امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-28
اشتراک گذاری:

بغض ۳۵ روزه آسمان در مازندران ترکید

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آمار هوشناسی از دهه دوم مرداد ماه تا کنون بارندگی در استان نبارید و دمای هوای مناطق مرکزی و شرقی مازندران طی این مدت  از فصل تابستان تا حدود ۳۸ درجه سانتی گراد بالای صفر نیز رسیده بود.

نباریدن بارش در این مدت سبب شد تا زمینه مساعدی برای وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع ، پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی ، کاهش محسوس دبی رودخانه ها و در نتیجه خشکسالی بر تمامی محصولات کشاورزی از جمله کشت دوم برنج و باغ مرکبات شود.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است. طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت  برنج می رود ، اکنون بیش از ۱۰۰هزار هکتار از این اراضی پس از برداشت محصول کشت اول دوباره زیر کشت برنج رفته است که به شدت نیاز به آب دارد. همچنین از ۱۶۰ هزار هکتار اراضی باغی ۱۱۵هزار هکتار باغ مرکبات است که این بارندگی به موقع سبب خوشحالی باغدران نیز شد.

استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن ،حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

طبق اعلام رسمی هواشناسی مازندران با ورود سامانه جدیدبارشی  پیش‌بینی می شود  ناپایداری جوی این استان با کاهش شدت گرما تا اوایل هفته آینده ادامه یابد.

هواشناسی شرایط جوی مازندران را بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش‌یابی آسمان مازندران امروز پنجشنبه نیمه ابری تا ابری بویژه در غرب استان با بارش پراکنده باران با بیشینه دما در مناطق ساحلی و جلگه ای بین ۲۵ تا ۳۰ و در ارتفاعات نیز بین ۲۰ تا ۲۶ درجه سلسیوس پیش‌بینی شده است.

طبق پیش‌بینی هواشناسی ، شرایط جوی مازندران در آخرین روز هفته جاری یعنی جمعه نیمه ابری تا ابری با بارش پراکنده باران و از اواخر روز بتدریج از سمت غرب استان با بارندگی و وزش باد پیش‌بینی شده است. دمای هوا نیز طی این مدت در مناطق ساحلی و جلگه ای بین ۲۴ تا ۲۹ و در ارتفاعات بین ۱۹ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در نوسان خواهد بود.

مطابق این پیش‌بینی ، آسمان مازندران در روز شنبه هفته آینده ابری همراه با بارندگی و وزش باد و در ارتفاعات مه‌آلود خواهد بود و میانگین دمای هوا نیز در این مدت در مناطق ساحلی و جلگه ای بین ۲۳ تا ۲۷ و در ارتفاعات نیز بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر پیش‌بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *