امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-01
اشتراک گذاری:

زمزمه واردات برنج ترفند سودجویان

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برنج های ایرانی به اندازه نیاز ۶ تا ۹ ماهه کشور ذخیره شده و در انبارها موجود است هر گونه ادعای کمبود برنج را رد کرد و گفت: زمزمه هایی که اخیرا در خصوص کمبود برنج داخلی مطرح شده است ترفند سودجویان برای واردات برنج است.

او افزود: برخی شالیزارها اکنون به مرحله خوشه دهی رسیده است و فصل برداشت برنج های جدید نیز تا یک ماه دیگر فرا می رسد و با توجه به ذخایر برنج در کشور هیچ کمبودی در تامین این محصول راهبردی وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران سطح زیر کشت برنج امسال را همانند سال قبل ۲۱۵هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد شالیزارهای استان نشا شده است.

شهیدی فر افزود: با توجه به بازدیدهای کارشناسان کشاورزی از شالیزارها وضعیت رویش برنج در شالیزارها مناسب است و اگر شرایط آب و هوایی نیز مساعد باشد امسال ۱۵ تا ۲۰ بیشتر از سال گذشته برنج برداشت خواهد شد.

او با بیان اینکه بالا رفتن هزینه های تولید برنج یکی از دغدغه های مهم شالیکاران است، گفت: اگر چه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها است اما با توجه به مصوبات دولت کشاورزان نگران قیمت ها نباشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: یکی از تصمیم های دولت برای حمایت از تولید داخل واردات برنج با ارز نمیایی است که سبب می شود قیمت برنج تولید داخل واقعی تر باشد.

شهیدی فر گفت: اگر قیمت نهایی برنج بر اساس نرخ تورم و هزینه تولید محاسبه نشود ، معیشت کشاورزان استان به خطر می افتد و دوباره مباحث تغییر کاربری شالیزارها مطرح می شود.

مازندران با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور ، رتبه اول را دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *