امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-31
اشتراک گذاری:

بخش زیادی از ایل‌راه‌های مازندران با تردد خودروهای آفرود تخریب می‌شود

به گزارش ایرنا ، حجت الله شعبانی روز چهارشنبه در جلسه شورای عشایر مازندران که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر ایران در ساری برگزار شد ، به وجود ۹۴۲  کیلومتر ایل راه  و یکهزار و ۲۶۵ کیلومتر مسیر مال‌رو در مناطق مختلف استان اشاره کرد و افزود : اگرچه برخی از دهیاران و اعضای شورای اسلامی با هماهنگی بخشداران  و فرمانداران  شهرستان ها ، مانع حضور آفرود سواران به ایل راه ها می شوند، اما ورود و تردد آنان همچنان تداوم دارد.

وی با بیان این که هر ساله آفرود سواران با تخریب جاده ها مشکلات زیادی را برای کوچ ، جابه جایی و نقل و انتقال محصولات دامداران عشایر به وجود می آورند ، گفت : علاوه بر این ، هزینه سنگینی هم برای بازسازی و ترمیم مسیرهای تخریب شده متوجه اداره امور عشایر استان است.

شعبانی با اعلام این که سال گذشته حدود  چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای بازسازی و مرمت  ایل راه استان هزینه شد، خواستار صدور دستور استاندار برای فرمانداران جهت ممنوع کردن تردد آفرودسواران در ایل راه های در فصل تابستان شد.

وی اظهار داشت: یکی از مهم ترین اقدامات در راستای بهبود وضعیت عشایر بویژه در زمان کوچ ترمیم ایل راه است ، چرا که ساماندهی این مسیرها  در کمک به عشایر برای کوچ آسان‌تر به ییلاق و قشلاق و محرومیت‌زدایی از این قشر بسیار مهم و مؤثر است.

بخش زیادی از ایل‌راه‌های مازندران با تردد خودروهای آفرود تخریب می‌شود

کمبود چراگاه در دشت و جلگه مازندران 

مدیر اداره امور عشایر مازندران به به وجود حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس گوسفند در استان اشاره کرد و گفت : با توسعه کشت دوم بویژه برنج و کلزا ، زمین اجاره ای برای چرای آزاد دام در زمان قشلاق بسیار کم شده است.

شعبانی با توضیح این نکته که کمتر از ۲۰ هزار هکتار از مراتع مازندران در حوزه منابع طبیعی منطقه ساری در قالب چرای دام در قشلاق وجود دارد که عمده آن در شبه جزیره میانکاله در بهشهر است ، افزود : کمبود علوفه موجب افزایش مصرف نهاده های دامی از جمله سبوس و جو شده است.

وی به پرداخت ۵۵ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۱۰ درصدی با هدف پروار بندی دام طی سال های ۹۵ تا ۹۹ به خانوار های عشایر استان اشاره کرد و گفت : سالانه حدود ۸۲۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر استان تولید ، تامین و عرضه می شود.
شعبانی از سازمان امور عشایر کشور خواست تا در تامین نهاده های دامی برای عشایر مازندران توجه ویژه ای داشته باشند و در عین حال بالا بودن سرانه دام به نسبت وسعت مرتع در استان  را از دیگر مشکلات عشایر درفصل ییلاق عنوان کرد. 

وی برق رسانی به خانواده عشایر از طریق پنل های خورشیدی را از دیگر خدمات مهم دولت تدبیر و امید طی سال های اخیر عنوان کرد و اظهار داشت: طی سال گذشته حدود ۷۰ پنل خورشیدی در استان به صورت رایگان در مناطق عشایری استان توزیع و نصب شده است.

هر پنل خورشیدی به طور متوسط امکان ذخیره یکهزار و ۵۰۰ وات برق را دارد که این میزان نیاز چهار شبانه روز هر خانوار عشایری را برای وشنایی چهار شعله لامپ ، یک دستگاه یخچال و تلویزیون دارد.

مدیر امور عشایری مازندران افزود: به منظور رفاه حال عشایر و گسترش استفاده از انرژی‌های نوین مانند انرژی خورشیدی و حذف تدریجی استفاده از سوخت فسیلی و کاهش شکستن درخت به عنوان هیزم ، نصب پنل های خورشیدی از برنامه های مهم امور عشایر استان است.

مازندران به جهت ارتفاعات البرز یکی از استان های عشایر نشین کشور محسوب می شود و طبق آمار رسمی حدود چهار هزارو ۷۰۰ خانوار عضو جامعه عشایری مازندران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *