امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-14
اشتراک گذاری:

گران‌‌تر شدن برنج و کاهش دوباره قدرت خرید مردم

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه به دلیل گران شدن، سرانه مصرف برنج در کشور نصف شده است، گفت: در چند سال گذشته با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، ۵ الی ۶ دهک جامعه که حدود ۵۰ میلیون نفر است، توان خرید برنج ایرانی را ندارند.

به نقل از کسب و کار نیوز، دبیر انجمن برنج هم با بیان اینکه در کنار سختی های بسیاری که متوجه این شغل و برنج کاران است گفت: دولت هیچ گونه حمایتی نداشته است. در کنار تمام مشکلات بحران کم آبی را نیز داریم که به کاهش کاشت برنج منجر خواهد شد. همین بحران کم آبی در آینده به افزایش قیمت برنج دامن می زند و قیمت برنج امسال افزایش خواهد داشت.

افزایش قیمت ها در بخش کالاهای اساسی مدت هاست موجب نارضایتی مردم شده و تشکیل صف های خرید این اقلام برای ارزان تر خریدن کالاهای اساسی حتی ۱۰ هزار تومان زیر قیمت بازار آزاد گواه این مدعاست.

برنج طارم اعلا (گیلان) کیلویی ۴۰ هزار تومان، برنج هاشمی (مازندران) کیلویی ۳۶ هزار تومان، برنج پاکستانی باسماتی کیلویی ۲۹ هزار تومان و برنج هندی ۱۱۲۱ کیلویی ۲۶ هزار تومان مشاهده شد. قیمت‌های اعلام شده در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹، برنج هندی ۱۰۸ درصد، پاکستانی ۶۹ درصد، هاشمی ۵۰ درصد و طارم ۵۹ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در اسفند ۱۳۹۹ قیمت برنج‌ داخلی طارم اعلا ۴۶.۲درصد افزایش داشته است.

گوشت قرمز در حال حاضر به کیلویی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان در بازار رسیده و میلیون ها نفر از مردم دیگر نمی توانند به راحتی این کالا را خریداری کنند. قیمت برنج چه ایرانی چه وارداتی نیز سر به فلک کشیده و تونایی خرید این کالا نیز از مردم گرفته شده است.

متاسفانه امروز مصرف برنجی ایرانی به دلیل افزایش قیمت کاهش شدیدی یافته است. مسئولان باید زنگ خطر جمع و حذف شدن برنج از سفره‌های مردم را به‌عنوان دومین محصول استراتژیک کشور بپذیرند و صدای آن را بشنوند؛ زیرا بالا رفتن قیمت برنج خارجی در اثر سیاست اشتباه دولت بر قیمت برنج ایرانی هم اثر گذاشت و آن را بالا برد.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه به دلیل گران شدن امروز سرانه مصرف برنج در کشور نصف شده است، ادامه داد: ممکن است اقشار آسیب‌پذیر چیزی جز نان برای جایگزین کردن برنج نداشته باشند. پیشنهاد واردکنندگان برنج این است که برنج‌های لوکس و با قیمت بالا وارد نشود و تمرکز بر ورود برنج‌های پرمصرف باشد که تا با قیمت پایین‌تری به دست مردم برسد.

وی گفت: برای عملی شدن این طرح باید وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، وزارت صمت و وزارت کشاورزی پای‌کار بیایند و اگر این اتفاق هم نیفتاد و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، میزان مصرف برنج بخصوص ایرانی از سفره مردم هرروز کاهش خواهد یافت.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور در همین رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: در حالی که کاشت و برداشت برنج یکی از سخت ترین مشاغل است اما سود کمی برای کشاورزان دارد. مشکلات بسیاری بر سر راه برنج کاران وجود دارد که سودی که از فروش این محصول عایدشان می شود برایشان صرفه ندارد.

علیزاده شایق افزود: در کنار سختی های بسیاری که متوجه این شغل و برنج کاران است دولت هیچ گونه حمایتی نداشته است. در کنار تمام مشکلات بحران کم آبی را نیز داریم که به کاهش کاشت برنج منجر خواهد شد. همین بحران کم آبی در آینده به افزایش قیمت برنج دامن می زند.

وی ادامه داد: با افزایش هزینه های تولید هزینه های تولید برنج رشد زیادی داشته و قیمت نهاده ها مانند کود، سم، آفت کش ها و … سر به فلک کشیده است که تمامی این عوامل به گرانی برنج ختم خواهد شد. بنابراین به طور حتم در سال جاری قیمت برنج افزایش خواهد داشت اما امید داریم که رشد قیمت ها کم باشد.

به گفته وی، در گذشته قیمت برنج خارجی به علت ارزان بودن نرخ ارز پایین بود بنابراین افرادی که توان مالی نداشتند، برنج خارجی خریداری می‌کردند، اما هم اکنون به مصرف کننده برنج خارجی اجحاف می‌شود. این در حالی است که با گران شدن برنج خارجی، سوداگران در سایه نبود نظارت کالاهای ‌پرمحصول داخلی را که مشابه برنج های کیفی هستند، با یکدیگر مخلوط می کنند که در نتیجه برنج های کیفی قدری ناخالصی با برنج های پرمحصول دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *