امین، امانت‌دار وقت شما...1403-04-13
اشتراک گذاری:

دستگاه‌های فرهنگی در ترویج فرهنگ کتابخوانی پای کار باشند

You need to add a widget, row, or prebuilt layout before you’ll see anything here. 🙂

به گزارش بلاغ، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی در جلسه شورای اداری روسای ادارات کتابخانه های عمومی مازندران اظهار کرد: کتاب خیلی مهم است، خدای بزرگ هم برای ما کتاب هدایت تهیه کرده است، یعنی همان کتابی که در آن شک و شبهه‌ای نیست، هر کتابی که دردی از دردهای انسان‌ها را درمان کند خوب است.

وی افزود: در بسیاری از جاها مشکل ما بروکراسی اداری است نه پول! ادارات ما نیاز به انقلاب دارد تا به‌روز و کارآمد نشود کاری پیش نمی‌رود، همچون کارخانه زباله‌سوز ساری که پول آماده است ولی مشکلات اداری نمی‌گذارد کار پیش برود.
 
نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به کتاب سرنوشت تصریح کرد: هر حادثه، مصائب و مسائلی که به شما میرسد ریز و درشت پیش از اینکه به شما برسد در کتاب سرنوشت پیش‌بینی شده است، آن کتاب قضا و قدر الهی است، فلسفه آن هم این است که اگر بدانید آنوقت حوادث بد شما را خیلی ناراحت نکرده و حوادث خوب شما را مغرور نمی‌کند، اینها همه حساب شده و دارای حکمت است.

محمدی لائینی گفت: کتاب دیگر کتاب عمل یا همان سرگذشت است، فرقش با سرنوشت این است که از پیش نوشته نشده است، این کتاب هم دو جور است، عمل فرد و عمل امت! انسان وقتی کتاب خودش را می‌خواند تعجب می‌کند.

وی یادآور شد: کتابی را که به دست چپ انسان می‌دهند بد و کتابی که به دست راست می‌دهند خوب است، بعدی کتاب امت است، هر امتی به کتابی که عملکردش در آن است خوانده می‌شود، امت ایران کتاب انقلاب را آفریده، بعدها سیستم‌های ناکارآمد اداری دوبرابر بلایی که استکبار برسرمان آورده بر این امت فرود آورد، ولی کتاب صبر و مقاومت صفحات زرینی از سرنوشت این امت است.

 نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه به همان مقدار که قلم مهم است اینکه چه چیزی می‌نویسند هم اهمیت دارد است، ادامه داد: گاهی ممکن است چیزی بنویسند هزاران انسان را گمراه کند، پس خداوند هم به قلم و هم به چیزی که می‌نویسند قسم یاد کرده است.

محمدی لائینی خاطرنشان کرد: تمام محتوای این کتاب‌ها در کتابی مبین آمده است، امروز در زندگی ما سرانه کتاب و معدل کتابخوانی  به‌عنوان یکی از مولفه‌های رشد و تمدن و پیشرفت یک جامعه است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی استان باید در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش جدی داشته باشند، افزود: ما باید ابتکاراتی را به خرج بدهیم، مدیریت در حوزه کتاب باید خلاق و خلاق‌پرور باشد.

محمدی لائینی بر لزوم بهره‌گیری از افراد خلاق برای توسعه کتابخوانی تاکید کرد و گفت: خلاقیت در بدنه کتابخانه های عمومی استان با هدف تشویق و ترغیب مردم به کتابخوانی بکار بسته شود.

وی تاکید کرد: ایجاد نمایشگاهی با هدف رونمایی از بهترین و جدیدترین کتاب‌ها در مصلی شهر گام خوبی است، مراجع‌کنندگان کتابخانه‌ها امانت‌ دار هستند، باید تکریم ارباب رجوع مورد توجه کارکنان ادارات و دستگاه ها باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران نیز در ادامه گفت: بی‌تردید راهنمایی های حکیمانه و معنوی نماینده رهبری در مازندران به حوزه کتابخوانی مسیر روشنی را رقم خواهد زد.

آرزو ولیپور با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌های خلاقانه توسط همکاران در مازندران به عنوان طرح ملی در سراسر کشور اجرایی می‌شود، تصریح کرد: همگرایی، وحدت، همدلی و تلاش مضاعف بین همکاران سبب شده تا اتفاقات خوب رقم زده شود و تلاش می‌کنیم دغدغه‌های مردم را در این حوزه کاهش دهیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی در ساری با انتقاد از عدم بهره‌برداری 10 ساله از این پروژه، افزود: همچنان منتظر تحقق وعده‌های مسئولان هستیم و به دلیل عدم هماهنگی بین وزارت ارشاد و سازمان برنامه و بودجه و تغییر نرخ پیمان، پیمانکار تلاشی برای ادامه کار ندارد.

ولیپور با اشاره به به اینکه از 20 میلیارد تومان اعتبار این پروژه تنها سه میلیارد تومان برای این پروژه به استان اختصاص پیدا کرده است، گفت: 17 میلیارد تومان اعتبار باقیمانده در حساب وزارت ارشاد واریز شده است و آزاد نمی کند و این نگرانی وجود دارد که این اعتبار برگشت داده شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران تصریح کرد: سازمان مدیریت نرخ پیمان را از سال 92 به 98 تغییر داده است اما در حال حاضر پیمانکار مدعی است با رقم کاری از پیش نمی برد، سازمان برنامه اعلام کرد اگر قرار به تغییر نرخ بود باید سال 93 اعلام میشد و الان کمیته فنی نمی‌پذیرد.

ولیپور با ابراز نگرانی مجدد از برگشت این اعتبار، اظهار کرد: با وزیر جدید ارشاد و استاندار جدید مکاتبه و رایزنی انجام دادیم و قول همکاری را دادند و ما منتظر هستیم تا این پروژه هرچه زودتربه سرانجام برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *