امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-11
اشتراک گذاری:

اهدای خون ۱۲۷ هزار مازندرانی در سال گذشته

عبداله محمدی فیروزجایی گفت: ۱۵۴ هزارو ۱۲۵ نفر پارسال به مراکز ثابت و سیار انتقال خون مازندران مراجعه کردند که از این تعداد ۱۲۷ هزارو ۹۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

او می‌گوید: با نوعدوستی مردم مازندران اهدای خون در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ حدود ۴ درصد رشد داشته است.
به گفته محمدی از مجموع خونگیری ۷۶ هزار و ۷۲۷ نفر اهداکننده مستمر، ۳۷ هزار و ۳۶ نفردارای سابقه اهدای خون بودند و ۱۳ هزارو ۳۲۸ نفرنیز برای اولین بار خون اهدا کرده اند.

سهم بانوان در پارسال ۳ هزار و ۴۴۲ واحد بوده است که در مقایسه با سال ۹۹، ۱۴ درصد کاهش یافته است.

دکتر عبداله محمدی بانوان واجد الشرایط را به اهدای خون فرا خواند و گفت: هر بانوی سالمی در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال و با داشتن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم می‌تواند حداکثر سه بار در سال خون اهدا کند.

به گفته سرپرست اداره کل انتقال خون مازندران علم پزشکی با تمام پیشرفت‌هایی که تاکنون داشته نتوانسته جایگزینی مناسب برای خون و فرآورده‌های خونی پیدا کند و انسان تنها منبع تامین خون سالم برای بیماران است و لذا در تامین خون مورد نیاز بیماران، همچنان به همت والای مردم استان نیازمند هستیم.

او می‌گوید: نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز مستمر و روزانه است و طول عمر برخی فرآورده‌های خون مانند پلاکت تنها سه روز است، از مردم نوعدوست و ایثارگر مازندران درخواست کرد در سال جدید اقبال بیشتری برای اهدای خون داشته باشند.

مازندران به علت دارا بودن تعداد زیاد بیمار تالاسمی، هموفیلی، سرطانی و دیالیزی، گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات و جراحی‌های قلب باز، جزو معدود استان‌های کشور به لحاظ مصرف بالای خون و فرآورده‌های خونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *