امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-19
اشتراک گذاری:

اعمال محدودیت قبل از اعلام عمومی باشد/ اشتیاق سفر روی موج مرگ!

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، اعلام  خبر تشدید ممنوعیت‌های کرونایی روز شنبه توسط پلیس مسافران را راهی شمال کرد و بازهم  با این تصور که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از ویلا خارج نمی‌شویم ساک خود را بستند و راهی جاده‌های شمال شدند.

همانند تعطیلات قبل، یک روز قبل از تعطیلات خبر دادند که از فردا قرار است ممنوعیت‌ها تشدید شود و این فرصت ۲۴ ساعته فرصتی بود برای کسانی که قصد ورود به شمال را داشتند که عجله کنید و از فرصت به وجود آمده جا نمانید، تجربه هم ثابت کرده این‌گونه اقدامات جز آسیب بیشتر به مردم شمال فایده‌ دیگری ندارد به‌ویژه در این شرایط فوق بحرانی کرونایی، فشار بیشتری به بخش بهداشت و سلامت و کادر درمانی وارد کرده و آنان را خسته‌تر می‌کند درحالی‌که از ابتدای امسال بحث ممنوعیت سفر مطرح بود و آمار پلیس راه مازندران نیز تاییدکننده این ادعا است.

البته این بار نخستی نیست که در ایام کرونایی شاهد سیل مسافران به شمال هستیم؛ به‌طوری‌که تاکنون پنج پیک را پشت سر گذاشتیم و در هر پیک مسافران بدون توجه به شرایط استان راهی شمال شدند.

تجربه پیک‌های قبلی نشان داده مهم‌ترین عاملی که شرایط کرونایی را تلخ‌تر می‌کند همین حضور انبود مسافران بوده که برای چندمین بار این اتفاق رقم خورد.

این روزها وضعیت استان اصلا خوب نیست، تخت‌های بیمارستانی باوجود اشغال تمامی بخش‌های بیمارستانی پاسخگوی بیماران کرونایی نیست، اگر سری به بیمارستان‌ها بزنیم به این واقعیت تلخ می‌رسیم و از همه بدتر که براساس آمار حدود ۳۰ درصد مسافران تخت‌های بیمارستان را به خود اختصاص دادند در شرایطی که امکانات درمانی استان واقعا پاسخگوی بیماران خود استان نیست.

این روزها از در و دیوار بیمارستان‌ها غم می‌بارد، در اطرافیان‌مان نه روزانه بلکه دقیقه به دقیقه اخبار تلخ و ناگوار از ابتلای و حتی فوت عزیزان‌مان را می‌شنویم ولی برخی بدون توجه به این مسائل راهی استانی می‌شوند که روزهای فوق بحرانی را سپری می‌کند.

سرایت بالای ویروس دلتا و ازسوی کمبود موارد دارویی از جمله سرم کم بود این روزها حضور مسافران برای تغییر آب و هوا هم به دردسرهای مازندرانی اضافه شده و واقعا نمی‌دانند بعد از پایان این تعطیلات باید انتظار چه اتفاقی باشند.

سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با آخرین وضعیت کرونایی در استان، اظهار کرد: مازندران بیشترین میزان بستری نسبت به جمعیت را در کل کشور دارد و فاصله‌ آماری‌اش نسبت به بسیاری از استان‌هایی که درباره شرایط وخیم کرونایی، وخیم‌تر است.

وی با اشاره به فشار بر زیرساخت‌های درمانی این استان در این روزها و به ویژه از ابتدای ماه جاری تاکنون، افزود: واقعیت این است که تمام ظرفیت درمانی ما اکنون زیر بار کووید است و تاکنون با توجه به دستورالعمل بستری موقت توانستیم بیماران را کنترل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷ هزار بیمار بستری موقت و دائم داریم که از مجموع کل تخت‌های استان بیشتر است، اضافه کرد: اما با تلاش کادر درمان و کمک‌ها و همدلی‌ها این وضعیت تا کنون به هر شکل ممکن پوشش داده شد.

موسوی به تعطیلی کشور و حضور مجدد مسافران در مازندران اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در مازندران داریم این است که پس از اعلام تعطیلی و تصمیم‌گیری برای منع تردد، با یک فاصله زمانی منع تردد را اعلام می‌کنند، این روند متاسفانه باعث می‌شود افرادی تا پیش از ساعت اعمال محدودیت‌ها از تهران خارج شوند و به مازندران بیایند و دقیقا در زمانی که موج کرونا در حال رسیدن به ثبات و پایدار شدن است، به دلیل حضور مسافران با مشکل مواجه می‌شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *