امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

سمفونی زباله‌ها چه زمانی پایان می‌یابد؟/بلای سیاه معطل مدیریت درست!

به گزارش بلاغ، زباله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل استان بوده که تبدیل به چالش اساسی شده و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی مازندران؛ طبیعی است اگر مدفون شود مخاطرات اساسی به دنبال خواهد داشت.

همواره رفع مشکل و معضلات زباله در صدر خواسته‌های مردم بوده که البته خواسته و مطالبه‌ای به‌حقی هم بوده و در این راستا طی سال‌های اخیر بحث کمپوست و کارخانه زباله‌سوز در پاسخ به این مطالبات در دستور کار قرار گرفت.

طبیعت استان از سویی به جنگل و از سویی دیگر به مناطق کوهپایه‌ای و همچنین به دریا منتهی می‌شود، این مسئله بحث مدیریت پسماند را دچار مشکل کرده چرا که با وجود گذشت سال‌ها هنوز زباله به‌صورت سنتی دفن شده که این موضوع هر مناطقی از استان با مخاطرات جدی روبه‌رو خواهد بود که نمونه آن را در وضعیت شهرهای مختلف استان مشاهده می‌کنیم.

از سویی دیگر تغییر سبک زندگی مردم، جمعیت شناور بر وضعیت نگران‌کننده استان افزوده و مسؤولان را به این فکر انداخته تا دیر نشده چار‌ه‌ای برای همیشه برای پایان دادن به معضل زباله در دستور کار قرار دارند.

سالهاست چالش زباله در مازندران از خط قرمزهای بحران گذشته است، روزانه بیش از سه هزار و 150تن زباله در استان تولید می شود و به لطف تعطیلات به 6 هزار تن در روز  هم می رسد، هر تن زباله 500 لیتر شیرابه و یا بهتر بگوییم سرطان تولید می کند.

میانگین زباله برای هر فرد در کل کشور 700 گرم است، اما بطور متوسط هر فرد روزانه در آمل یک کیلو تا یک کیلو و 200 گرم  زباله تولید می کند تا آغارگر فاجعه ای باشد که امروز به ندانم کاری منتهی شود .

هر مازندرانی در روز سرانه 180 لیتر فاضلاب تولید می کند و حجم زیاد فاضلاب ها در حوزه کشاورزی و صنعتی را هم محاسبه کنیم، باید بگوییم در حال حاضر با یک غده بدخیم  در استان مواجهه هستیم.

در سیستم زباله سوز اگر زباله خشک و تر با هم بسوزد، سطح انرژی زیادی می خواهد؛ چرا که مشکلی با زباله تر نداریم و به راحتی می توان مدیریت کرد و اگر تفکیک زباله انجام شود این مشکل نیز حل خواهد شد.

اما متاسفانه در جهت تفکیک سازی زباله فعالیت موثری انجام نشده است و با وجود ایستگاههای زیاد تفکیک زباله و برنامه های سازمان پسماند، عملا نتوانسته تا بحال موثر واقع شود.

سید حمید هاشمی، شهردار آمل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به خط پردازش زباله در آمل گفت: زمین ۵ هکتاری زباله  در منطقه سنگچالک کیلومتر ۴۰ جاده هراز زمین تحویل شهرداری شد و مشاورهای آن  در ارزیابی زیست محیطی در حال انجام است تا چه اقداماتی انجام شود، که برای زباله سوز یا… بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با راه اندازی خط پردازش زباله بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از حجم زباله کم خواهد شد، عنوان کرد: ساخت خط پردازش زباله در مبدا، شروع کردیم که  قرارداد راه اندازی خط پردازش زباله به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال میان شهرداری آمل و شرکت صنعتی شهاب خودرو با زمانبندی ۹ ماهه و در دو فاز منعقد شد، این خط پردازش و تفکیک زباله با ظرفیت روزانه ۲۵۰ تن فعالیت خواهد کرد و تا حدودی زیادی حجم زباله شهرستان  کاهش می یابد، در حال تدارک مقدمات لازم به منظور احداث سوله و استقرار خط پردازش هستیم.

شهردار آمل با تاکید اینکه در پارت اول قطعه عظیم سرند دوار جداسازی زباله در مبداء به شهرداری آمل تحویل داده شد، عنوان کرد:  سال ۹۹ بین شهرداری آمل و شرکت صنعتی شهاب خودرو در سه فاز با اعتبار دولتی منعقد شده بود.

وی تصریح کرد: مطابق قرارداد،  قطعات و تجهیزات پارت اول خط پردازش و تفکیک زباله در مبداء با اعتبار 70 میلیارد ریال،  توسط شرکت برنده مناقصه ( شهاب خودرو) ساخته و تحویل شد، از اعتبارت راه اندازی خط پردازش زباله در مبداء تخصیص یافت که در فاز اول توسط شرکت برنده مناقصه ( شهاب خودرو ) اجرایی خواهد شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: مطابق زمانبندی قرار داد میان شهرداری آمل و شرکت شهاب خودرو پارت دوم قطعات و تجهیزات اصلی شامل دو دستگاه جدا کننده مغناطیسی، قطعات ایستگاه جداکننده دستی و نوار نقاله خط پردازش زباله وارد آمل شد.

وی از انعقاد قرارداد راه اندازی خط پردازش و تفکیک زباله در مبدا با شهاب خودرو خبر داد و افزود: این قرارداد میان شهرداری آمل و شرکت صنعتی شهاب خودرو با زمانبندی 9 ماهه و در دو فاز منعقد شد.

هاشمی بیان کرد: با توجه به چالش زیست محیطی موجود در محل دفن فعلی زباله (عمارت) ، با اجرای این طرح شاهد کمتر شدن تولید شیرابه حاصل از زباله خواهیم بود، بعد از تفکیک زباله های تر و خشک، زباله های غیر قابل بازیافت جهت دفن به محل مورد نظر انتقال می یابد.

عمارت سالهاست آینه دقی برای شهروندان شده است و چون آتشفشانی فعال هر لحظه می تواند به سرش بزند و با یک رانش، با یک انفجار چون بمب اتمی برای شهر باشد، غده ای بدخیم که 36 سال است در جان سلامتی مان تنیده است و روز به روز وخامتش بیشتر می شود امیدواریم این بلای سیاه با مدیریت درست تبدیل به طلای سیاه شود.

در مقابل ۲۸ مرکز دفن زباله و مشکلات زیست‌محیطی فراوان بحت راه‌انداری دو نیروگاه زباله‌سوز در شهرستان‌های ساری و نوشهر و چندین کمپوست در دستور کار قرار گرفت که راه‌اندازی این دو می‌تواند کمی به رفع معضلات کمک کند.

مشکل اینجا است که بسیاری از کارشناسان معتقدند مسئولان در یک سردرگمی آشکار به سر می برند. دلیل آن هم یافته های علمی و تحقیقاتی است. مثلا دفن زباله یکی از مشکلات مهم استان مازندران محسوب می شود، این استان به دلیل نزدیکی کوه به دریا و حضور در جنگل‌های هیرکانی در ارتفاعات جنوبی آن، همچنین تراکم بالای شهرها، روستاها و مراکز جمعیتی و مرغوبیت زمین‌های آن برای کشاورزی، همواره از نظر موقعیت‌یابی مکان‌های مناسب برای دفن زباله‌های شهری در تنگنا بوده است.

همچنین دفع مواد زائد شهری، یکی از مشکلات عمده و پرهزینه اغلب شهرها محسوب می شود، جمع‌آوری و دفع غیربهداشتی زباله،‌ خطرات زیادی از نظر انتشار بیماری‌های واگیردار، تولید حشرات و ناقلان بیماری‌زا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *