امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-17
اشتراک گذاری:

انتخابات در مازندران با کمترین چالش برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی اصغر زکوی صبح سه شنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه انتخابات سال جاری باشکوه برگزار شد، افزود: این انتخابات با کمترین اخلال و اشکال در استان برگزار شد.

وی با عنوان اینکه امکان تحقق این رویداد بزرگ جز با همکاری دستگاه‌های مختلف امنیتی، انتظامی و اجرایی مقدور نبود، از مشارکت ۶۱ درصدی مردم در انتخابات تقدیر کرد و گفت: امکانات با حداقل چالش در استان به اتمام رسید.

وی با عنوان اینکه انتخابات این دوره از ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس خبرگان در استان مشکلات خاص و ویژه ای داشت که نسبت به دوره‌های قبل کم نظیر بود، افزود: تأخیر یک تا سه ساعته در فرایند آغاز رأی گیری از جمله آسیب‌ها بود و علت یابی آن از سوی عوامل اجرایی و نظارتی در دست اقدام است.

حجت الاسلام زکوی یادآور شد: با توجه به احراز هویت الکترونیکی، این دستگاه در برخی مواقع در ایجاد تأخیر در رأی گیری مؤثر بوده است و همچنین عوامل اجرایی آموزش کافی را ندیده بودند.

رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات سیزدهمین دوره رئیس جمهوری اسلامی در مازندران، آموزش ناکافی عوامل اجرایی و نظارتی را از دیگر آسیب‌ها ذکر کرد و گفت: همچنین تمدیدهای مکرر پایان رأی همواره آسیب زا بوده است.

وی با اشاره به اینکه هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها جزو هیئت‌های ممتاز بوده است، افزود: لابی گری های برخی افراد حقیقی و حقوقی و نمایندگان مجلس در هیئت مرکزی سبب شد تا برخی از افرادی که صلاحیت آنان توسط مراجع ذیصلاح تائید نشده بود، دوباره تأیید شدند.

حجت الاسلام زکوی یادآور شد: آنقدر آش شور شده بود که رئیس هیئت نظارت استان استعفا داد و تأیید صلاحیت‌های بی رویه و اعتراضات نامزدها و مردم اوج گرفته است.

وی افزود: نفوذ برخی افراد و صاحبان ثروت و قدرت سبب شد تا برخی افراد فاقد واجد شرایط و ردصلاحیت شده، دوباره تأیید صلاحیت شود.

حجت الاسلام زکوی، خرید و فروش آرا و هزینه‌های سنگین را از دیگر آفت‌های انتخابات شوراها بوده است، گفت: به این ترتیب انتخابات شوراها با کمترین چالش برگزار شده است.

رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات سیزدهمین دوره رئیس جمهوری اسلامی گفت: یکی از وظایف شورای نگهبان رصد کنش نمایندگان و کنشگران سیاسی و اجتماعی است.

وی به نامزدهای شوراها توصیه و تاکید کرد تا پاکدستی را رویه خود قرار دهند از رفتار برخی افراد در گذشته درس گیرند.

حجت الاسلام زکوی یادآور شد: برای انتخابات ۱۴۰۲ باید شرایط به گونه فراهم شود تا اقداماتی از طریق مراجع قانونی صورت گیرد تا شرایط برای حضور افراد اخلاق مدار و قانون مدار مهیا شود.

وی تدوین قانون جامع انتخابات را امری مهم و ضروری دانست و گفت: قانون باید براساس ابلاغیه گام دوم انقلاب و تجربه ۴۰ ساله انتخابات نوشته و بازنگری شود.

وی گفت: باید قانونی تدوین شود تا جلوی ثبت نام‌های اتوبوسی را بگیرد و جلوی ورود پول‌های کثیف و خرید و فروش آرا را سلب کند و هزینه تخلفات را بالا برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *