امین، امانت‌دار وقت شما...1403-04-13
اشتراک گذاری:

ورود زودهنگام به انتخابات فضای خدمت به مردم را مختل می‌کند

به گزارش بلاغ، در کشوری همچون ایران، فضای سیاسی به‌شدت تحت تاثیر فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای است و ازآنجاکه انقلاب اسلامی اقتدار خود را مرهون حماسه‌سازی مردم به‌عنوان حامیان اصلی نظام اسلامی می‌داند و عمیقاً به‌صورت اعتقادی و نگرشی به مردم و حضور آنان ملتزم است، همه کنشگران سیاسی تسخیر و اقناع سازی افکار عمومی را در اولویت نخست خود قرار می‌دهند.

مردم‌باوری، اساس مانایی
نقش حیاتی مردم در پایداری نظام اسلامی، امروزه بر کسی پوشیده نیست. اعتقاد عمیق قلبی اسلام و امامین انقلاب به حضور مردم در صحنه حاکمیت اسلام منجر به تدوین و تصویب قانون اساسی‌ای شد که حضور مردم در همه بخش‌های زندگی اجتماعی در نظام اسلامی را تثبیت و تضمین کرده‌است.

یکی از مهم‌ترین علل بررسی انقلاب‌ها، پی بردن به عواملی است که باعث دگرگونی یا ماندگاری انقلاب می‌شود. ماندگاری انقلاب اسلامی، موضوعی است که رهبر انقلاب اسلامی به‌خصوص در سال‌های اخیر، روی آن، بسیار تاکید داشتند تا گروه‌های مختلف بسترهای تحقق آن را تأمین کنند.

نقش و دخالت مسئولانه مردم در اداره کشور
امام‌خمینی(ره) اعتقاد راسخی داشت که: مملکت باید با دست خود مردم، با دست خود اشخاص اداره بشود. لذا درباره نقش و دخالت مسئولانه مردم می‌فرمودند: امروز مسئولیت به‌عهده ملت است و باید همه بدانند که همه مسئولیت به‌عهده همه مردم و همه ما مسئول هستیم. یعنی هم باید توجه داشته باشند که با وجود مسئولیت قانونی و رسمی عده‌ای از افراد در اداره کشور می‌برد کسی نباید درباره اداره کشور بی‌توجه باشد و از راه‌ها و طرق قانونی مردم نقش و دخالت مسئولانه خود را ایفا نموده و نسبت به اداره امور کشور بی‌تفاوت نباشند و حتی در صورت انحراف مردم انحراف مردم وظیفه دارند ورود پیدا نماید (وصیت‌نامه سیاسی الهی امام) و آنچه که مهم است عین این‌که بدانیم: یک کشوری وقتی آسیب می‌بیند که ملتش بی‌تفاوت باشد.

نقش نظارتی مردم سر سطح امام معتقد بود که کشور وقتی آسیب می‌بیند که ملت آن بی‌تفاوت باشند یعنی ملت هم باید حاضر باشند در مسائل سیاسی و با رشد آگاهی بر امور نظارت نمایند.

امام می‌فرمودند: ملت باید الان همه‌شان ناظر امور باشند اظهارنظر بکنند در مسائل سیاسی گفت در مسائل اجتماعی، در مسائلی که عمل می‌کنن عمل می‌کند دولت. ملت باید ناظر باشد به اموری که در دولت می‌گذرد. یعنی نظارت همگانی مردم می‌تواند به‌عنوان نقش اساسی آنان کشور را از بسیاری انحرافات مصون دارد زیرا این نظارت‌ها هم در انتخاب صحیح مردم می‌تواند مؤثر باشد و هم این‌که مسئولان نظام را در برابر مردم پاسخ‌گو می‌نماید.

نقش مردم در حمایت و پشتیبانی از حکومت سرسبز امام‌خمینی(ره): پشتوانه یک حکومتی ملت است، اگر یک ملتی پشتوانه حکومتی نباشد این حکومت نمی‌تواند درست بشود، این نمی‌تواند برقرار باشد.

امام‌خمینی در جای دیگر خطاب به مردم چیزهایی دارد که: مهم این است که شما ایستاده باشید و قائم به امر باشید و حکومت را از خودتان جدا ندانید و ننشینید به این‌که همه کارها را باید حکومت بکند. همچنین ایشان معتقد بود که ملت‌ها در صحنه حاضرند این کشور آسیب نخواهد دید.

درمجموع دیدگاه امام‌خمینی درباره مردم این است که ایشان درباره مردم نقش خاص و پراهمیتی قائل هستند که از آن تنها نمی‌توان تعبیر به مردم‌داری کرد بلکه می‌توان گفت در نزد امام و دیدگاه ایشان در واقع مردم نقش فاعلی را در تحقق حکومت داشته و به‌عبارتی نقش آنان به‌گونه‌ای است که باید گفت شما توی مردم بر حکومت به شکلی تبلور یافته و خود را نشان می‌دهد و به قول حضرت امام: با اراده ملت‌ها، اراده‌ای که تبعه اراده خداست، اراده‌ای که برای خداست غیرممکن ها ممکن می‌شود.

دراین‌حال نکته اساسی این است که با وجود این‌که مردم و نقش آنان در حکومت از دیدگاه امام نقش اساسی و خاص است ولی مشروعیت حکومت باید از ناحیه خدا بوده و در این حوزه مردم به حکومت مشروعیت نمی‌دهد و به‌عبارتی باید گفت مشروعیت حکومت براساس آراء مردم نبوده و مشروعیت آن الهی است. لکن حکومت مشروع درعین‌حال با آرای مردم محقق می‌شود یعنی همان‌طوری که امام فرمودند: تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین.

انقلاب اسلامی و مردم، دو لازم و ملزوم جدایی‌ناپذیر
در بیانات رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره شده‌ است که باید انقلاب و ماندگاری آن، به‌عنوان یک هدف و شاخص در نظر گرفته‌شده، تأمین شود. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: “دو ویژگی بیشترین تاثیر را در پیروزی و ماندگاری انقلاب در کشور اسلامی داشت. یکی از این دو، عبارت است از این‌که مبنای این انقلاب، ارزش‌های دینی و اخلاقی و معنوی بود.

ویژگی دیگر این است که انقلاب اسلامی بر پایه اراده و خواست مردم در تشکیل و اداره حکومت باقی‌مانده یعنی پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی، اهمیت نقش مردم از آن‌ها سلب نشد و به‌عنوان یک عنصر برای انقلاب باقی ماند.(68/11/20)

امتیاز بزرگ انقلاب ما این است که تکیه‌اش به مردم بوده‌است. حل مشکلات هم از هر نوعی باشد، فقط در سایه ملت ممکن خواهند شد، علت این‌هم که دشمن تاکنون نتوانسته به این کشور و این نهضت آسیبی وارد کند، همین است که مردم پشتوانه واقعی انقلاب‌اند.(73/11/28).

آن عاملی که انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند، همان عامل، این انقلاب و تداوم خواهد داد گل یعنی اتکال به خدا و ایمان مردم به اسلام و تصمیم قاطع بر انجام‌وظیفه‌ی الهی و اسلامی و وحدت کلمه، رمز پیروزی و تداوم انقلاب است (مقام معظم رهبری 68/4/21).
 
یکی از مهم‌ترین علل بررسی انقلاب‌ها، پی بردن به عواملی است که باعث دگرگونی یا ماندگاری انقلاب می‌شود. ماندگاری انقلاب اسلامی، موضوعی است که رهبر انقلاب اسلامی به‌خصوص در سال‌های اخیر، روی آن، بسیار تاکید داشتند تا گروه‌های مختلف فیل گرگ آن را تأمین کنند.

در بیانات رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره شده‌است که باید انقلاب و ماندگاری آن، به‌عنوان یک هدف و شاخص در نظر گرفته‌شده، تأمین شود مقام معظم رهبری می‌فرمایند دو ویژگی بیشترین تاثیر را در پیروزی و ماندگاری انقلاب در کشور اسلامی داشت. یکی از این دو، عبارت است از این‌که مبنای این انقلاب، ارزش‌های دینی و اخلاقی و معنوی بود.

ویژگی دیگر این است که انقلاب اسلامی بر پایه اراده و خواست مردم در تشکیل و اداره حکومت باقی‌مانده یعنی پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی، اهمیت نقش مردم از آن‌ها سلب نشد و به‌عنوان یک عنصر برای انقلاب باقی ماند. (۶۸/۱۱/۲۰)

امتیاز بزرگ انقلاب ما این است که تکیه‌اش به مردم بوده‌است. حل مشکلات هم از هر نوعی باشد، فقط در سایه ملت ممکن خواهند شد، علت این‌هم که دشمن تاکنون نتوانسته به این کشور و این نهضت آسیبی وارد کند، همین است که مردم پشتوانه واقعی انقلاب‌اند. (۷۳/۱۱/۲۸).

آن عاملی که انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند، همان عامل، این انقلاب و تداوم خواهد داد گل یعنی اتکال به خدا و ایمان مردم به اسلام و تصمیم قاطع بر انجام‌وظیفه‌ی الهی و اسلامی و وحدت کلمه، رمز پیروزی و تداوم انقلاب است (مقام معظم رهبری ۶۸/۴/۲۱).

نقش مردم در تعیین سرنوشت کشور امام‌خمینی جایگاه مردم در کشور را آن‌قدر مهم و اساسی می‌دانستند که حتی آنان با نقش حیاتی خود در تعیین سرنوشت کشور، می‌توانند آینده آن را رقم زنند. سراسر امام می‌فرمودند: سرنوشت هر ملتی به دست خودش است و هر ملتی باید سرنوشت خودش را، خودش معین کند. امروز است که تمام ملت چه بانوان محترم و چه برادران در سرنوشت خودشان دخالت می‌کنند زیرا امروز سرنوشت اسلام و سرنوشت مسلمین در ایران و سرنوشت کشور ما به دست ملت ایران است.

سوگند خدمت، میثاق نظام اسلامی با دولت‌هاست
اعتقاد خلل‌ناپذیر نظام اسلامی به مردم حتی در اخذ میثاق مجدد با مسئولان و غالی‌ترین مقام مسئول دولت، یعنی رئیس جمهور، که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود، نیز خود را نمایان می‌سازد.

رییس جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته ، به کار گیرد .

مروری بر متن سوگندنامه و تعهد چندباره روسای جمهور منتخب به خدمت صادقانه و خالصانه، گویای اهتمام ذاتی نظام اسلامی به حضور مردم در حساس‌ترین جایگاه‌هاست. متن سوگندنامه رئیس جمهور ایران به شرح ذیل است: من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پیشتیبانی از حق و عدالت، گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.”

لزوم انتخاب درست

از دلائل زیانبار بودن انتخاباتی کردن زودرس فضای کشور، مشغول شدن کنشگران سیاسی و نامزدها به تبلیغات و به حاشیه رفتن کار و تلاش برای خدمت به مردم است. طبیعی خواهد بود که جریان‌های سیاسی در رقابت با هم بویژه دولت مستقر، تمام تلاش خود را بکار خواهند گرفت تا خود را در رأس توجه مردم قرار دهند و حتی اگر تبلیغات منفی انجام ندهند و رقبای خود را تخریب نکنند، حداقل اینکه فضای کشور را با تبلیغات زودرس، دچار آسیب و کاهش فعالیت‌های سازنده اقتصادی می‌کنند.

بسیاری از صاحب‌نظران قائلند که نتیجه تبلیغات زودرس و هزینه میلیاردی برای اغواء افکار عمومی، انتخاب ناصواب از سوی مردم می‌باشد که دوره‌های متعدد انتخابات کشور به‌خصوص در ریاست جمهوری و سپس مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا گواه بر صدق این مدعاست.

وقتی فضای کشور زودهنگام انتخاباتی شود، مدت زمان طولانی برای تبلیغات غیررسمی و غیرقانونی، بداخلاقی‌ها در اظهارات و بیانات کاندیداهای احتمالی را خارج از نظارت بازرسان و ناظران انتخابات، راهی اذهان جامعه و تشویش افکار عمومی می‌کند.

از کاندیداها در جمهوری اسلامی، خلاف قانون و شرع عمل کردن واقعاً بعید است
یک کارشناس ارشد سیاسی و مدرس دانشگاه می‌گوید: فرصت قانونی تبلیغات انتخاباتی براساس پژوهش‌های میدانی در اغلب کشورهای جهان مشخص شده تا با نظارت بازرسان، جریان تبلیغ خارج از موازین اخلاقی و قانونی شکل نگیرد و مدت تعیین شده برای تبیین برنامه‌های کاندیدا به لحاظ کمیت، مناسب در نظر گرفته شده، ولی وقتی مدت زمان تبلیغات فراتر از زمان قانونی می‌شود، کاندیدا ناچار به حاشیه‌ها می‌پردازد و علاوه بر نقض قانون، دچار تخلف نیز می‌شود. بدین جهت، شایسته و لازم است تا افراد به مّر قانون توجه داشته و ملتزم باشند.

وی با توصیه به آنانی که خود را برای کاندیداتوری آماده می‌کنند، اظهار کرد: اولین آرزوی همه دلسوزان کشورمان به خصوص کاندیداها، که علی القاعده باید برگزیدگان و نمایندگان ارزش‌های انسانی و اخلاقی ملت بزرگ ایران باشند، حفظ آرامش مردم برای انتخاب اصلح جهت سپردن وظائف خطیر کشوری باید دغدغه نخست آنها باشد که غیراخلاقی و قانونی رفتار کردن نمی‌تواند آن هدف را در مشارکت مردم تامین کند. طبیعی است که قانون گرایی باید ویژگی مشترک و نخست همه نامزدهای انتخابات باشد. انتخاباتی کردن زودهنگام فضای کشور و از تلاش باز ایستاندن کوشش‌ها، گناهی نابخشودنی با پیامدهای منفی است. در شرائط کنونی که مردم کشورمان بشدت تحت فشار مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند، همه بویژه مسئولان دولت باید تا آخرین لحظات عمر دولت همچنان تلاش کنند تا بتوانند قدر ناچیزی از غفلت چند سال اخیر را جبران کنند.
 
راهبرد رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات
رهبر معظم انقلاب دی ماه سال 1394 در جمع ائمه جمعه سراسر کشور در ۱۴ محور به بیان مطالبی در باب انتخابات پرداختند. اهمیت این ۱۴ محور و نکات صریح و روشن و مهمی که رهبر معظم انقلاب در هر یک از این محورها بیان داشتند به حدی است که شایسته است برای هر یک از این محورها موسع به تبیین پرداخت.

موارد 14گانه رهبر معظم انقلاب شامل اهمیت و جایگاه انتخابات در نظام اسلامی، ورود زودهنگام به فضای انتخاباتی غلط و مضر است، مرض عده ای در نامطمئن نشان دادن انتخابات، معنای حق الناس بودن رای مردم و انتخابات، رعایت حق الناس در پذیرش داوطلبان صالح، رعایت حق الناس در رد داوطلبان ناصالح،رعایت حق الناس در امانت داری در آراء،رعایت حق الناس در پذیرش نتیجه آراء، فتنه 88 و ایستادن عده ای در برابر حق و صدمه ای که به کشور زد، رعایت حق الناس در فهرست های انتخاباتی، مردم به فهرست های قابل اعتماد توجه کنند، لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات، نفوذ در مسأله برجام و مسائل پس از برجام، آمریکا به انتخابات ایران چشم طمع دوخته است.  

نکته مهم که رهبر معظم انقلاب در این مورد بیان داشتند این بود که ورود زودهنگام عده‌ای به فضای انتخاباتی کار غلط و مضری است. در این رابطه ایشان بیان داشتند: «امّا مسأله‌ی انتخابات. البتّه تا انتخابات هنوز وقت هست – مثلاً فرض کنید چهل پنجاه روزی هنوز وقت داریم – ما هم مجال داریم تا مطالبی که داریم به مردم عرض کنیم. بنده مخالفم با این که دو سال قبل از انتخابات یا یک سال قبل از انتخابات، فضای کشور را ما انتخاباتی بکنیم؛ بنده مخالفم، امّا خیلی ها این کار را کردند؛ این غلط است. وقتی فضا انتخاباتی شد، لازمه ی فضای انتخاباتی رقابت و درگیری – ولو درگیری زبانی – و تبادل انواع و اقسام حرفهای احیاناً نامناسب و زشت به یکدیگر است. فضای انتخاباتی، انسان را از حقایق جاری جامعه و از نیازهای حقیقی جامعه غافل می کند. این کار، کار خوبی نیست، بنده مناسب نمی‌دانستم که از قبل راجع به انتخابات صحبتی بکنم؛ لکن حالا دیگر تقریباً فصل انتخابات است و بایستی مطالبی را گفت.

به گزارش بلاغ، آنچه که از سیره امامین انقلاب و مطالبه عمومی ایرانیان استنباط می‌شود، سعی و کوشش همه مسئولان و کارگزاران کشور بویژه اعضای دولت و شخص اقای رئیس جمهورتا آخرین دقایق مسئولیتی است و فضای کشور نباید بواسطه انتخاباتی کردن زودهنگام کشور، امور مملکت را تحت‌الشعاع قرار دارد و جریان خدمت‌رسانی را به حاشیه راند که لازم است در این زمینه تدابیر جدی‌تری اندیشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *