امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

بررسی 5 قرارداد دریایی در سفر پیش روی رئیس جمهور به مازندران

به گزارش بلاغ؛ همزمان با فرارسیدن ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، آیت‌الله محمدی لائینی، نماینده مقام معظم رهبری در استان و سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران با همراهی حجت الاسلام کاظمی، مشاور استاندار در امور روحانیت، حجت الاسلام ابراهیمی، رئیس ستاد اقامه نماز استان و عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با آیت‌الله العظمی جوادی آملی از مراجع تقلید در قم دیدار و گفت‌وگو کردند. ‎

حسینی‌پور در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت استان، گفت: مشکل نرخ رشد جمعیت مازندران مسئله مهمی است که اخیرا به عنوان دستور کار شورای فرهنگی استان مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است و ضرورت دارد در راستای نیاز مازندران به جمعیت جوان در راستای توسعه و تحقق منویات رهبری معظم انقلاب در این راستا، اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به مسئله وضعیت معیشت مردم مازندران، افزود: بایستی در حوزه توسعه اقتصادی، تحولاتی را در استان رقم بزنیم که البته برنامه‌های لازم را در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، صنعت و تولید و سرمایه گذاری و صادرات و نظایر آن در محور کاری خود قرار داده‌ایم.

استاندار مازندران با اشاره به سخنان معظم رهبری در آخرین سفر ایشان به مازندران که « استانی که جنگل و دریا دارد معنی ندارد که فقیر داشته باشد»؛ خاطرنشان کرد: رئیس جمهور نیز نگاه ویژه‌ای به استان مازندران دارند و دستور داده‌اند که علت برخی غفلت‌ها بررسی شود؛ در حوزه توسعه اقتصادی اقدامات خوبی را شروع کرده‌ایم و امیدواریم با هم افزایی و همدلی همه ارکان قدرت و هدایت و حمایت علمای عزیز و مشارکت مردم به نتیجه برسیم.

مقام عالی دولت در استان به پتانسیل‌های موجود در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان و نیروی انسانی مناسب و اینکه ۴۵ درصد از جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد می‌توانیم کارهای فوق‌العاده ای در این زمینه انجام دهیم.

حسینی‌پور بیان کرد: متاسفانه قبل از انقلاب روستاهای ما هیچ امکاناتی نداشتند در حالی که جمهوری اسلامی امکانات مورد نیاز را به روستاها آورد اما روستاها خالی از سکنه هستند؛ به دنبال آن هستیم که مهاجرت معکوس به روستاها را رونق بخشیم.

وی عنوان کرد: روستاهای ما مورد توجه قرار نگرفتند به این دلیل که روستاییان ما نمی‌دانند با تولیدات خود چه باید بکنند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکسری از روستاها را به برخی از امکانات مجهز کنیم تا بتوانیم به طور تضمینی محصولات آن‌ها را پیش خرید کنیم تا کشاورزان برای ماندن در روستا انگیزه پیدا کنند.

استاندار مازندران به بحث صنعتی کردن کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: 11 درصد نیاز غذایی کشور را استان مازندران تامین می‌کند که می‌توانیم آن را تا 25 درصد هم افزایش دهیم؛ بستر موجود است اما بستر سیاست‌های صنعتی کردن کشاورزی موجود نیست، این مورد هم در دستور کار قرار گرفته است.

مقام عالی دولت در استان به بهره مندی از سهم دریا هم اشاره و اظهار کرد: علیرغم برخورداری استان مازندران از 470 کیلومتر حریم دریایی، متاسفانه اقتصاد دریا در این استان فعال نیست؛ در سفر رئیس جمهور در آینده، 5 قرارداد دریایی مختص استان مازندران تصویب شد که اگر محقق شوند اتفاقات خیلی خوبی در این استان خواهد افتاد.

حسینی‌پور ادامه داد: همچنین بخشی از تجارت منطقه اوراسیا از طریق کشورهایی چون روسیه در حال انجام است در حالی که بندر امیرآباد مازندران به دلیل اینکه تنها بندر ریلی این منطقه است، پتانسیل خوبی دارد تا بخشی از این تجارت از طریق بندر امیرآباد انجام شود.

وی تصریح کرد: حوزه شیلات نیز یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید در آن اقدامات مهمی صورت گیرد؛ خاویار مازندران مورد قبول بسیاری از کشورها است و می توان در این حوزه توسعه صادراتی خوبی را داشته باشیم.

استاندار مازندران استفاده از منابع طبیعی جنگل را نیز یکی از راه‌های توسعه اقتصادی خواند و گفت: متاسفانه علی رغم اینکه بسیاری از کارخانجات کاغذ کشور در استان موجود هست، اما برای تهیه مواد اولیه آن‌ها چوب از خارج از کشور وارد می‌کنیم در حالی که باید در این حوزه نیز در استان خودکفا شویم.

مقام عالی دولت در استان خاطرنشان کرد: مبحث مهم دیگر، گردشگری استان مازندران است که با توجه به برخورداری از دریا و جنگل می‌تواند بستر مناسبی برای این زمینه باشد؛ به دنبال این هستیم که مازندران را به مرکز گردشگری جهان اسلام تبدیل کنیم چرا که 400 میلیون شیعه ای که از سراسر دنیا به ایران می‌آیند معمولا به سراغ مشهد و قم می‌روند در حالی که اگر یک مرکز تفریحی جهان اسلام در مازندران موجود باشد می تواند به بستر بسیار خوبی برای درآمد زایی حوزه گردشگری تبدیل شود.

حسینی‌پور بیان کرد: در حوزه صنایع کوچک و تبدیلی هم در تلاشیم تا این صنایع را به روستاها ببریم و در زمینه صنایع مادر مثل نساجی که در سال‌های اخیر آسیب فراوانی دیده اند اقدامات ترمیمی را انجام دهیم.

وی افزود: اگر بگوییم توسعه اقتصادی در استان مازندران بدون پیوست فرهنگی باید انجام شود ممکن نخواهد بود؛ بنابراین دنبال این هستیم که از پتانسیل نیروهای انسانی و افراد بزرگ در حوزه فرهنگ برای توسعه این امر استفاده بکنیم.

استاندار مازندران توجه به معضلات اجتماعی را هم مهم خواند و گفت: سعی داریم تا از وجود جامعه روحانیت استان در این زمینه بهره مند شویم و شاهد شکل گیری انسجام تشکیلاتی در این راستا باشیم؛ امیدوارم بتوانیم استان مازندران را همان گونه که مهد علویان در گذشته بود، اعتلا ببخشیم.

وی یادآور شد: اگرچه برخی غفلت‌ها موجب عقب ماندگی استان در گذشته شده است، با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های مازندران و برنامه هایی که برای توسعه بخش‌های مختلف در دستور کار داریم، به آینده استان امیدواریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *