امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-25
اشتراک گذاری:

آخرین خبرها از پرونده جنگل‌های آقمشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، جنگل‌های آقمشهد شهرستان ساری در بخش جنوبی این شهرستان واقع شده است که موضوع وقف ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آن در سال‌های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد.

در سال ۷۷  فردی به نام حسینعلی خادمی اهل روستای آق‌مشهد، با یک بنچاق با عنوان وقف از منابع طبیعی شکایت می‌کند و پس از بررسی در کمیسیون ماده واحده و در ادامه تجدید نظر و فرجام خواهی رای‌هایی صادر شد اما در نهایت رأی به نفع متولی موقوفه داده می‌شود، البته این رأی صادره برای جنگل‌های آق‌مشهد، رأی بر وقفیت عرصه بوده است نه اعیان.

*پیگیری رسانه‌ها و تشکل‌های منابع طبیعی و محیط ریست

اما در یک سال اخیر، این رأی مراجع قضایی مبنی بر وقفیت این جنگل‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب زیادی داشت، علاوه بر پوشش وسیع این خبر در رسانه‌ها و در واقع به نوعی نگرانی در ارتباط با این رای، اعضای هیأت علمی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های کشاورزی و منابع طبیعی، مراکز و موسسات تحقیقاتی منابع طبیعی و آبخیزداری، انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها، شبکه تشکل‌های غیردولتی(سمن‌ها) رسمی فعال در حوزه‌های منابع طبیعی و محیط زیست و اصناف و اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی جنگلداری و مرتعداری با امضا نامه‌ای به سران سه قوه اعتراض خود را به این رأی صادر شده از سوی دستگاه قضایی ابراز کردند.

در  این نامه درخواست‌هایی نیز عنوان شد که نسبت به توقف فوری اجرای حکم صادره برای واگذاری عرصه مذکور تا اخذ تصمیم توسط بالاترین مراجع کشوری اقدام عاجل به‌عمل آید.

همچنین این نامه طی رونوشتی به دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان، استاندار مازندران، رئیس‌کل دادگستری مازندران و رئیس سازمان‌های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و محیط زیست نیز ارسال شد.

*بازدید رئیس دیوان عالی کشور از آقمشهد

در همین راستا ریاست قوه قضائیه گزارشی از این پرونده را از دادگستری مازندران درخواست کرد.

در ادامه پیگیری درخواست رئیس قوه قضاییه، مدیران کل منابع طبیعی و دادگستری استان مازندران در روستای آقمشهد حضور پیدا کرده‌ و از اراضی کشاورزی و جنگل‌های بکر منطقه بازدید به‌عمل آوردند.

اما موضوع فقط به بازدید رئیس کل دادگستری مازندران ختم نشد، بلکه در ادامه داستان پرونده جنگل‌های آقمشهد، حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی‌مقدم رئیس دیوان عالی کشور نیز به همراه رئیس‌کل دادگستری مازندران، دادستان ساری و جمعی از مسؤولان منابع طبیعی و اوقاف مازندران از روستا و جنگل‌های آق‌مشهد ساری بازدید کرد.

حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی‌مقدم در آن بازدید اعلام کرده بود که آن چیزی که در پرونده‌ها و مستندات دو سازمان وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد، طبق قانون نظرات هر دو طرف را می‌شنویم و تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس دیوان عالی کشور این را هم بیان کرده بود: آن چیزی که وقف باشد می‌گوییم وقف است و باید به وقف عمل شود، اگر جایی وقف نباشد می‌گوییم وقف نیست و در این زمینه طرفداری هم نمی‌کنیم و هرچه که به واقعیت برسیم اعلام خواهیم کرد.

*سفر رئیس قوه قضاییه به مازندران و اعلام عدم اثبات موقوفه بودن آقمشهد

در ادامه ماجرای وقف جنگل‌های آقمشهد، سیدابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه در سفر به استان مازندران در جمع اهالی روستای آق‌مشهد ساری با بیان اینکه وقفی بودن جنگل‌های آق‌مشهد، تاکنون اثبات نشده است، گفت: رای نهایی در مورد جنگل آق‌مشهد توسط دیوان‌ عالی کشور صادر می‌شود.

وی در همان سفر در این ارتباط گفته بود که اصل مالکیت واقف جنگل‌های آق‌مشهد مورد تردید جدی است و در بررسی‌های متعدد کارشناسی، تاکنون مالکیت واقف و بالتبع موقوفه بودن این جنگل‌ها برای ما اثبات نشده است، البته تصمیم نهایی در این خصوص توسط دیوان عالی کشور اتخاذ خواهد شد.

رئیسی همچنین بیان کرده بود که رسیدگی به این پرونده در مراحل پایانی قرار دارد.

*رای موقوفه بودن جنگل‌های آقمشهد نقض شد

و اما در ادامه این ماجرا، حدود ۱۰ روز پیش باز هم خبر وقف جنگل‌های آقمشهد نقل محافل خبری و رسانه‌ای شد، با خبری که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود درباره رأی دیوان عالی کشور و وقف جنگل‌های آق‌مشهد اعلام کرده بود.

اسماعیلی در این نشست خبری گفت: این پرونده قبلا رسیدگی و رای صادر شده بود، اما با گزارش رئیس کل دادگستری استان مازندران تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ شد که این تقاضا با بررسی‌های قضایی مورد پذیرش رییس قوه قضاییه قرار گرفت، رأی قبلی که مبنی بر موقوفه بودن جنگل‍های آق‌مشهد بود، نقض و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد.

سخنگوی قوه قضاییه این را هم گفت که دیوان عالی کشور رای خود را صادر کرده و هنوز رأی ابلاغ نشده است، ظرف همین چند روز، رای دیوان عالی کشور در این مورد ابلاغ خواهد شد.

*هیچ خبری مبنی بر پایان وقف جنگل‌ها به طور رسمی تایید نشده است

خبرنگار فارس برای پیگیری این خبر با فتح‌الله غفاری معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری گفت‌وگو کرد که وی در این ارتباط گفت: هنوز هیچ رای در ارتباط با این پرونده صادر نشده است و هیچ خبری مبنی بر پایان وقف در جنگل‌های آقمشهد ساری هنوز به طور رسمی تایید نشده است، ما هم منتظر هستیم در این راستا اتفاق مثبت بیفتد.

* پرونده آقمشهد در دیوان عالی کشور رسیدگی شده است

همچنین برای پیگیری این خبر با محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری استان مازندران نیز گفت‌و‌گو کردیم که وی نیز در نهایت اینچنین گفت: در مورد پرونده آقمشهد، ریاست قوه قضاییه درخواست ما مبنی بر اعمال ماده ۴۷۷ را پذیرفت و به دیوان عالی کشور ارسال شد، تا جایی که اطلاع دارم دیوان عالی کشور رسیدگی کرده و نظرش را هم داده است، اما نظرشان کتبا به ما ابلاغ نشده است به محض اینکه ابلاغ شد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *