امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-06
اشتراک گذاری:

رکوردشکنی مازندرانی‌ها برای حضور در پیاده‌روی اربعین

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسوولان ستاد اربعین استان پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که حدود ۷۵ هزار نفر از مازندران برای راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کنند. افزایش ۱۰۰ درصدی نام‌نویسی زائران مازندرانی برای اربعین ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ درحالی است که در سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر از مازندران در این آیین سوگواری شرکت کردند و براساس اعلام اداره‌کل حج و زیارت استان این میزان نام‌نویسی شدگان امسال از این حیث دارای اهمیت بوده که هنوز پنج روز دیگر تا پایان ثبت‌نام اربعین مهلت باقی است.

مدیرکل حج و زیارت مازندران روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علاقه مندی زائران به اهل بیت (ع) در استان موجب شد تمام ارزیابی‌های ما تغییر کند و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر دیگر از مشتاقان حسینی از مازندران برای حضور در آیین اربعین در کشور عراق نام‌نویسی کنند.  

عباس اسماعیلی همچنین افزایش امنیت و ارایه کمی و کیفی خدمات به زائران در سفر به کربلا را نیز از دیگر دلایل استقبال مردم مازندران و دیگر استان‌ها دانست و افزود: توقف مستمر حج عمره منجر به تغییر مسیر زیارتی مردم استان به سوی کشور عراق شده است.

وی با درخواست از متقاضیان حضور در پیاده‌روی اربعین برای تسریع در ثبت نام اعلام کرد: تا پنج روز دیگر شهروندان برای نام‌نویسی فرصت دارند و بهتر است همچنین زائران سفر خود را به روزهای اوج تردد به کشور عراق موکول نکنند.  

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران توصیه کرد که زائران برای راحتی سفر دیگران و جلوگیری از ترافیک انسانی و همچنین برای سلامتی خودشان، سفر خود را کوتاه کنند.

اسماعیلی کوتاه کردن سفر را در ارتقای کیفیت بخشی و پیشگیری از مسائل و مشکلات بهداشتی موثر دانست و تصریح کرد: موکب‌ها و چادرها نیز دارای ظرفیت مشخصی هستند و بهتر است زائران از اقامت طولانی در آنها خودداری کنند.

وی با بیان این‌که هزینه ثبت نام در سامانه سماح و سفر به کشورعراق برای هر زائر حدود سه تا پنج میلیون تومان است، اضافه کرد: از مجموع ۴۰ هزار و ۲۲۳ زائر نام نویسی کننده حدود ۱۵ هزار نفر از طریق سفر هوایی به کشورعراق اعزام می‌شوند و بعد از آن در اربعین حسینی شرکت خواهند کرد.

مدیرکل حج و زیارت مازندران تصریح کرد: به غیر از هزینه اتوبوس و حمل و نقل و هواپیما با وجود استقرار موکب‌ها و چادرها باقی مخارج رایگان بوده و هزینه‌ای برای زائر دربر نخواهد داشت.

اسماعیلی، هرگونه ادعا از سوی افراد حقیقی یا حقوقی مبنی بر تشکیل کاروان برای اعزام زائران به کربلا در ایام اربعین را مصداق کامل سودجویی عنوان کرد و گفت: هیچ‌گونه خدمات خاصی با تشکیل کاروان متصور نیست و تن دادن به سفر با کاروان‌ها فقط هزینه اضافی است.

به گزارش ایرنا،  زائران برای حضور در پیاده روی اربعین باید در سامانه “سماح” به نشانی اینترنتی  http://www.samah.haj.ir  ثبت نام کنند که ورود به این سامانه بسیار آسان و با استفاده از تلفن همراه(موبایل) و رایانه خانگی قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *