امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-01
اشتراک گذاری:

بلاتکلیفی در اجرای طرح‌های دریا در تابستان 1400

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ساماندهی سواحل یکی از طرح‌های به زمین مانده در استان‌های شمالی است،چندین سال بحث تشکیل سازمان عمران سواحل مطرح اما اقدام خاصی برای آن انجام نشده است.

حتی در دروه‌ای نمایندگان مجلس استان‌های ساحلی در این زمینه ورود پیدا کردند اما این طرح تنها روی کاغذ باقی‌مانده است.

استقبال از دریا و استفاده از این موهبت الهی بر کسی پوشیده نیست و دریا علاقه‌مندان خاص خودش را دارد، با آغاز فصل گرم سال حتی با وجود محدودیت‌های کرونایی شاهد حضور مردم در سواحل مازندران بوده‌ایم.

کمبود امکانات و تجهیزات برای بهره‌مندی مردم از سواحل موضوع مربوط به سال‌های اخیر نیست این بحث از سنوات گذشته هم مطرح بوده و در حال حاضر هم چالشی پیش روی متولیان امر است.

 به دلیل نداشتن برنامه مدون دولت در طرح‌های دریا متولیان امر حتی در تامین ابتدایی‌ترین اعتبارات آن با چالش مواجه هستند.

گلایه‌های گاه و بیگاه ناجیان غریق از عدم پرداخت حقوق یکی از موضوعاتی است که بارها و بارها رسانه‌ای شده است.

اینکه در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا امکان استفاده از دریا وجود دارد یا خیر خود بحث مجزایی است اما اصل موضوع این است که دریا پیش از شیوع کرونا هم وضعیت مناسبی نداشته است.

کمبود اعتبارات در تامین نیازمندی‌های ساحل یکی از موضوعات جدی است که در این ارتباط با علی رجبی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران در گفت‌وگو با فارس میزان اعتبارات سال گذشته طرح‌های دریا در استان مازندران را حدود ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

هنوز اجرای طرح دریا اعلام نشد

وی درباره وضعیت طرح‌های دریا در سال جاری و حضور برخی از ارگان‌ها و نهادها در این ارتباط گفت: اجرا شدن یا نشدن طرح‌های دریا هنوز به ما اعلام نشده است، طرح را آغاز نکردیم، تنها ناجی، نیروی انتظامی و تعدادی از گروه‌های فرهنگی را در سواحل مستقر کردیم.

رجبی ماموریت این واحدها را جلوگیری از شنا در سواحل و نجات افراد خاطی که با وجود محدودیت‌ها به دریا مراجعه می‌کنند، اعلام کرد.

وی تعداد ناجیان مورد نیاز را ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: قصد داریم که مانند سال گذشته ۹۰۰ ناجی را در ساحل مستقر کنیم اما در حال حاضر ۵۰۰ نفر ناجی داریم.

استقرار ناجیان غریق از اول تیرماه

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران در پاسخ به این سوال که ۴۰۰ ناجی در سال بر اساس برنامه سال گذشته کمتر مستقر شدند این کمبود تعداد ناجی چه طور قرار است که جبران شود، گفت: نیروی انتظامی در ساحل برای جلوگیری از ورود افراد به دریا مستقر شده است و بنا داریم  که از اول تیرماه سایر ناجیان را هم مستقر کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح دریا از ابتدای تیرماه آغاز می‌شود، افزود: نه ـ تا وزارت کشور به ما در این زمینه ابلاغیه‌ای ارائه ندهد طرح دریا برقرار نمی‌شود.

رجبی در پاسخ به اینکه آیا پیگیری‌های در این زمینه انجام شده است، بیان کرد: ما براساس وظیفه نامه‌ای ارسال کردیم که در شرایط وجود کرونایی آیا برنامه‌ خاصی در این زمینه وجود دارد.

تصمیم با وزارت کشور و ستاد ملی کرونا است

وی با اشاره به مصاحبه روز گذشته مدیرکل محیط زیست درباره نامناسب بودن شرایط دریا به لحاظ آلودگی زیست محیطی برای شنا، گفت: وزارت کشور و ستاد ملی کرونا در زمینه برقراری یا عدم برقراری طرح‌های دریا تصمیم‌گیر هستند، حضور نیروهای ما در دریا برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران در پاسخ به این سوال که چه تعداد افراد در این ایام در سواحل استان نجات پیدا کردند را ۵۹ نفر اعلام کرد و افزود: تاکنون دو نفر هم غرق شدند همچنین سال گذشته ۴۰ نفر در سواحل استان غرق شدند.

وی میزان اعتبار مورد نیاز برای طرح‌های دریا در سال جاری را ۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مشخص کردیم که از این اعتبار حدود هفت میلیارد تومان برای ناجی غریق، آموزش و پلیس سواحل بوده است.

رحبی در پاسخ به این سوال که آیا اعتبارات سال گذشته محقق شده است، بیان کرد: نه ـ کلا سال گذشته بابت طرح‌های دریا حدود ۵ میلیارد تومان پول گرفتیم.

وی اضافه کرد: در سال جاری هم برآورد کردیم که امسال ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تنها برای ناجی، گروه‌های امداد و نجات و آموزش باید اختصاص پیدا کند و ما به دنبال تخصیص این اعتبار هستیم و حتی اگر دو سوم کل اعتبارات پیش‌بینی شده سال جاری هم تخصیص پیدا کند بسیار مناسب است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران در پاسخ به این سوال که بحث پرداخت حقوق ناجیان غریق سال گذشته آیا انجام شده پاسخ داد: پرداخت کردیم اما ناجیان غریق اعلام می‌کنند که رقم پرداختی کم بوده که نیاز به بررسی دارد و در صورت تامین اعتبار دغدغه ناجیان غریق را رفع می‌کنیم.

طرح دریا نیاز به اعتبار دارد

وی درباره راهکاری برای کاهش غریق در سواحل استان مازندران، گفت: ابتدا نیاز به تامین اعتبار داریم، اگر اعتبارات تامین نشده باید مجوزهای لازم برای ایجاد طرح‌های شنا دائمی صادر شود و در کنار آن زمینه استقرار ناجیان غریق با حقوق کافی در ایستگاه‌ها، استقرار قایق‌های تندرو و جت اسکی و استقرار محل گروه‌های ناجیان غریق  از مواردی است که باید به آن توجه شود.

به گزارش فارس، پرداخت حقوق ناجیان غریق ابتدایی‌ترین چالش طرح‌های دریا در استان مازندران است که با وجود اعتبارات پیش‌بینی شده برای یک چهارم آن هم پرداخت نمی‌شود کم‌توجهی به این موضوع در ماه آخر دولت خطرات جدی را متوجه گردشگران می‌کند که انتظار است مسؤولان ملی این موضوع را با حساسیت بیشتری پیگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *