امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

سدی با هزار اما و اگر/ آیا فینسک بلای جان کشاورزی می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، هنوز ماجرای انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران نمی‌گذرد که بحث احداث فینسک مطرح شد؛ سدی که قرار بود آب مازندران را به سمنان منتقل کند اما نکته بحث برانگیز اینکه این سد از سرشاخه سد شهیدرجایی ساری بوده؛ سدی که کاهش قابل ملاحظه آب در سال جاری بسیار محسوس بوده و تاثیرش بر آب آشامیدنی و کشاورزی مردم غیرقابل انکار خواهد بود.

زمانی نگرانی از اجرای این پروژه بیشتر شد که نماینده مردم سمنان در مجلس از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای پروژه احداث سد فینسک خبر داد؛ این خبر در مقابل کاهش ملاحظه سطح آب سد شهید رجایی نگرانی مردم و کشاورزان منطقه را بیشتر کرده است.

با احداث سد فینسک حدود ۱۳ میلیون متر مکعب آب از چرخه تامین آب مورد نیاز مرکز مازندران خارج می‌شود و براساس آن مشکلات زیست محیطی جدی نیز برای استان ایجاد می‌کند.

براساس اعتقاد کارشناسان با دلایل مهم و کارشناسی، ساخت سد فینسک با هدف انتقال آب به سمنان نه تنها بحران آب در سمنان را حل و فصل نمی‌کند بلکه موجب تشدید بحران در مقصد انتقال آب هم می‌شود که از اهمیت آن نمی‌توان گذشت؛ با این وجود عملیات احداث این سد باوجود همه مشکلات جای سوال دارد و هزاران اما و اگر!

البته پس از کش و قوس‌های فراوان مخالفت‌ها آغاز شد، احداث این سد توسط نمایندگان قبلی استان موافقت شد و باید گفت مشکلات این سد منطقه‌ای است به این معنا که بدون مطالعه بیش از ۵هزار و ۱۰۰ هکتار زمین بین دو سد شهید رجایی و فینسک و ۲۵ روستا باید منتقل شود؛ همه این اراضی و جنگل‌های هیرکانی در کنار آن محل تلاقی منطقه حفاظت شده پرور، بولا و کیاسر از دیگر مشکلات است که تهدید و بجران را درپی خواهد داشت که باید بدانیم بحران جدی در پی خواهد داشت.

*احداث سد فینسک منتفی شد

در مقابل مسائلی که در ارتباط با این سد مطرح می‌شود، علی بابایی‌کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهار کرد: باوجود گفته‌هایی مبنی بر تخصیص اعتبار برای سد، دستور توقف صادر شد.

وی با اشاره به اینکه این سد توجیه اقتصادی و فنی ندارد، افزود: براساس بررسی‌های انجام شده احداث این سد منتفی است ولی برخی قصد ایجاد تنش در فضای مجازی را دارند.

*وزارت نیرو به این نتیجه رسید سد فینسک توجیه ندارد

منصورعلی زارعی نماینده دیگر مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهار کرد: این سد از قبل مصوبه داشت که با پیگیری‌های انجام شده اعتراض به این مصوبه، اعلام کردیم که این سد از لحاظ کارشناسی هم ازنظر کشاورزی و هم ازنظر آشامیدنی به ضرر و زیان مردم مازندران است.

وی افزود: پس از برگزاری جلسات کارشناسی و همچنین مهندسی به این نتیجه رسیدند که این سد دارای جایگاه قانونی نیست و باید جلویش گرفته شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزارت نیرو در مهندسی دوباره به این نتیجه رسیدند که این سد دارای توجیه نیست و باید جلویش گرفته شود.

در مقابل این اظهارات و ازسویی اختصاص اعتبار برای طرحی که کارشناسی شده نیست، واقعا جای سوال دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *