امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

جهاد کشاورزی مازندران در باره خسارت یخبندان به باغداران هشدار داد

به گزارش ایرنا ، هواشناسی مازندران امروز چهارشنبه با صدور هشدار سطح نارنجی پیش‌بینی کرد سامانه جدید که از عصر فردا پنجشنبه وارد استان می شود و تا پایان روز جمعه یکم بهمن فعال خواهد بود ، علاوه بر بارش باران و برف در دامنه‌‏ها، ارتفاعات و مناطق ساحلی و جلگه‌ای، باعث شکل گیری شب های یخبندان خواهد شد.

طبق پیش بینی هواشناسی مازندران ، هوای استان از روز شنبه آینده صاف می شود که تا روز دوشنبه در همین وضعیت باقی می ماند ولی با وجود افزایش دمای روزانه ، مازندرانی ها همچنان شب‌های سرد و یخبندان را تجربه خواهند کرد.

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در پی این هشدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که طبق بررسی های صورت گرفته تا ۹۰ درصد محصول مرکبات استان بویژه پرتقال برداشت شده است، گفت: میوه مرکبات فقط تحمل دمای ۲ درجه زیر صفر را دارد و اگر دمای هوا  زیر سه درجه به مدت چهار ساعت تداوم داشته باشد، محصولات مرکبات تلخ و غیر قابل مصرف خواهد بود.

حسین مولایی با توضیح این نکته که باغداران مازندران از فرصت باقی مانده برای جلوگیری از سرمازدگی،میوه‌های باقی‌مانده روی درخت را برداشت کنند، افزود : البته درختان مرکبات تحمل دمای هوا تا پنج درجه زیر صفر را دارند که با توجه به پیش بینی ها ی هواشناسی سرما در مناطق دشت و جلگه به این حد نخواهد رسید.

وی در عین حال از باغداران مازندران خواست تا برای جلوگیری از خسارت احتمالی یخ زدگی ، نهال های جوان و کم سن را با پوشش مناسبی از کیسه و یا گونی محافظت کنند.

مولایی با اظهار این که هر ساله حدود سه تا چهار درصد کشاورزان اصلاح و نوسازی باغ ها را با کاشت نهال جدید در زمان مناسب یعنی استفند ماه انجام می دهند ، تاکید کرد : این باغداران حتما باید تنه این نهال های کم سن را با فوم یا گونی بپوشانند.

این کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران همچنین از صاحبان گلخانه های استان خواست تا علاوه بر کنترل مصرف و اطمینان حاصل کردن از کارکرد صحیح دستگاه های انرژی بویژه مشعل ، نسبت به تهیه و آماده کردن سوخت جایگزین اقدام کنند.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن را مرکبات بویژه پرتقال تشکیل می دهد و بقیه باغ گردو، شلیل ، هلو ، سیب ، فندوق ،خرمالو و آلبالو است.

همچنین فضای کنونی گلخانه های مازندران ۵۰۰ هکتار است که طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی عمده محصولات آنها را گل و گیاه زینتی ، خیار و لیمو ترش تشکیل می دهد.

سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود. این استان با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، حدود ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان، ۹۰ درصد کیوی کشور، انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و کلزا ، ۱۱ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *