امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-27
اشتراک گذاری:

تولیدات صادراتی مازندران نباید به نام گمرکات دیگر استان‌ها ثبت شود

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسن خیریانپور روز یکشنبه در آئین تودیع و معارفه ناظر جدید گمرکات مازندران در نوشهر افزود : از آنجایی که مازندران در شمال کشور با داشتن بیش از ۴۰۰ کیلومتر محدوده ساحلی بیشترین ساحل دریای خزر را در اختیار دارد و قطب کشاورزی ، صنعتی و گردشگری هم شناخته شده می شود ، اما متاسفانه مقادیر زیادی از کالاهای مازاد بر نیاز داخلی استان و کشور به نام گمرکات در دیگر استان ها ثبت و به کشورهای هدف صادراتی ارسال می شود که این رویه جای نگرانی دارد.

وی برخورداری از تنوع اقلیم آب و هوایی ، فعالیت سه بندر فریدونکنار ، نوشهر و امیرآباد ، فرودگاه های نوشهر ، ساری و رامسر ، جنگل ، دشت حاصلخیز ، فرهنگ غنی و نیروی انسانی توانمند را از مزیت های مهم مازندران برشمرد و گفت : طبق آمار مازندران سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید مخی کند که مقادیر زیادی از آن پس از انتقال به دیگر استان ها از جمله بندر انزلی و  آستارا در استان گیلان و ثبت در گمرک این دو بندر به خارج از کشور صادر می شود.

معاون استاندار مازندران اتصال بندر امیرآباد به راه آهن سراسری و نیز برخورداری از منابع متعدد معدنی مانند سیمان ، سنگ ، مصنوعات معدنی و نیز تولید لبنیات ، پرتقال و کیوی در این استان ، افزود : سالانه ۲.۵ میلیون تن انواع مرکبات و نیز ۱۸۰ هزار تن کیوی در مازندران تولید و صادر می شود .

وی با اعلام این که استاندار مازندران بتازگی در حوزه صادرات مرکبات به  کشور چین هم سیاست گذاری خوبی کرده است ، ادامه داد : یکی از دغدغه های فعالان اقتصادی فراهم نبودن برخی از زیرساخت ها ، کمبود امکانات و نیروی انسانی به عنوان نقاط ضعف در حوزه صادرات و واردات کالا در گمرکات استان مطرح است که باید رفع شود.

 خیریانپور همسایگی مازندران با کشورهای حاشیه دریای خزر و نیز اتصال آبی با اوراسیا را به عنوان یک نقطه قوت و تحول زا در حوزه شکوفایی اقتصادی این استان برشمرد و اظهار داشت : مازندران با برخورداری از ۲۲ شهرستان و با همه این ظرفیت هایی که دارد متاسفانه از پنج حوزه گمرکی بهره مند است که پاسخگوی نیاز فعالان اقتصادی نیست و با وجود این که نشست و کارگروه هایی هم در تسهیل و رفع موانع تولید و اصلاح برخی از بخشنامه های و دستورالعمل های مزاحم در حوزه صادرت و واردات در این استان داشتیم ولی هنوز این مشکلات پابرجا است.   

وی با اظهار این که گمرک باید تسهیل گر صادرات و واردات باشد ، از معاون حقوقی و نظارت گمرک کشور خواست تا این مشکلات را با رایزنی و در قالب قوانین حل کند.   

در پایان این آئین عسگر نیک نفس به عنوان ناظر جدید گمرکات مازندران معرفی و از خدمات بیش از چهارساله علی یوسفی نژاد مسوول پیش این دستگاه اجرایی قدردانی شد.

استان مازندران دارای ۲ اداره کل گمرک به مرکزیت بندر امیرآباد در شرق و نوشهر در غرب و سه دفتر گمرک در فریدونکنار ، ساری و آمل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *