امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-26
اشتراک گذاری:

بازگشت مِهر ترافیکی به مازندران در فقدان سرویس مدارس

به گزارش خبرنگار ایرنا، پس از حدود ۲ سال همه گیری بیماری کرونا که آموزش را در درون در منازل خانه نشین کرد، شاهد آغاز سال تحصیلی حضوری در مدارس سراسر کشور و استان مازندران هستیم. سال تحصیلی حضوری که به مدد یک سال تلاش ویژه دولت سیزدهم در به حداکثر رساندن واکسیناسیون عمومی حتی در کودکان به دست آمد. 

اما این روزها شادی سال تحصیلی جدید و مِهر آموزشی پشت ترافیک سنگین صبحگاهی و حتی عصرگاهی گرفتار شده و حال دانش آموزان تشنه به مدرسه را خراب می کند؛ ترافیکی که از شنبه هفته جاری همزمان با آغاز سال تحصیلی شهر به شهر مازندران را در نوردیده است و در برخی مناطق همچون ساری و بابل و دیگر شهرهای بزرگ به ترافیک ساعتی بدل شده است. 

البته پدیده ترافیک که عمدتاً ناشی از تک سرنشینی خودرو والدین برای رساندن فرزندان است، پدیده ای جدید برای استان همواره زخمی از ترافیک مازندران نیست ، اما حال در سایه بلاتکلیفی برنامه سرویس مدارس و نابسامانی در این بخش شاهد افزون شدن بر طول ترافیک های صبحگاهی هستیم. 

سرویس مدارسی که هدف آن جلوگیری از تک سرنشینی‌های بی‌ضابطه و کاهش بار ترافیکی شهرها بود که به نظر می‌رسد حدود سه سال همه‌گیری کرونا و برخی بی‌توجهی‌ها از سوی دستگاه ها و از همه مهم‌تر رفع مسئولیت‌های نهادهای متولی آن را به چالشی جدی و گره کوری بدل کرده است. 

طبق آخرین گزارشات هنوز در برخی مناطق شهری استان سرویس های مدارس شکل نگرفته و اگر هم شاهد برگزاری سرویس های مدارس هستیم ناشی از قراردادهای شخصی والدین با خودروهای شخصی است. حتی در برخی مناطق نرخ کرایه سرویس‌های مدارس از سوی شوراهای شهر تعیین نشده و نرخ های اعلام شده نیز مورد قبول رانندگان و شرکت‌های فعال در این زمینه نیست. برای مثال در شهر ساری تقریباً حدود یکصد دستگاه خودرو برای فعالیت در سرویس مدارس اعلام آمادگی کردند در حالی که این شهر نیاز به ۸۰۰ دستگاه خودرو در شرایط عادی دارد. 

مسئولان آموزش و پرورش مازندران این مساله را ناشی از نا هماهنگی نهادهای شهری و متولی امر خدمات حمل و نقل می دانند و خواستار حل هر چه سریع تر آن هستند. سیداحمد واردی رییس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاخیر در اعلام کرایه ها، ناهمخوانی نرخ های تعیین شده با هزینه‌های فنی، توان پایین خانواده‌ها برای افزایش نرخ کرایه و همچنین ناهماهنگی در دستگاه های شهری را عاملی بر این رویداد دانست. 

وی با بیان این که تاخیر در فعالیت سرویس مدارس می‌تواند مشکلات عمده ای را از لحاظ اجتماعی و شهری ایجاد کند، افزود : با وجود این که باید کارگروه ماده ۱۸ برای تصمیم‌گیری در حوزه سرویس مدارس در اسفند ماه سال گذشته تشکیل می شد به دلایلی تقریباً با تاخیر ۶ ماهه در پایان شهریور تشکیل شد که ناشی از برخی ناهماهنگی ها در شهرستان و مناطق است. 

رییس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش مازندران با اشاره به وجود حدود ۱۵۰ شرکت خدمات سرویس مدارس در سراسر استان گفت : امیدواریم مشکل سرویس مدارس هرچه سریع تر برطرف شود و اکنون در سطح استانی و استانداری مازندران پیگیر به سرانجام رسیدن این مساله هستیم. 

بار سنگین ترافیک مدارس بر پلیس راهور 

گذشته از مشکلات روانی و روحی ترافیک مدارس برای آموزش و پرورش و همچنین دیگر شهروندان بخصوص نیروهای کارمندی و کارگان بخش های تولیدی، تردد سنگین خودروها به خصوص در مناطق شهری مشکلاتی را برای پلیس راهوری و دیگر عوامل انتظامی ایجاد می‌کند.

رئیس پلیس راهور مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه طی روزهای اخیر بار سنگینی از ترافیک بر دوش نیروهای راهور به عنوان مسئولان مدیریت ترافیک اضافه کرده است که می توانست با برنامه ریزی آن را پیش‌بینی و پیگیری کرد. 

سرهنگ نصراله بیگلری تداوم این شرایط را برای شهرهای استان و زندگی روزمره مشکل زا عنوان کرد و افزود : در آخرین جلسه با معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران که طی هفته گذشته برگزار شد این مساله و دغدغه مطرح و مقرر شد آموزش و پرورش آن را پیگیری کند. 

وی خواستار ورود جدی نهادهای متولی بخصوص آموزش و پرورش برای حل مشکل سرویس مدارس شد و بر برطرف شدن مشکل شهرداری ها با شرکت های حمل و نقل در رسیدن به نقطه مشترک تاکید کرد. 

چند مسئولیتی و گره کور مشکل 

با وجود تاکید پلیس راهور مازندران بر مسوولیت آموزش و پرورش در رفع چالش سرویس مدارس استان، اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش مازندران خود را نهادی بهره‌برداری عنوان کرده و مسوولیت حل چالش و موانع سرویس مدارس را نهادهای شهری می‌داند. 

رییس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه چالش اصلی تعیین نرخ و واقعی بودن کرایه سرویس های مدارس است افزود: با وجود این که تقریباً اغلب شهرهای استان کرایه سرویس مدارس را اعلام کردند، اما شرکت‌ها و رانندگان این نرخ را واقعی ندانسته و با هزینه و به اصطلاح استهلاک فنی همخوانی ندارد. 

واردی افزایش قیمت‌ها را نیز چالش برانگیز عنوان کرد و گفت : توان اقتصادی خانواده ها نیز در حدی نیست که بتوانیم شاهد افزایش محسوس نرخ کرایه ها باشیم؛ ضمن این که رانندگان نیز به دلیل محدودیت های کرونایی مجبور به کاهش مسافر هم هستند.

وی با اعلام  ارسال پرورنده سرویس مدرس به دادستانی مرکز استان گفت: اکنون تصمیم گیری دراین باره با دادستانی و معاونت امور عمرانی استانداری مازندران می باشد که باید تعیین تکلیفی و دستوری برای شهرداری ها، شوراها و شرکت های حمل و نقل انجام گیرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که ۱۵ شهریور شورای اسلامی شهر ساری با رای موافق به نرخ مصوب کارگروه ماده ۱۸ آموزش و پرورش مرکز استان، افزایش ۵۰ درصدی کرایه خودروهای سواری سرویس مدارس شهر ساری را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه کرایه سرویس مدرسه به ازای هر دانش‌آموز برای خودروهای سواری ماهانه ۴۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با نرخ ۳۰۰ هزار تومانی پارسال افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. ضمن این‌که هر خودروی سواری با این تعرفه مجاز به سوار کردن سه دانش‌آموز در طرح سرویس مدارس است.

در این مصوبه همچنین کرایه سرویس مدارس برای ون ۴۰۰ هزار تومان، مینی‌بوس ۳۸۰ هزار تومان و اتوبوس ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر دانش‌آموز در ماه است که به گفته سجاد اسدی رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ساری، کمتر از شهرهای همسایه ساری در نظر گرفته شده است. بنا به اعلام اعضای شورای شهر ساری درصد افزایش تعرفه کرایه سرویس مدارس مرکز استان با در نظر گرفتن هر چهار نوع خودرو اعم از سواری، ون، مینی‌بوس و اتوبوس نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته است.

با این حال نه تنها برخی از رانندگان معتقد به پایین بودن این نرخ گذاری هستند، بلکه خانواده ها نیز همین قیمت را بالا دانسته و ترجیح می دهند فرزندانشان را به صورت شخصی به مدارس برسانند. 

با این وجود به نظر می رسد سرویس مدارس مازندران با چالشی رو به رو است که نیازمند تصمیمی قدرتمند و فرا دستگاهی است که گویا تنها از سوی استانداری مازندران بر می آید. با این حال حدود ۸۰ درصد از مجموع ۵۳۰ هزار دانش آموزان مازندارن به وسیله خودروهای شخصی والدین و یا به صورت پیاده خود را به مدارس و مراکز آموزشی می رسانند ؛ جمعیت کثیری که این روزها در فقدان حضور فعال سرویس مدارس بار ترافیکی خودرویی شهرها و حتی روستاهای استان را غیر قابل تحمل کرده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *