امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-30
اشتراک گذاری:

آغاز برداشت “طلای سبز” از باغ‌های غرب مازندران

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید خیلی از ایرانی ها تصور می کنند که باغ های چای فقط در استان گیلان وجود دارد و شهر لاهیجان مرکز تولید این محصول است اما بر خلاف تصور، در غرب مازندران حدود ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار باغ چای فعال و غیرفعال وجود دارد که یک هزار و ۲۵۰ هکتار آن در شهرستان های تنکابن و عباس آباد و یکهزار و ۱۰۰ هکتار آن در شهرستان رامسر واقع است.

رییس اداره چای شهرستان های تنکابن و عباس آباد روز شنبه در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد : برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد و به ازای هر پنج کیلوگرم برگ سبز یک کیلوگرم چای خشک استحصال می‌شود.

کیومرث نعیمایی افزود : پارسال سه هزار و ۱۸۰ تن برگ سبز چای برداشت شد که ۵۵ درصد آن درجه یک و بقیه درجه ۲ بود و در مجموع ۷۱۴ تن چای خشک تولید شد.

وی با اشاره به فعالیت هفت کارخانه چای در این ۲ شهرستان، اظهار داشت : طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال ۱۴۰۱ با قیمت ۱۳ هزار و ۹۰ تومان و برگ سبز درجه ۲ با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری خواهد شد.

نعیمایی خاطرنشان کرد : ۱۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این شهرستان ها به تولید چای مشغولند که با احیای باغ های غیرفعال این تعداد به چندین برابر افزایش خواهد یافت و زمینه خوبی برای اشتغالزایی فراهم می شود.



به گفته رییس اداره چای شهرستان های تنکابن و عباس آباد، در راستای احیای باغ های رها شده، به ازای هر هکتار امسال ۴۵ میلیون تومان تسهیلات از صندوق حمایت توسعه چای کشورپرداخت می شود و تاکنون حدود هفت هکتار هم از باغ های چای این شهرستان احیا شد و این وام ها سه ساله و با سود چهار درصد به چایکاران پرداخت می شود.

نعیمایی افزود : به منظور بهبو کیفیت برگ سبز چای تولید، عملیات کف بر و کمر بر و کلاس های آموزشی برای چایکاران گذاشته شد و نتیجه این اقدام ها منجر به آن شد از زمان برداشت چین بهاره که بتازگی آغاز شده تاکنون حدود ۶۵۷ تن برگ سبز چای از آنان خریداری شود که مقدار ۷۴۰ کیلوی آن درجه ۲ و بقیه درجه یک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *