امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-30
اشتراک گذاری:

ادغام و انواع آن در قرائت عاصم

?نکته تجویدی:
ادغام و انواع آن در قرائت عاصم – قسمت دوم

?ادغام کبیر: مدغم و مدغم‎فیه هر دو متحرک باشند، مانند:

«قیلَ لَهم» که می شود «قیـلَّهم»

«بِنورِ رَبِّها» که می‎شود: «بِنورَّبِّها»

«سَیَقولُ لَک» که می شود «سَیَقولّـک».


در روایت حفص، قاری فقط به مواردی که ادغام کبیر در رسم‎الخط لحاظ شده عمل می‎کند و لازم نیست که از جانب خود ادغام کبیر اجرا کند. مانند: «تأمَنّـا» در سوره مبارکه یوسف که در اصل «تأمَنُـنا» بوده یا «تأمُرونّی» در سوره زمر که در اصل «تأمُرونَنی» بوده است.


توجه: این موارد بر اساس قواعد صرفی زبان و ادبیات عرب اتفاق می‎افتد و به تجوید مربوط نمی‎باشد. هرچند می‎دانیم بسیاری از نکات تجویدی بر پایه قواعد صرفی است و اصولا علم صرف را باید مادر علم تجوید به حساب آورد.

?ادغام صغیر: مدغم ساکن و مدغم‌فیه متحرک است. مانند «مَنْ یَقول» – «إنْ نَعفُ» – «قُلْ لَهُم».
این نوع از ادغام سه گونه است: متماثلین (مثلین) – متجانسین – متقاربین

✨ جلسه تخصصی قرائت ✨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *