امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

نگاه سیاسی و نبود راهبرد ملی مانع توسعه استان‌ها است

به گزارش ایرنا ، بر اساس برنامه زمان بندی شده هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر شرکت در برنامه های کشوری صدا و سیما ، از  امروز ۱۹ خرداد تا ۲۵ همین ماه دیدگاه های خود را از طریق شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی محلی با شهروندان استان های مختلف کشور در میان می گذارند.

همتی در آغاز گفت و گوی استانی با مردم مازندران ، جان باختن تعدادی از شهروندان استان بر اثر بیماری کووید ۱۹ را تسلیت گفت و اظهار داشت : مهم ترین مساله ای که ابتدا باید به آن توجه شود مساله کرونا و جانباختگان است ؛ موضوعی که حتی نتوانسته ایم برای عزیزان خود مراسم سوگواری بگیریم و من از این بابت به همه شما عزیزان در این استان تسلیت عرض می کنم.
وی افزود : امیدواریم در مسئولیت خود  در ریاست جمهوری آینده در اولین فرصت واکسیناسیون سریع و عادلانه را دنبال و حداکثر تا سه ماه این بلیه را از سر مردم عزیز کشورمان کوتاه کنم.

چرا حضور یافتم ؟

همتی سپس علت حضورش در رقابت انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را به عنوان نامزد تشریح کرد و علت مهم آن را نگرانی از شرایط اقتصادی کشور دانست.

وی گفت : شرایط اقصتادی کشور مطلوب نیست. من فکر کردم اگر ما این روندی را که الان وجود دارد ، ادامه بدهیم ممکن است نتایج بدتری را شاهد باشیم.

او افزود : اقشار مختلف در تمام استان ها گرفتار بیکاری و تامین معیشت هستند. رفاه و آسایش زندگی آنان تحت تاثیر تحریم های ظالمانه و فشار حداکثری به مرحله نامطلوبی رسیده است ، پس تغییر ریل در اقتصاد کشور و یا بازنگری در نحوه نگرش به اداره جامعه ،اولویت من است.
این نامزد ریاست جمهوری با طرح این موضوع که شما  مردم « ممکن است سئوال کنید که چه کار می توانم بکنم ؟ » ، پاسخ داد : من فکر می کنم که مشکل اصلی کشور این است که سیاست بیش از حد بر اقتصاد حاکم شده است و این وضعیت سبب شد تا نتوانیم از پتانسیل استان استفاده و ارتباط منطقی بین استان ها برقرار کنیم.
همتی گفت : علت این است که نگراش اقتصادی در بین مسئولان کم است زیرا در دنیا  سیاست در خدمت اقتصاد است و طراحی های اقتصادی برای بهبود اقتصاد مردم است ، پس معتقدم هر اقدامی که در کشور انجام می شود نهایت آن باید رسیدن منفعت به جیب مردم باشد .

وی افزود : اگر قرار باشد سیاست هایی را عملی کنیم و اقداماتی را در دولت انجام بدهیم که نهایتش فقر مردم باشد ، این توفیق نیست. یعنی منظور مردم در رای دادن این نیست که اقداماتی را انجام بدهیم که در نهایت آنان فقیر تر و از نظر اجتماعی و سیاسی محدوتر شوند. این که مطلوب مردم نیست و به نظرم باید  تجدید نظر در نحوه اداره کشور صورت گیرد.

استفاده از ۴۰ سال تجربه برای چهار سال  

همتی پشتوانه ورودش به رقابت انتخابات ریاست جمهوری را برخورداری از ۴۰۰ سال تجربه اقتصادی برشمرد و گفت : علت این که من وارد شدم این است که در طول ۴۰ سال گذشته تمام مسایل اقتصادی کشور را زیر  نظر داشتم و در بنگاه های بزرگ از جمله آخرین آن بانک مرکزی را اداره کردم و بر مسایل و تنگناهای بین الملی اقتصادی نیز اشراف دارم. یعنی به اطلاعات مربوط به شاخص های اقتصادی آگاه هستم و گیرهای اقتصادی کشور را نیز می دانم. بنابراین فکر می کنم در آخرین فرصت باقی مانده با هدف این که اصلاح اقتصاد را از دست ندهیم وارد این عرصه شدم و تاکید کردم که من فقط چهار سال رییس جمهوری باشم.

وی با تاکید بر این که برای یک دوره چهار ساله ریاست جمهوری وارد میدان شده است ، علت آن را کنار گذاشتن محافظه کاری برای حضور در دوره چهار ساله دوم دانست و توضیح داد : خیلی از روسای جمهوری که آمده اند تا در چهار سال اول ، اصلاحات اقتصادی را در مسیر درست بیندازند ، به خاطر محافظه کاری چهار سال دوم با هدف گرفتن رای مردم ، اقدامات اساسی برای کشور صورت نمی دهند و به همین دلیل من گفتم من چهار سال می آیم تا به صورت واقعی در صحنه بتوانیم اقدامات مهم اقتصادی را انجام بدهم.
این نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد : در استان ها مشکل جدی داریم ؛ یعنی راهبرد برای توسعه اقتصادی استان ها نداریم. هر استان دارای ویژگی قومی ، فرهنگی ، منابع و ویژگی های آب و هوایی خاص خودش است. نزدیگی به دریا ، همسایگان خارحی ، غربی و شرقی هر کدام یک ویژگی دارند.پس چاره ای نداریم تا بتوانیم این کلکسیونی از مشکلات را که به خاطر نگاه متمرکز در اداره کشور وجود دارد ف بتدریج برداریم.
همتی گفت : واقعیت این است که وقتی ما متمرکز می شویم در شهر بزرگ تهران و حتی شهای بزرگ ، عملا شهرهای دیگر به حاشیه تبدیل می شوند و اتفاقی که حاشیه شهرها وجود دارد و در روستاها. شهرهای کوچک خالی از سکنه می شوند. 

غلبه نگاه اقتصادی بر سیاسی ؛  اولویت اول 

این نامزد ریاست جمهوری با اظهار این که اولویت اولش این است که  تصمیمات اقتصادی  بر تصمیمات سیاسی در استان ها غلبه کند ، اظهار داشت : یعنی باید نگاه سیاسی بین استان ها را برداریم و نگاه ها را اقتصادی کنیم . وقتی نگاه سیاسی شود ، یعنی امینتی می شود. یکی از معضلات استان ها این است که از مرکز به استان ها سیاسی نگاه می شود ، پس طبیعی است که راه حل نیز بییشتر با دید امنیتی و در واقع متمرکز و بر مبنای تصمیمات مرکز عملی می شود.
وی تاکید کرد : ما اگر در واقع توسعه استان ها را می خواهیم ، باید در راهبردهای کلان ویژگی هر استان را مورد توجه قرار بدهیم. من برنامه ای دارم که هر سه ماه یک بار جلسه ای را با نخبگان هر استان داشته باشم ؛ یعنی با جوانان و کسانی که تعیین کننده در استان هستند جلسه و تصمیم گیری کنم تا بتدریج توسعه استان شکل بگیرد.
همتی گفت : استان های ما پستانسیل های بسیار قوی برای پیشرفت دارند. ما باید ببینیم که مشکل بیکاری استان چیست ؟ ما از همه این ها اطلاع داریم و می دانم استان شما (مازندران) چه ویژگی هایی و چه موانعی برای پیشرفت دارد و جتی می دانم چه کسانی جلوی پیشرفت استان را می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *