امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-08
اشتراک گذاری:

قرآن منسوب به حضرت علی(ع) در گنجینه قرآنی حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، قرآن با ‎دستخط منسوب به امام علی(ع)، از قدیمی‌ترین قرآن‌های کامل دست‌نویس جهان است که یکی از مهم‌ترین منابع تحقیقاتی جهان نیز به شمار می‌رود.

این نسخه که به خط کوفی ۱۶سطری و بر روی پوست، کتابت شده متعلق به دوران نخست اسلامی در سال۱۰۰۹ هجری قمری توسط شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر امام رضا(ع) شده و وقف‌نامه آن را شیخ بهایی در پشت برگ اول نسخه نگاشته است.

ویژگی‌های متعدد این قرآن بسیار ارزشمند نمایان‌گر قرائات، رسم‌الخط، شمارش آیات، اسماء سور و ترتیب مصحف است که از سوره حمد آغاز شده و به سوره ناس ختم می‌شود.

جنس این مصحف شریف بنا به قول مشهور از پوست آهو است و با ۶۸برگ در ابعاد ۲۰ در ۲۶و۲۵ در ۳۲ قرار دارد و جنس ورق، مرکب و خط نیز نشان دهنده قدمت این اثر نفیس است.

آغاز این نسخه قرآن که جزء ۱۲و۱۳ را شامل می‌شود با آیه ۱ سوره هود بوده و با آیه ۱۱۰ سوره کهف پایان یافته است.

کتابت قرآن

کتابت قرآن در ابتدای پیدایش اسلام و به سفارش و توصیه پیامبر(ص) به خط کوفی آغاز شد.

بیشتر مورخان از چهل نفر به عنوان کاتبان وحی نام برده‌اند که نام مبارک حضرت علی(ع) در میان آنها آمده است.

به دنبال امام علی(ع) دیگر ائمه هم این راه را به خوبی ادامه داده‌اند تا میراث گران‌بهای پیامبر(ص) یعنی قرآن کریم برای نسل‌های مختلف بدون تحریف و کم و کاست باقی بماند تا جایی که امروز بسیاری از مصاحف تاریخی که در موزه‌ها نگه‌داری می‌شوند و منسوب به ائمه(ع) هستند.

مرکز نسخ خطی گنجینه رضوی با ۲۲هزار قرآن و جزوه قرآنی از صدر اسلام تاکنون، از مراکز مهم نسخ خطی قرآنی در جهان به شمار می‌رود.

علاوه بر قرآن‌های منسوب به دست‌خط ائمه اطهار علیهم‌السلام، قرآن‌های کهن از قرن پنجم هجری قمری در این مجموعه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *