امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-05
اشتراک گذاری:

با ۶ برنامه CAD رایگان برتر برای ویندوز، مک و لینوکس آشنا شوید

انواع مختلف برنامه CAD یا نرم افزار طراحی به کمک رایانه، در مشاغل و صنایع متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. به کمک چنین برنامه‌هایی نه تنها می‌توان اقدام به طراحی دو بعدی و سه بعدی موارد گوناگون کرد، بلکه امکان تحلیل آن‌ها از جهات متفاوت نیز وجود دارد. در همین راستا می‌خواهیم ۶ برنامه CAD رایگان برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک او اس و لینوکس را به شما معرفی کنیم.

برنامه CAD منتخب در رشته‌ها یا صنایع مختلف، یکسان نیست؛ با این حال بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها در میان آن‌ها مشترک هستند. مهندسین، معماران و طراحان از جمله افرادی هستند که به طور معمول با چنین نرم افزارهایی در ارتباط هستند که به دلیل امکانات تخصصی، با قیمت‌های بسیار بالایی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. در این مطلب سعی داریم چندین جایگزین برای نمونه‌های مشهور و گران قیمت را در سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک او اس معرفی کنیم که حداقل ویژگی‌های پایه را به صورت رایگان در دسترس افراد قرار می‌دهند.

LibreCAD

نرم افزار LibreCAD با تمرکز روی طراحی دو بعدی توسعه یافته و می‌تواند برای ساخت نقشه‌های پیچیده دو بعدی و طرح‌های مناسب برای برش با لیزر یا سایر ابزارها مورد استفاده قرار بگیرد. ابزارهای داخلی برنامه از جمله snap-in، ابعاددهی و اندازه‌گیری می‌توانند نیازهای بسیاری از کاربران را تامین کنند. همچنین قابلیت حاشیه نویسی برنامه می‌تواند در توضیح بهتر جزئیات به افراد کمک کند و شبیه برنامه Paint مایکروسافت با قابلیت‌های بیشتر عمل خواهد کرد.

LibreCAD یک برنامه متن باز است که برای مک، ویندوز و لینوکس در دسترس قرار دارد و استفاده از آن نیاز به هیچ هزینه یا پرداخت حق اشتراکی نخواهد داشت.

LeoCAD

برنامه LeoCAD یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده جهت اهداف آموزشی است که به کاربران امکان خلق طرح‌های مجازی، اشکال مختلف و مدل‌های متنوع با استفاده از LEGO را می‌دهد که برای افراد تازه‌کار و جوان بسیار ایده‌ال به نظر می‌رسد. ترکیب ابزارهای پایه و پیشرفته موجب شده تا طیف هدف نرم افزار، بسیار وسیع باشد. این عنوان به شکل متن باز منتشر شده؛ در نتیجه جامعه کاربری آن می‌تواند قابلیت‌ها و امکانات جدید را به صورت پیوسته توسعه دهد.

Blender

Blender به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های طراحی کامپیوتری در طی سال‌های اخیر مطرح شده است که پتانسیل استفاده در زمینه‌های مختلفی را دارد. اگرچه ماهیت این نرم افزار بسیار پیچیده است، اما می‌تواند کاربردهای گوناگونی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. همچنین مجوز متن باز موجب شده تا قابلیت‌های جانبی زیادی توسط جامعه کاربری برای آن توسعه پیدا کنند.

اگر به دنبال گزینه‌ای پیشرفته برای بهبود مهارت‌های طراحی خود هستید، Blender می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد؛ نرم افزاری که استفاده از آن به طور کامل رایگان است.

DesignSpark

محیط نرم افزار DesignSpark شباهت بسیاری به برنامه محبوب اتوکد دارد و به عنوان گزینه‌ای استاندارد برای استفاده در صنایع مطرح شده است. بسیاری از قابلیت‌های بصری درون آن جای داده شده‌اند و می‌تواند به عنوان جایگزین رایگان اتوکد مورد استفاده قرار بگیرد. به طور معمول کاربران این برنامه با طرح‌های وسیع مانند نقشه‌های ساخت و ساز سروکار دارند.

اگرچه ویژگی‌های پایه برنامه رایگان هستند، اما برخی قابلیت‌ها مانند استخراج گروهی طرح‌ها و رندرینگ پیشرفته تنها در نسخه پریمیوم یافت می‌شوند. با این حال به نظر می‌رسد که امکانات رایگان نرم افزار، پاسخگوی نیازهای بسیاری از کاربران باشد و خرید نسخه پولی به همه افراد توصیه نمی‌شود.

Houdini

Houdini یکی دیگر از نرم افزارهای محبوب در این لیست است که یک سر و گردن از سایر رقبا بالاتر به نظر می‌رسد. عملکرد مشابه با مدلسازی پارامتریک (مشابه Blender) به کاربر اجازه می‌دهد تا امکان تغییر ویژگی‌های طرح‌ها یا اشیاء مختلف را داشته باشد. امکانات پیشرفته موجود در برنامه، استفاده از آن در صنایع و رشته‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌سازد و در زمینه‌های انیمیشن‌سازی و توسعه بازی از شهرت بیشتری برخوردار است.

تمامی قابلیت‌های نسخه پرمیوم نرم افزار، در نسخه رایگان آن نیز یافت می‌شود؛ اما برخی از محدودیت‌ها از جمله حداکثر اندازه رندر در رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل و قرارگیری لوگوی هودینی روی طرح‌ها در نسخه رایگان وجود دارند.

FreeCAD

برنامه FreeCAD جایگزینی رایگان برای طراحی مدل‌های سه بعدی است که محیط و تنظیمات پیشرفته را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ماهیت نرم افزار به صورت ماژولار است و می‌توان از افزونه‌های مختلف برای افزایش کاربرد آن در زمینه‌های متفاوت از جمله رباتیک و فرایند‌های مکانیکی ماشینی (مثل CNC) استفاده کرد.

نرم افزار FreeCAD به صورت متن باز منتشر شده و به همین دلیل، جامعه کاربری آن توانسته تعداد زیادی افزونه متناسب توسعه دهد. کاربران ویندوز، لینوکس و مک می‌توانند از این برنامه بهره بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *