امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

دست‌اندازی به منابع طبیعی شمال و قاچاق چوب در مازندران نگران کننده است

به گزارش خبرنگار ایرنا، نقی شعبانیان روز سه‌شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – منطقه ساری افزود: امروز در کشور شاهد معضلات زیست محیطی و بلایای طبیعی هستیم، مطالعات نشان می دهد علت این مشکلات بی‌توجهی و کم توجهی به منابع طبیعی است.

وی با اشاره به وجود ۱۴۳ میلیون هکتار برابر با ۸۰ درصد منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع و بیابان در کشور، ادامه داد: ۳.۴ میلیون هکتار جنگل که حدود ۲ میلیون هکتار آن در شمال کشور به عنوان هیرکانی وجود دارد از مهم‌ترین عرصه های کشور است.

شعبانیان بیان داشت : ایران کشوری کم جنگل شناخته شده و در عین حال بسیار شکننده در عرصه طبیعی هستیم، به همین دلیل بهانه ای برای کوتاهی کردن در حفظ منابع طبیعی وجود ندارد و به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. ازسوی دیگر در قرآن مجید و قانون اساسی نیز به حراست از عرصه های طبیعی توجه ویژه شده و فرهنگ و تاریخ ایران نیز همواره بر حفظ و حراست از منابع طبیعی تاکید دارد.

معاون امور جنگل های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر این که وظیفه استان های شمالی در حفاظت از جنگل به مراتب سنگین تر است، تصریح کرد: جنگل های هیرکانی که از دوره سوم زمین شناسی از یخبندان سالم مانده است و از نظر تنوع ژنتیکی با ارزش و بی‌نظیر هستند.

وی با بیان این که ثبت میراث جهانی جنگل های هیرکانی وظیفه را حساس تر و سنگین تر کرده است، گفت: اجرای برنامه حفظ و مراقبت از جنگل های شمال در کنار دست اندازی و مشکلات قاچاق چوب را باید مدیریت کنیم.

شعبانیان ادامه داد: نباید ناامیدی در حراست از عرصه های طبیعی داشته باشیم، به طور یقین عاشق بودن مدیریت منابع طبیعی لازمه کار در شمال کشور است.

این مقام مسئول بر لزوم تعامل مدیرت منابع طبیعی با سایر ادارات و دستگاه ها برای حفظ عرصه های طبیعی مازندران تاکید کرد و گفت: آشتی منابع طبیعی با مردم در شمال را باید جدی بگیریم. مردم مطالبه گری جدی در مراقبت از عرصه های طبیعی شمال کشور دارند و این که مردم یک گام جلوتر هستند، فرصت است.

معاون امور جنگل های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به این که در ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی کوتاهی شده است، اضافه کرد : قاچاق چوب و دست اندازی با عمومی شدن فرهنگ منابع طبیعی به صفر می رسد.

شعبانیان گفت: مشکلات کارکنان و مدیریت منابع طبیعی به نسبت وجود عرصه های مهم و حساس زیاد است، اما باید از ظرفیت مردمی بیشترین بهره را ببریم.

به گزارش ایرنا، در این مراسم سید علی علوی به عنوان مدیر کل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – منطقه ساری معرفی شد و از اسحاق عطایی که بیش از دو سال در این پست خدمت کرده، تجلیل شد. استان مازندران با حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است. حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد. شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *