امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-08
اشتراک گذاری:

قاتل پرندگان مهاجر هنوز فعال نشده است

کوروس ربیعی رئیس نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: محیط بانان در دو هفته اخیر از گلوگاه در مازندران تا آشوراده در استان گلستان روزانه پایش کرده اند و هنوز لاشه هیچ پرنده‌ای در محیط آبی یا کنار تالاب کشف نشده است.

یکی از مهمترین کانون‌های تلفات دسته جمعی پرندگان  در دی و بهمن ۹۸ و ۹۹ میانکاله ساحل هشت تیکه گلوگاه بود که امسال تصاویر هوایی نشان می‌دهد هیچگونه تلفات پرنده، تجمع پرنده شکاری یا حیوانات لاشه خوار در این منطقه به چشم نمی‌خورد.

محدوده و مصب رودخانه قره سوء در نزدیکی بندر ترکمن هم که طی دو سال ۹۸ و ۹۹ و با شروع تلفات در قسمت جنوب شرقی شاهد مرگ و میر تعداد زیادی از پرنده‌ها بود نیز پایش هوایی شد و هیچ اثری از لاشه پرندگان یا تجمع حیوانات لاشه خوار مشاهده نشده است.

از ۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تلفات پرندگان مهاجر میانکاله از سواحل جنوب غربی محدوده قلعه‌پایان به گلوگاه آغاز شد و در اندک زمانی به سمت شرق، بندرگز و بندر ترکمن گسترش یافته بود.

سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۸ هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده مهاجر و پارسال نیز بیش از ۵۳ هزار قطعه بر اثر بوتولیسم در میانکاله تلف شده بودند.

بوتولیسم به دلیل فعال شدن باکتری کلاستریدیوم بوتولینوم در محیط بی هوازی ایجاد می‌شود و تغذیه پرندگان از مواد آلوده به این باکتری سبب مرگ آنان خواهد شد.

به گفته ربیعی تجزیه مواد آلی هر سال‌ها انجام می‌شود و شاید ریزفاکتور‌هایی که سال‌های گذشته در تلف شدن پرندگان دخیل بودند هنوز فعال نشده اند.

پناهگاه و تالاب بین‌المللی میانکاله با ۶۸ هزارو ۸۰۰ هکتار مساحت یکی از اصلی‌ترین معابر ورودی پرندگان مهاجر به ایران و دیگر پرندگان بومی است  که به بهشت پرندگان شهرت دارد.

به دلیل اهمیت اکولوژیکی آن در سال ۱۳۵۳ این منطقه به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت و در سال ۱۳۵۵ به لحاظ وجود میراث فرهنگی، آثار و ابنیه‌های تاریخی و زیبا شناختی موجود به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره معرفی و انتخاب شد

قاتل پرندگان مهاجر هنوز فعال نشده است + تصاویر
قاتل پرندگان مهاجر هنوز فعال نشده است + تصاویر
قاتل پرندگان مهاجر هنوز فعال نشده است + تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *