همانطور که میدانید شرکت AMD امروز از کارتهای گرافیک لپ تاپ سری Radeon RX 6000M در سه مدل RX 6800M، RX 6700M و RX 6600M و پردازندههای دسکتاپ سری Ryzen 5000G رونمایی کرد. تیم قرمز در کنار این محصولات جدید، از فناوری FidelityFX Super Resolution یا FSR نیز رونمایی کرد که رقیب جدی تکنولوژی DLSS انویدیا بوده و عملکرد کارتهای گرافیک AMD در گیمینگ را بهبود میبخشد.
بالاخره امروز پس از ماهها گمانهزنی و افشاگری، شرکت ای ام دی از تکنولوژی FidelityFX Super Resolution برای رقابت با فناوری محبوب DLSS انویدیا رونمایی کرد. درست مانند فناوری DLSS، تکنولوژی FSR هم با بهرهگیری از یک الگوریتم بسیار پیچیدهی Super Sampling قصد دارد همزمان با بالا نگهداشتن کیفیت تصویر، عملکرد گیمینگ را بهبود بخشد.
البته در مراسم امروز شرکت AMD از سازوکار دقیق و عملکرد کامل این قابلیت حرفی به میان نیاورد، اما نتیجهی استفاده از این قابلیت در حین بازی را به گیمرها نشان داد.
در حال حاضر چهار حالت برای فعال کردن قابلیت FSR برای بازیهایی که از آن پشتیبانی میکنند، وجود دارد؛ آنها عبارتند از حالت بیشترین کیفیت (Ultra Quality)، حالت کیفیت معمولی (Quality)، حالت متعادل (Balanced) و حالت عملکرد بالا (Performance).
به گفتهی AMD، گیمرها در حالتهای Ultra Quality و Quality به ترتیب 59 درصد و 102 درصد بهبود عملکرد گیمینگ را شاهد خواهند بود و این ارقام در حالتهای Balanced و Performance به 153 درصد و 206 درصد هم افزایش مییابد.
زمانی افزایش عملکرد گیمینگ حاصل از فعالسازی قابلیت FSR کاملاً مشهود میشود که در کنار آن Ray Tracing (رهگیری نور) نیز روشن باشد. در نظر داشته باشید اعداد و ارقام اعلام شده با اجرای بازی Godfall روی یک سیستم مجهز به کارت گرافیک RX 6800 XT در بالاترین حالت تنظیمات، رزولوشن 4K و روشن بودن قابلیت Ray Tracing بدست آمدهاند.
هماکنون شرکت AMD در حال همکاری با بیش از 10 استودیوی بازیسازی و توسعهدهندگان موتورهای بازیسازی (Game Engine) است تا قابلیت FSR را به بازیهای خود اضافه کنند. نکتهی جالب دیگر اینجاست که این فناوری فقط به کارتهای گرافیک (GPU) و پردازندههای مرکزی (CPU) پرچمدار AMD محدود نمیشود و انتظار میرود فناوری FidelityFX Super Resolution به بیش از 100 پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی راه یابد.
دیدگاهتان را بنویسید