امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-29
اشتراک گذاری:

در صورت خرابی حسگر مجاورت گوشی اندرویدی خود چه کاری انجام دهیم؟

حسگر مجاورت (Proximity Sensor) یکی از اجزای فرعی و بسیار کوچک در موبایل‌های هوشمند محسوب می‌شود که نقشی حیاتی برعهده دارد. در صورت خرابی حسگر مجاورت، ممکن است مشکلات زیادی در هنگام برقراری تماس برای کاربران ایجاد شود.

از جمله مشکلات مرتبط با خرابی حسگر مجاورت می‌توان به برقراری تماس‌های ناخواسته در هنگام قرار دادن موبایل در جیب اشاره کرد. همچنین احتمال دارد در هنگام صحبت کردن و نزدیکی موبایل به صورت، صفحه آن خاموش نشود و برخورد صفحه نمایش با پوست موجب انتخاب گزینه‌ها و کلیدهای مختلفی به صورت ناخواسته شود.

وظیفه اصلی حسگر مجاورت چیست؟

حسگر مجاورت در تشخیص فاصله دستگاه با کاربر و ایجاد پاسخ مناسب نقش دارد. برای مثال هنگامی که موبایل خود را از جیب خارج می‌کنید یا از کنار گوش خود برمی‌دارید و به صفحه نمایش آن نگاه می‌کنید، حسگر مجاورت می تواند با تشخیص افزایش فاصله، دستور روشن شدن نمایشگر را صادر کند.

در سوی دیگر اگر موبایل خود را در جیب قرار دهید، حسگر مجاورت باعث می‌شود تا از لمس‌های ناخواسته جلوگیری به عمل آید. در واقع این قطعه نقش مهمی در عملکرد روزانه موبایل‌ها دارد، اما افراد کمی به آن توجه می‌کنند. البته خراب شدن حسگر مذکور بسیار محسوس است و کاربران به سرعت فقدان عملکرد آن را حس خواهند کرد.

چگونه حسگر مجاورت را تست کنیم؟

اگر درباره عملکرد صحیح حسگر مجاورت دستگاه خود اطمینان ندارید، می‌توانید با چند تست ساده از سلامت آن مطمئن شوید. توصیه می‌شود قبل از شروع مراحل گفته شده در ادامه، موبایل خود را یکبار ریستارت کنید تا از شر باگ‌های نرم افزاری احتمالی خلاص شوید.

روش اول، قرار دادن موبایل در نزدیکی صورت است. در این حین می‌توانید تماس صوتی برقرار کنید یا به پیام‌های صوتی در اپلیکیشن‌های پیام رسان (مانند تلگرام) گوش دهید. در صورتی که صفحه نمایش دستگاه خاموش شود، حسگر به درستی عمل می‌کند. همچنین در روشی دیگر، موبایل خود را در کنار گوش قرار دهید و سپس با آن تماس بگیرید. اگر تماس به صورت ناخواسته پاسخ داده شود، حسگر مجاورت دچار مشکل شده است.

اگر با دو روش بالا به نتیجه‌ای دست پیدا نکردید، می‌توانید از اپلیکیشن Sensor Test استفاده کنید که برای تست سلامت حسگرهای مختلف از جمله مجاورت در موبایل توسعه یافته است. در نهایت اگر با هیچ کدام از روش‌های گفته شده موفق به ایجاد پاسخ از سوی حسگر مجاورت نشدید، بهتر است مراحلی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است را در پیش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *