امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

ایران در جمع ۷ کشور دارای بیشترین استخراج رمز ارز

از پارسال زمستان که قطعی برق شروع شد – اتفاقی که کمتر رخ می‌داد – انگشت اتهام یک‌باره به سمت مزارع استخراج رمز ارزها نشانه رفت، اتهامی که در آن وقت برخی از مقامات مسئول رد کردند.
با آمدن فصل تابستان و قطعی‌های مکرر برق و استفاده بیش از ظرفیت بار دیگر ماینرهای رمزارز متهم شدند. رئیس جمهوری دستور دادند که تا پایان شهریور هیچ ماینری حق استفاده از برق ندارد و باید همه تعطیل شوند، مزارع غیرمجاز شناسایی شدند و حتی یک مزرعه در تهران شناسایی شد که به تنهایی 4 درصد برق تهران را مصرف می‌کرد و کماکان مزارع دیگری در حال شناسایی هستند. حال این سؤال پیش می‌آید که بازار جهانی رمز ارزها چقدر است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم زیاد خواهان دارد؟


براساس بررسی‌های صورت گرفته اندازه بازار رمزارزها در جهان سالانه بیش از ‌1000 میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به این حجم بین 50 تا 60 درصد اضافه شود. در ایران براساس بررسی‌هایی که در سال گذشته صورت گرفته بود – بررسی رسمی – معادل 660 میلیون دلار سهم ایران از بازار رمزارز بیت کوین بود. در همین حال در سال 1398 بررسی یکی از صرافی‌های تهران نشان داد که روزانه بالغ بر 100 میلیون دلار رمزارز معامله می‌شود، که همین امر آمار رسمی بازار رمز ارز را زیر سؤال می‌برد و اگر در این آمار اتاق بازرگانی تهران را هم مدنظر قرار دهیم که حدود 12 میلیون نفر در ایران در بازار رمز ارز کار می‌کنند آن موقع میزان معاملات بازار رمز ارز ایران شاید فراتر از این ارقام باشد.
اما آمار دیگری که می‌تواند نشان دهد سهم ایران از بازار جهانی رمزارز چقدر است، آمار مصرفی برق است. استخراج‌کنندگان رمز ارز در کشورهایی سکنی می‌گزینند که قیمت برق مصرفی آنها پایین باشد. هرچند که مقامات ایران اظهار داشته بودند که قیمت برق مصرفی مزارع رمزارز، صادراتی است اما حجم زیاد مزارع غیرمجاز نشان می‌دهد که قیمت پایین برق اصلی‌ترین عامل در ایجاد آن مزارع بوده است. همین موضوع سبب شده که به گفته یکی از مقامات مسئول ایران در جمع 7 کشور دارای بیشترین استخراج رمز ارز قرار گیرد.به گفته مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمزارزها، به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمزارز جهان در آنها انجام می‌شود. خدادادی بهلولی گفت: تاکنون ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر شناسایی و جمع‌آوری شده است.
به گزارش پایگاه خبری شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) «محمد خدادادی بهلولی» افزود: توان مصرف برق این تعداد مرکز غیرمجاز رمز ارز، بیش از ۵۷۰ مگاوات بود.
وی ادامه داد: برای تولید این میزان برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰ مگاوات احداث می‌شد.


ایران جزو 7 کشور اول استخراج رمز ارز
مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر گفت: به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمزارز جهان در آنها صورت می‌گیرد.«محمد خدادادی بهلولی» افزود: در حال حاضر چین، روسیه، امریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران هفت کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمز ارز در آنها صورت می‌گیرد.
به گفته وی، عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمزارزها در ایران، وجود تعرفه‌های تخفیفی حامل‌های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.
خدادادی ادامه داد: ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است، رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.
مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها درشرکت توانیر افزود: استخراج یک بیت کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه‌روز است.
وی با مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی گفت: مصرف برق یک ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی به میزان ۳۵ پنکه یا ۱۵ یخچال فریزر است.خدادادی افزود: ماینری با این مشخصات همچنین به اندازه ۵ کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می‌کند.
مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها درشرکت توانیر با اشاره به اینکه شناسایی مراکز غیرمجاز نیازمند همکاری مردم است، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند اطلاعات خود را درباره استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز در سامانه سمات به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat ثبت کنند تا رسیدگی شود. مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها گفت: گزارش دهندگان، پاداش‌هایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد. وی، تأکید کرد: اطلاعات هموطنانی که گزارش مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز را در این سامانه ثبت می‌کنند، کاملاً محرمانه باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *