امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

سرکشی قیمت خودرو در بازاری که راکد است

به گزارش بلاغ، هرچند قیمت‌ها در بازار خودرو نسبت به یکی دو هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته، اما اکثر خریداران همچنان برای خرید دست نگه داشته و منتظر واقعی شدن نرخ ها و ترکیدن حباب قیمتی هستند.

بررسی بازار خودرو پس از گذشت 6 روز از تعطیلی کرونایی در کشور نشان می‌دهد، در حال حاضر قیمت هر دستگاه پراید در بازار به 137 میلیون تومان رسیده که نسبت به 10 روز پیش حدود 10 میلیون تومان افزایش داشته است. قیمت تیبا صندوق دار نیز به 150 میلیون تومان و تیبا هاچ بک به 160 میلیون تومان رسیده است.

امروز هر دستگاه کوئیک آر در بازار 175 میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای 169 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 معادل 250 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 معادل 290 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

همچنین قیمت هر دستگاه پژو 405 در بازار به 235 میلیون تومان و پژو پارس به 251 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سمند ال ایکس با قیمت 235 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

البته به دلیل نوسان قیمت‌ها ممکن است در بازار نرخ های دیگری نیز برای خودروها اعلام شود که اغلب قیمت‌ها دارای حباب بالایی است و واقعی به نظر نمی‌رسد.

علیرضا پورحسنی، فعال بازار خودرو در این مورد گفت: طی دو هفته اخیر همزمان با تغییر دولت و همچنین افزایش نرخ ارز شاهد اوج گیری قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم، به طوری که قیمت دلار از 24 هزار تومان به 27 هزار تومان رسیده و قیمت خودرو نیز همپای آن بالا رفته است.

وی تصریح کرد: در این شرایط عرضه خودرو نیز به اندازه تقاضا صورت نمی گیرد و با انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان مواجه هستیم که به بالارفتن قیمت‌ها دامن زده است.

پورحسنی با بیان اینکه کم رنگ شدن مذاکرات بین‌المللی نیز بر بالارفتن قیمت خودرو اثرگذار بوده است، افزود: پیش از انتخاب بایدن در آمریکا نیز قیمت‌های فعلی خودرو را تجربه کردیم و نرخ های امروز بازار خودرو برایمان نامأنوس نیستند. اما با کنار رفتن ترامپ، قیمت‌ها در بازار شکسته شد.

موسی روزی طلب یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت فعلی این بازار گفت: در حال حاضر که بحث انتقال قدرت به دولت جدید مطرح است، همزمان با اتفاقات سیاسی منطقه شاهد تغییر قیمت‌ها در بازار ارز و خودرو هستیم، اما با تشکیل کابینه و انتصاب وزرای جدید امکان اصلاح شرایط و بهبود وضعیت بازار فراهم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش قیمت خودرو در بازار، آیا معامله ای هم برای خرید و فروش خودرو صورت می‌گیرد؟ گفت: قیمت‌ها بالا رفته اما معامله‌ای انجام نمی‌شود. در شرایطی که کسب و کار مردم راکد است، در بازار خودرو فقط قیمت‌ها هر روز تغییر می‌کند، اما خریدی اتفاق نمی‌افتد.

 ساماندهی بازار خودرو نیازمند اتخاذ تصمیمی صحیح و منطقی از سوی مسئولان جدید دولت و وزارت صنعت است و باید دید پس از تعیین وزیر جدید صنعت، چه سیاستی در مورد صنعت خودرو، قیمت گذاری و واردات اتخاذ می‌شود.

سید رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مورد چگونگی مدیریت بازار خودرو با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری و سپردن بازار به دست عرضه و تقاضا به صورت صفر و یک نیست، معتقد است: دولت نباید قیمت تعیین کند و در عین حال نباید بازار را رها کند.

به گفته وی، دولت باید ضوابط و ساختار برای قیمت تعیین کند، یعنی قواعدی مشخص شود که قیمت‌ها بر اساس آن شکل گیرد تا نرخ ها هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده مطلوب باشد و منافع هر دو تامین شود. این در حالی است که قیمت گذاری در مواردی به نفع تولیدکننده و به زیان مصرف‌کننده و در مواردی نیز برعکس است.

وی در مورد احتمال واردات کالاهای نهایی از جمله خودرو نیز اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ به دلیل محدودیت‌های ارزی واردات خودرو ممنوع شد، اما این دوره، زیادی طولانی شده است و دولت باید حداکثر طی یک سال، خود را بازیابی می‌کرد، ولی هنوز همان شرایط حفظ شده است. سعی می‌کنیم در مدت قابل توجهی اقتصاد و تراز ارزی کشور را بازیابی کنیم  چرا که اگر تراز ارزی کشور متعادل شود، رقابت می‌تواند مفید باشد.

وی افزود: البته برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی سیاست‌ها باید با هم هماهنگ باشند و به طور زمان‌بندی شده با توالی مناسب اجرا شوند. رقابت در هر کالایی از جمله خودرو موثر است، اما اینکه یک بار صرفاً درباره تعرفه تصمیم گیری شود و الزامات دیگر فراهم نشود فقط به نقطه اول برمی‌گردیم.

فاطمی امین ادامه داد: در صنعت خودرو برنامه دو ساله داریم تا ساختارهای مدیریتی و اقتصادی صنعت خودرو اصلاح شود و همزمان رقابت و افزایش تولید هم خواهیم داشت.

در هر حال باید منتظر ماند و دید چه سیاستی از سوی دولت جدید برای قیمت‌گذاری و بازار خودرو اعمال می‌شود و آثار این سایت‌ها در بازار چه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *