امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-06
اشتراک گذاری:

آغاز نشا برنج در مازندران

آیین کشت مکانیزه برنج با حضور استاندار مازندران، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، در زمین ۲ هکتاری یکی از شالیکاران روستای خاریک از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری برگزار شد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکنون بیش از ۱۹۴ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران شخم و شیار و ۱۵۱هزار و ۱۷۱ هکتار خزانه گیری شده است.

از نکات جالب نشاء مکانیزه در سال جدید این است که در سال‌های گذشته نشای برنج در حوزه دشت هراز که وضعیت آبی مناسبتری نسبت به حوزه دشت تجن و مناطق مرکزی استان داشت انجام می‌شد، اما امسال بعد از گذشت ۹ سال نخستین خوشه‌های برنج در شرق مازندران نشاء شد.

نشای زودهنگام در شرق مازندران احتمالا به دلیل ترس کشاورزان از خشکسالی و تنش‌های آبی است به همین دلیل شالیکاران تصمیم گرفتند با استفاده از نزولات جوی زمستان و بهاره، عملیات شخم شیار زمستانه و آب تخت کردن زمین‌ها را زودتر انجام دهند و کشت ارقام زودرس طارم با تنش‌های احتمالی آبی مواجه نشوند.

مازندران با ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار و تولید یک میلیون تن برنج سفید رتبه نخست تولید برنج را در کشور داراست.

لزوم توسعه کشت برنج هیبرید

مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این آیین با بیان اینکه توسعه کشت برنج هیبرید به لحاظ کمی و کیفی از وضعیت مطلوبی برخوردار است، گفت: باید به سمت کشت این گونه از برنج‌ها برویم و محققان در این زمینه فعالیت‌های بیشتری داشته باشند.

او افزود: مشارکت استان‌های شمالی در بهره گیری از دانش روز می‌تواند تولید و بی نیازی برنج در کشور را همراه داشته باشد.

صادرات برنج مازندران همگام با صادرات مرکبات 

استاندار مازندران نیز در این آیین صفر شدن تعرفه‌ها و آزاد شدن صادرات برنج در سال گذشته را از پیگیری‌های دولت در حمایت از برنجکاران برشمرد و گفت: اعتبار برنج مازندران نباید زیر سایه برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی مخدوش شود.

او با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته شرمنده برنج کاران مازندرانی شدیم، افزود: تلاش می‌کنیم با بازاریابی بیشتر در بازار‌های دنیا، صادرات این محصول را به مانند صادرات مرکبات محقق سازیم.

حسینی پور با تاکید بر تبدیل برنج به عنوان محصول استراتژیکی مازندران، گفت: قول می‌دهیم سال آینده سال رونق برنج مازندران هم در بازار داخلی و خارجی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *