امین، امانت‌دار وقت شما...1403-09-03
اشتراک گذاری:

رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ فرصت مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نوبخت روز یکشنبه در نشست هماهنگی رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ که با حضور تعدادی از مدران حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و میراث مازندران برگزار شد، اظهار کرد: همه تلاش‌ها باید در مسیری باشد که بیشترین بهره‌مندی از این رویداد بین‌المللی نصیب ساری و مازندران شود.

وی افزود: باید در مسیر میزبانی از این رویداد به دنبال فرصت‌سازی اقتصادی و تعامل سازنده فرهنگی در عرصه جهانی باید باشیم. با توجه به این که صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع مهم تحول اقتصادی می‌تواند عامل مؤثری در حوزه توسعه انسانی و اجتماعی باشد، این رویداد می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه مازندران در ابعاد مختلف باشد.

فرماندار ساری خاطرنشان کرد: کشورهای اکو به دنبال توسعه منابع انسانی و اقتصادی هستند و این رویداد می‌تواند فرصتی برای ما باشد. مهم‌ترین مؤلفه در موفقیت میزبانی هم این است که سه وجه اصلی مردم، دولت و بخش خصوصی در کنار هم قرار بگیرند تا با تقویت و تنظیم رابطه بین این سه ضلع فرصتی برای استان و شهرستان ایجاد کنیم.

جانشین استاندار مازندران در شورای سیاستگذاری رویداد بین‌المللی گردشگری ساری ۲۰۲۲ افزود: برنامه‌ها، کمیته‌ها و جلسات متعددی در گذشته تبیین شد و بعد از تغییر و تحول دولت نیز در استان با نگاهی ویژه به این رویداد پرداخته شده است. کمیته‌های ۱۳ گانه شکل گرفته و برنامه‌ها طبق روال پیش‌بینی شده در حال انجام است.

نوبخت گفت: برای بهتر برگزار شدن این رویداد و میزبانی ساری و مازندران بررسی‌هایی از میزبانی‌های مشابه انجام شده در کشور داشتیم و به جمع‌بندی‌های خوبی رسیدیم. همدان و تبریز در سال ۲۰۱۸ کارهای خوبی برای بهره‌مندی از فرصت میزبانی بین‌المللی انجام دادند ،  اما در بررسی‌های اخیر چالش‌هایی را که این شهرها با آن مواجه بودند ، هم بررسی کردیم. مدیران این دو شهر معتقد بودند بی‌توجهی ملی که در آن سال به دو میزبانی همدان و تبریز شد و همچنین ماندن در ابعاد استانی باعث شد که استفاده کافی و جامع از این دو رویداد نشود.

وی افزود: ما دو هدف اصلی و فرعی را برای ساری ۲۰۲۲ تعریف کردیم. هدف اصلی جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران است و در کنارش تحقق مشارکت جمهوری اسلامی در برنامه‌های اقتصادی اکو مد نظر قرار دارد. باید از این رویداد نهایت استفاده را در عرصه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم.

فرماندار ساری خاطرنشان کرد: رویداد ۲۰۲۲ می‌تواند فرصتی برای تعامل سازنده فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور باشد. به عبارتی دیگر این رویداد علاوه بر این که می‌تواند دریچه ورود مازندران به موضوع جهانی شدن گردشگری باشد، از نظر ملی نیز با توجه به نقشی که در تعامل سازنده اقتصادی و سیاسی و اجتماعی دارد حائز اهمیت است. بنابراین نمی‌توانیم و نباید آن را دست کم بگیریم. باید نهایت استفاده و دستاورد را برای مازندران و کشور از این رویداد داشته باشیم که هم مردم و هم حاکمیت به نتایج مطلوبی برسند. رویداد ۲۰۲۲ می تواند دروازه ورود به جهانی شدن و باشد.

نوبخت اظهار کرد: از رسانه‌ها و بویژه صدا و سیما و رسانه‌های رسمی انتظار داریم که با نگاهی ویژه به این رویداد بپردازند. بویژه از افتتاحیه تا اختتامیه و پس از آن که دستاوردها باید به شکل گسترده مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد.

آمادگی مازندران برای مراسم افتتاحیه

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست اظهار کرد: مازندران برای برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ آماده است و طی روزهای آتی تاریخ دقیق اجرای این مراسم که در همین ماه برگزار می‌شود اعلام می‌شود.

مهدی ایزدی افزود: هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ انجام شده و قطعا در دهه سوم اردیبهشت مراسم افتتاحیه با حضور سفرای کشورهای عضو اکو و برخی مدیران این سازمان اقتصادی برگزار می‌شود.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.

اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *