امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

ماده ای که می تواند باعث ترمیم نمایشگر تلفن های هوشمند ترک خورده شود

محققان هندی نوعی ماده شفاف و سخت ساختند که می‌تواند در نمایشگاه تلفن‌های هوشمند عمل خود ترمیمی را انجام دهد و در صورت ترک خوردن خود را ترمیم کند.

موسسه آموزش علوم و تحقیقات هند ماده خود ترمیمی تولید کرده که قادر است در صورت ترک خوردن ترمیم شود. مدتی است دانشمندان به دنبال تولید مواد خودترمیمی هستند که می‌توانند پس از ایجاد مشکل خود را ترمیم کنند. به عنوان مثال ربات شناگر کوچک که توسط محققان آمریکایی ساخته شده امکان خود ترمیمی به صورت مغناطیسی را دارا می باشد. همچنین محققان دانشگاه ملی سنگاپور نیز نوعی فوم خود ترمیم کننده تولید کردند.

 اکنون محققان هندی ماده سختی برای ترمیم صفحه نمایش موبایل ساخته اند. ماده این تحقیق که در مجله Science به چاپ رسیده است نوعی ماده آلی پیزوالکتریک است که امکان تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی و بالعکس را دارا بوده و در آن بلورهای سوزن مانندی با اندازه کمتر از ۲ میلیمتر وجود دارد. به همین دلیل نوعی جاذبه قوی بین این بلور‌ها به دلیل ساختار مولکولی آن ایجاد شده و در صورت شکستگی و ترک خوردن آنها را به هم نزدیک کرده و موجب اتصال و ترمیم آن خواهد شد.

چیلا ملاردی، پروفسور موسسه هندی می گوید: سختی این ماده ۱۰ برابر قوی تر از ماده هایی است که تاکنون تولید شده و به دلیل وجود ساختار بلوری منظم می تواند در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی نوری کاربرد داشته باشد. هنوز این ماده به صورت تجاری تولید نشده و در صورت ساخته شدن می‌تواند در نمایشگر تلفن های هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *