امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-14
اشتراک گذاری:

گرم‌تر شدن تنور انتخابات با اظهارات در فضای عمومی مازندران

به گزارش ایرنا، روز ۲۸ خرداد ماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، ششمین دوره انتخابات شورا های اسلامی شهر و روستا ، میان‌ دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. ستاد انتخابات کشور نیز اواخر هفته گذشته اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت ، اعلام کرده است.

بررسی های میدانی خبرنگاران ایرنا در شهرستان های مختلف مازندران نشان می دهد که گپ و گفت پیرامون انتخابات ریاست جمهوری در همین مدت کوتاه و ارد بستر فضای اجتماعی جامعه شده است و افراد نظرات و تحلیل های مختلفی را از ویژگی ها ، سابقه و عملکرد نامزدها در کنار توقعاتشان با یکدیگر در میان می گذارند.

هر چند به نظر می رسد برخی از  مردم نسبت به انتخابات و اظهارات نظرها در فضای اجتماعی رغبتی همانند دوره های گذشته  نشان نمی دهند و بعضی ها هم در برخورد با چنین مباحث گروهی در بستر فضای اجتماعی با تکان دادن سر و لبخندی بر لب از کنار درگیران در این بحث  سرنوشت ساز عبور می کنند ، اما تعدادی با حدت و شدت نظرات خود را در مورد نامزدهای ریاست جمهوری بیان می دارند. موضوع اصلی اظهارات و تحلیل ها در بستر فضای اجتماعی پیرامون قدرت برنامه داوطلبان برای حل و فصل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.

اگرچه مشکلات کرونایی بر خلاف دوره های گذشته  عاملی شده است که تجمع  انتخاباتی در گروه های بسیار کم شکل بگیرد ، اما بررسی های خبرنگاران ایرنا نشان می دهد که  اظهارات مردم در بستر فضای اجتماعی در بازار و محل کسب و کار به مراتب بیشتر شده است و به نوعی  برخی از مشتریان نیز ناخود آگاه وارد بحث های انتخاباتی می شوند.

تکاپو و رونق تبلیغات انتخاباتی در فضای اجتماعی مازندران در حال حاضر حول محور انتخابات ریاست جمهوری می گردد و کمتر و با اصلا در مورد انتخابات شوراهای اسلامی صحبتی نمی شود ، در حالی که داوطلبان تبلیغات شوراهای اسلامی شهر و روستا از مدت ها قبل در فضای مجازی فعال شده اند و مباحث مطرح شده در باره انتخابات پارلمان شهری و روستایی در فضای مجازی به مراتب بیشتر از ریاست جمهوری در استان است.

نکته ای که در اظهارات افراد در بستر فضای اجتماعی مازندران پیرامون انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم به نظر قابل توجه و تامل می نماید  ، این است که عمدتا نسبت به نتیجه انتخابات و این که چه کسی رئیس جمهوری آینده کشور شود ، تب انتخاباتی و تعصب مانند دوره های گذشته دیده نمی شود. به عبارتی افراد در تحلیل های خود اینگونه وانمود می کنند که فرد منتخب چندان اهمیتی ندارد بلکه این برنامه های او برای مشکل گشایی از اقتصاد و معیشت مردم است که اهمیت فوق العاده دارد. نکته دیگر هم این که شهروندان مازندرانی در این دوره نسبت به برنامه نامزدها ریزبین تر شده اند تا جایی که وقتی صحبت از گره گشایی از اقتصاد می شود ، دامن ارتباطات بین المللی را به آن گره می زنند و به عبارتی به دنبال برنامه ای هستند که بتواند دورنمای سیاست خارجی کشور را هم برایشان مشخص کند.

خبرنگار ایرنا در یک جمع  چهار نفره که در یکی از بازارهای ساری میان چند مغازه دار شکل گرفته بود و تعدادی از رهگذران را هم به خودش جلب کره بود ، شاهد این دیالوگ بود : « اگر سیاست کشور بر گسترش روابط با کشورهای دنیا بویژه بازگشت آمریکا و طرف های دیگر به برجام باشد ، می تواینم فارغ از این که چه کسی رئیس جمهور باشد ، به رونق اقتصادی کشور امیدوار باشیم ».

ترجیح بند صحبت ها و اظهارات عمومی مردم در کوچه و بازارهای مازندران در باره انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم حل مشکلات اقتصادی است و بر این نکته تاکید دارند که کشور به آرامش اقتصادی و مردم به درآمد پایدار و مناسب نیاز دارند و هر شخصی که بتواند چنین وضعیتی را برای آینده کشور و مردم رقم بزند ، فارغ از دیدگاه و خاستگاه سیاسی می تواند مورد اقبال قرار گیرد.

تشکیل ستادهای تبلیغاتی

ورود انتخابات ریاست جمهوری در مازندران به بستر فضای اجتماعی البته تنها در اظهار نظر شهروندان خلاصه نمی شود. همزمان هواداران نامزدهای تایید صلاحیت شده در استان نیز در حال فراهم آوردن مقدمات تبلیغات انتخاباتی و گرم کردن تنور انتخابات هستند.

با این که زمزمه شکل گیری ستادهای مردمی استانی داوطلبان سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در مازندران قبل از اعلام رسمی اسامی تایید صلاحیت شدگان به گوش می رسید و در میان گروه های مختلف سیاسی برای راه اندازی دفاتر استانی جنب و جوش بیشتری مشاهده می شد ، ولی در حال حاضر که نامزدها برای آغاز تبلیغات انتخاباتی به خط شده اند ، شهرهای استان در حال گرفتن رنگ انتخاباتی به خود هستند.

تا پیش از مرحله تایید صلاحیت نامزدها ، رستم قاسمی که یکی از داوطلبان ثبت نام شده برای ریاست جمهوری سیزدهم بود به مازندران سفر و کنفرانس خبری برگزار کرد. او در آن کنفرانس خبری تاکید داشت که در گردونه انتخاباتی باقی خواهد ماند و به نفع هیچ کس کنار نخواهد کشید ، اگر چه پیش از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت ها انصرافش را اعلام کرد. همچنین قرار بود برای سردار دهقان هم که برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود ، به مازندران سفر کرده و ستاد انتخابات مردمی اش پیش از موعد شروع به فعالیت کند که البته به سرانجا نرسید و هر دو برنامه ساعاتی پس از اعلام به رسانه ها ، لغو شده بود.

با این وصف ، از زمان اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری تاکنون دفتر ستاد مردمی تبلیغاتی سردار محسن رضایی در ساری راه اندازی شده است و عصر امروز شنبه هم قرار است دفتر مردمی ستاد تبلیغاتی حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی گشایش یابد. 

طبق جدول زمان بندی برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ، تبلیغات این دوره از انتخابات از هفتم خرداد تا ۲۶ خرداد تعیین شده است و داوطلبان نیز مشغول شکل دادن دفاتر استانی خودشان هستند.

براساس این جدول ، هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر شرکت در برنامه های کشوری صدا و سیما ، از ۱۷ الی ۲۳ خرداد ماه با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی استان ها نیز گفت و گو خواهند کرد.

گرم‌تر شدن تنور انتخابات با اظهارات در فضای عمومی مازندران

عمق‌یابی تبلیغات در فضای مجازی 

اگر چه در حال حاضر بستر فضای اجتماعی مازندران بیشتر حول محور انتخابات ریاست جمهوری در حال داغ شدن است ، ولی بررسی ها نشان می دهد که برخی از داوطلبان شوراهای اسلامی با ارائه  مدراکی از تحصیلات و سابقه های کاری و برنامه های مدیریت شهری ، در حال عمق بخشیدن به تبلیغاتشان در فضای مجازی هستند .

نکته جالب این که در فضای انتخاباتی شوراهای شهر و روستا در دوره ششم هیچگونه تمسک به تبلیغ سیاسی و اعلام خط و مشی و خاستگاه های سیاسی داوطلبان دیده نمی شود و بیشتر برنامه محور و مدرک محور شده است که به همراه آن ارائه تجربیات هم دیده می شود. 

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که از آن جایی که شهروندان بیشتر شهرهای مازندران از جمله ساری و بابل تجربه چندان خوشایندی از فعالیت شوراهای اسلامی شهرشان در دوره پنجم ندارند ، نه تنها هیچ یک از افراد گروه های سیاسی و احزاب وارد مقوله انتخابات شوراهای اسلامی نشدند بلکه شهروندان نیز اصلا اظهارات و تحلیل هایی را انجام نمی دهند. شاید به همین خاطر است که برخی از داوطلبان شوراهای اسلامی شهرهای مازندران با راه اندازی کانال های تبلیغاتی انتخاباتی در فضای مجازی برنامه های مدیریت شهری را بر محوریت کنترل بر عملکرد مالی شهرداری ها و انجام طرح های عمرانی متمرکز کرده اند.

گرم‌تر شدن تنور انتخابات با اظهارات در فضای عمومی مازندران

یارگیری فامیلی در روستاها  

تبلیغات انتخاباتی شورای روستایی در مازندران اما در این دوره بیشتر بر یارگیری فامیلی و خویشاوندی متمرکز شده است. شماری از داوطلبان شوراهای اسلامی روستایی مازندران این روزها با حضور در منازل دوستان و خویشاوندان مستقر در روستا مشغول یارگیری برای گرفتن رای هستند و از آن جایی که حدود ۲۰ تا ۳۰درصد از جمعیت مازندران ساکن در شهرها ، در روستاهای استان نیز دارای مسکن هستند و در روزهای آخر هر هفته به زادگاهشان سفر می کنند، تجربه نشان داده است که این افراد در زمان انتخابات و رای گیری به صنذوق اخذ رای روستاها مراجعه می کنند و به همین خاطر یارگیری داوطلبان  با هم محلی هایی که  بیرون از روستا ساکن هستند از طریق  فضای مجازی در حال انجام است.

بر اساس اعلام رسمی ستاد انتخابات ، زمان تبلیغات ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز از ۲۰ خرداد تا ۲۶خرداد است.

طبق آخرین آمار در مجموع ۲ هزار و ۲۲۸ نفر از ۶۲ نقطه شهری مازندران با تکمیل مراحل ثبت نام ، داوطلبی خود را  برای نامزدی شورای شهرهای استان اعلام کرده بودند که ۱۰۵ نفر پیش از ورود به مرحله بررسی صلاحیت ها انصراف دادند ، صلاحیت ۷۵۱ نفر در هیات های اجرایی و نظارت شهرستانی رد و صلاحیت یکهزار و ۳۷۲ تن تایید شد.

طبق ماده ۶ قانون تشکیلات ، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی ، اعضای اصلی شورای چهار شهر مازندران که طبق سرشماری سال ۹۵ بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند ، ۹ نفره ، پنج شهر دارای ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هفت نفره و بقیه شهرها با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار هم پنج نفره است.

بر اساس اعلام رسمی ستاد انتخابات مازندران آمار نهایی ثبت‌نام شورای روستایی استان نیز  ۱۶ هزار و ۴۵ نفر  است که انتخابات آن در ۲ هزار و ۴۴۶ روستا برگزار می‌شود.

بر اساس قانون شوراها ، تعداد اعضای شورا در روستاهای دارای تا یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت سه نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل و در روستاهای دارای بیشتر از یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت هم پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل است. 

رقابت هشت نفر برای خبرگان رهبری  

استان مازندران برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز دارای صندوق رای است و طبق اعلام رسمی ستاد انتخابات مازندران هشت نفر داوطلب نامزدی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری از این استان شده‌اند. طبق برنامه ستاد انتخابات ، تبلیغات داوطلبان برای دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ۱۳خرداد شروع می شود و تا ۲۶ خرداد ادامه خواهد داشت.

مازندران چهار کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد که در حال حاضر یک کرسی آن به خاطر رحلت آیت الله نورالله طبرسی خالی است.آیت الله طبرسی که همزمان نمایندگی ولی فقیه در مازندران و امامت جمعه ساری را بر عهده داشت ، ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به خاطر بیماری درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *