امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-29
اشتراک گذاری:

تلفات طاعون نشخوارکنندگان در غرب مازندران افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سابقه شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک برای نخستین بار ۱۷ مهرماه سال گذشته با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است برمی گردد و از آنجا با ورود دام ها و این گونه های حیات وحش به زیستگاه های جانوری غرب مازندران منطقه “دلیر ” مرزن آباد هم آلوده به این ویروس شدند که براثر این بیماری بیش از ۲۰۰ کل و بز وحشی تلف شدند.

مسوولان محیط زیست مازندران آن زمان به رسانه ها گزارش دادند که لاشه هفت راس کل و بز وحشی در منطقه جنگلی « دلیر » شهرستان چالوس و کلاردشت پیدا کردند.

امسال هم برای نخستین بار یک مورد لاشه کل و بز وحشی در سی ام شهریور ماه در عرصه مرتفع طبیعی موسوم به دره ” سیاه مکلیز ” چالوس پیدا شد و زیستگاه جانوری گلستانک نوشهر هم آلوده به این ویروس شد.

کوروس ربیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در زمان حاضر براساس داده ها و گزارش هایی که مسوولان حفاظت محیط زیست این مناطق داده اند دست کم ۷۰ مورد لاشه کل و بز وحشی در زیستگاه های حفاظت شده البرز مرکزی نوشهر و چالوس کشف کردند که آخرین مورد آن هم در مربوط به زیستگاه جانوری مکلیز حوالی جاده کندوان چالوس بوده است.

وی اظهارداشت: امسال برخلاف سال گذشته با بهره گیری از تجربیات و سرعت عمل در انجام نمونه گیری ها و دریافت پاسخ بموقع ، واکسیناسیون دام های اهلی، خروج دام ها در مناطق زیستگاهی آلوده ، دور کردن لاشه این گونه های حیات وحش در مجاری آبراه ها و تردد کمتر طبیعت گردان، گردشگران و همکاری طبیعت سبب شد که آمار تلفات این گونه های جانوری نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به فرارسیدن زمان جفت گیری این گونه های حیات وحش و حضور کل و بز نر و ماده به مناطق پایین دست از روستاییان حاشیه زیستگاه ها خواست از ورود به طبیعت با توجه به شیوع این بیماری اجتناب کنند و افزون بر آن به محض مشاهده لاشه یا کل و بز وحشی بیمار مراتب را به محیط زیست منطقه گزارش دهند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان “طاعون بزی” نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا می باشد که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می گردد.

۳۰ هزار هکتار از منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی به همراه ۲ رودخانه حفاظت ‌شده سردآبرود به طول ۶۶ کیلومتر و چالوس به طول ۷۸ کیلومتر در شهرستان چالوس قرار دارد که زیستگاه مرال، پلنگ، خرس، شوکا، قرقاول و کل و بز است و گونه های گیاهان منحصر به ‌فرد دارد.

شهرستان نوشهر نیز با داشتن حدود ۲۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و برخورداری از گونه های حیات وحش نظیر مرال ، شوکا ، کل بز ، خرس قهوه ای ، پلنگ ، قرقاول ، کبک دریایی و معمولی در غرب مازندران واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *