امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-15
اشتراک گذاری:

شیوع بیماری خطرناک در جنگل‌های شمال

امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاه پزشکی منابع طبیعی استان مازندران منطقه ساری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه پروانه ابریشم باف ناجور در جنگل‌های شرق استان و در محدوده نکا تا گلوگاه مشاهده شده است، گفت: بر اساس ارزیابی‌ها و گزارش‌های محلی پیش بینی می‌شود حدود هزار هکتار از جنگل‌های منطقه تحت تاثیر این آفت قرار گرفتند.

او افزود: پروانه ابریشم باف ناجور آفت بومی در منطقه است و هر چند سال طغیان می‌کند.

 امین وطن دوست کاهش بارش‌ها، گرمای هوا و خشکی زیاد را علت طغیان دوباره این آفت اعلام کرد و ادامه داد: جمعیت این آفت یک نسل است و با بارش باران از بین می‌روند و درختان دوباره سبز می‌شوند.

کارشناس ارشد گیاه پزشکی منابع طبیعی استان مازندران منطقه ساری با بیان اینکه این آفت در جنگل‌های منطقه شهرستان نور هم مشاهده شده بود، گفت: بارش باران در این منطقه بیش از ۸۰ درصد جمعیت این آفت را از بین برد و این آفت در نور کنترل شده است.

او گفت: مبارزه با این آفت از طریق ترکیبات شیمیایی به دلیل خطراتی که برای سایر گونه‌ها درختی یا جانوری وجود دارد ممکن نیست و مبارزه مکانیکی به صورت جمع آوری شفیره یا محلول پاشی بیولوژیکی باید انجام شود.

 وطن دوست گفت: به طور متوسط برای مقابله با این آفت در هر هکتار به ۲۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است تا با روش‌های مکانیکی و محلول پاشی بیولوژیکی بتوان جمعیت این آفت را کاهش داد.

او که در حال بازدید از مناطق جنگلی شهرستان نکا برای برآورد خسارت این آفت بود، گفت: برآورد نهایی از وسعت و حجم طغیان این آفت پس از بررسی‌های میدانی بیشتر اعلام می‌شود.

آفت ابریشم باف ناجور معروف به پروانه سال ۱۳۸۰ در مجاور پارک جنگلی نورطغیان کرد.

این آفت زمستان‌ها را به صورت تخم سپری می‌کند و هنگام سبز شدن برگ‌های درختان از توده‌های تخم خارج شده به شفیره تبدیل و از اواخر خرداد ماه به شکل پروانه‌ها ظاهر می‌شوند.

آفت ابریشم باف ناجور با تراکم جمعیتی بالا به درختان حمله ور شده و با تغذیه کامل از پوشش برگی درختان، چهره پاییزی به جنگل‌ها منطقه در فصل رویش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *