امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-09
اشتراک گذاری:

کوتاه و گویا از آخرین اخبار انتخابات 1400

راه‌اندازی پویش دعوت از سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه تهران
این پویش توسط جمعی از فعالین دانشجویی و اساتید حامی ‌ایشان در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است که معتقدند حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، گزینه اصلح برای انتخابات 1400 است.
این افراد معتقدند اکنون قوه مجریه بیش از سایر قوا، نیازمند مدیری توانمند و انقلابی چون سید ابراهیم رئیسی است که با بهره‌گیری از تعهد و تجارب چهل‌ساله خود می‌تواند ریشه‌های فساد را در قوه مجریه قطع نموده و زمینه‌ساز تحول به نفع مردم در دستگاه اجرایی کشور شود. همچنین سوابق درخشان و خدمات شناخته‌شده ایشان در قوه قضائیه، باعت ایجاد امید در توده مردم و افزایش مشارکت در انتخابات خواهد شد.
گفتنی است دانشجویان، اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران می‌توانند از طریق لینک زیر به پویش دعوت از سیدابراهیم رئیسی بپیوندند.
https://survey.porsline.ir/s/4hzDJ1h

مردم برای پایان دولت روزشماری می‌کنند
لیبرال‌ها نگران حضور رئیسی در انتخابات‌ هستند
سید محمد حسینی، دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در نشست وبیناری اساتید دانشگاه‌های ایران که به میزبانی کانون دانشگاهیان استان سمنان برگزار شد، انتخابات ۲۸ خرداد را پایان خط تحریف و ‌تردید خواند و گفت: جریان لیبرال و رانت‌خواه نگران است که اگر آقای رئیسی بیاید، عدالت را در مدیریت اجرایی کشور اقامه کند و کاسه کوزه آنها به هم بریزد.
به گزارش فارس، وی در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند و یا شبهه ایجاد می‌کنند که چرا آیت‌الله رئیسی باید قوه قضائیه را رها کند، گفت: با فرض نیت خیر این عزیزان باید بگوییم که اول سرچشمه را که قوه مجریه هست باید اصلاح کرد و آقای رئیسی می‌آید تا به جریان ‌ترجیح منافع شخصی و گروهی بر منافع مردم پایان دهد. مقام معظم رهبری هم چندی قبل‌ اشاره کردند که اصل قوه مجریه است و مدیریت کارآمد در آنجا باعث می‌شود این همه پرونده فساد و رانت اساساًً تشکیل نشود.
دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی خاطرنشان کرد: الان باید مبلغ شخصیتی باشیم که عدالت‌خواه و طرفدار جدی محرومان باشد و در مسئولان و دستگاه‌ها انسجام ایجاد کند.
حسینی گفت: اصلاح‌طلبان سازوکار نهاد اجماع ساز به ریاست بهزاد نبوی را درست کرده‌اند و برای اجماع تقلا می‌کنند، اما جبهه انقلاب چهره محبوبی دارد که به تنهایی اجماع‌ساز است و با نامزدیش اجماع حداکثری را در این اردوگاه ایجاد می‌کند و او کسی نیست جز دکتر رئیسی و مطمئنا اگر ایشان نیاید، با این تکثر کاندیداها و تشتت شوراهای تصمیم‌گیر، راه به جایی نخواهیم برد و قضایای سال ۹۲ تکرار خواهد شد، زیرا بقیه نامزدها که مورد احترام هستند، هیچ کدام جامعیت و توان ایجاد وفاق را مثل آقای رئیسی ندارند.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تأکید کرد: برخی می‌خواهند به بهانه کرونا در روند انتخابات اخلال ایجاد کنند و یا آن را عقب بیاندازند اما جلوی این توطئه گرفته خواهد شد. اصلاح‌طلبان و جریان‌های حامی ‌دولت در سال 1388 توئیتر را بستر مهندسی تبلیغات کردند، در سال 1396 تلگرام را و الان کلاب‌هاوس را مستمسک قرار داده‌اند تا با کمک افرادی خارج از کشور هیاهو کنند و حتی اپراتورها را به بهانه اخلال در روند کار، به جرایم سنگین تهدید می‌کنند که باز هم جریان کاذب راه بیاندازند.
وی گفت: اما مردم تا حدودی آگاه شده و به ماهیت این جریان پی برده آمد که به نام مردم و به کام خود سخن گفته و اقدام می‌کنند. عملکرد آنها را دیده‌اند و روز شماری و دعا می‌کنند که دوره این دولت هرچه زودتر تمام بشود تا نقطه آغازی بر کاهش مشکلات اقتصادی، نگاه ملتمسانه به غرب و رهاشدگی فرهنگی باشد.
حسینی تأکید کرد: بی‌تردید حضور آقای رئیسی امید را در دل مردم زنده می‌کند و همه نیروها و طیف‌های انقلاب را به وحدت می‌رساند که بایستی با ایجاد پویش‌های دعوت، فضا را مهیا کنیم تا ایشان با احساس تکلیف هرچه زودتر به‌طور رسمی ‌وارد میدان شود.

جوابیه اردکانیان به گزارش کیهان
دفتر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، پیرو انتشار گزارش «ادعای فقدان اختیارات و قطار نامزدهای مدعی اصلاحات» در شماره روز چهارشنبه کیهان، جوابیه‌ای به روزنامه ارسال کرد.
در این جوابیه آمده است: «دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو صریحا اعلام داشته که هیچ تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو ندارد.»

اسامی‌ کاندیداهای پیشنهادی ریاست‌جمهوری به شورای ائتلاف ارائه شد
نورالدین قدیمی، معاون امور استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با‌ اشاره به فرآیند انتخاب نامزد شورای ائتلاف در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: بر اساس فرآیند پیش‌بینی شده، مقرر شده بود که کاندیداهای مورد حمایت شورای ائتلاف برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، با نظر اعضا و مرتبطین با مجامع عمومی، منتخب و اعضای استانی و شهرستانی شوراهای ائتلاف نیروهای انقلاب، انتخاب و به مردم معرفی شود.
به گزارش فارس، وی افزود: برای رسیدن به این هدف، با اتخاذ روش‌های مناسب، با یک جامعه آماری مشخص، از تعدادی از اعضا و مرتبطین با شوراهای ائتلاف نیروهای انقلاب دراستان‌ها و شهرستان‌ها خواسته شد که افراد مورد نظر خود را برای قرار گرفتن در فرآیند بررسی و انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از بین کاندیداهای بالفعل و بالقوه ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰معرفی کنند.
معاون امور استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار داشت: پس از دریافت اسامی‌ پیشنهادی، اسامی ‌افراد مورد نظر، در اختیار دبیرخانه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قرار گرفت.
قدیمی ‌گفت: کاندیداهای مورد حمایت شورای ائلاف با پیشنهاد اعضای مجامع نیروهای انقلاب در سراسر کشور، پذیرش ضوابط این شورا توسط کاندیداها و بررسی برنامه‌ها و سایر موارد مرتبط توسط تیم‌های تخصصی این شورا، در زمان مناسب مشخص و اعلام عمومی خواهد شد.

اصلاح‌طلبان می‌خواستند از امتیاز حسن آقا
و بیت امام(ره) در مقاصد سیاسی استفاده کنند

محمد ‌هاشمی‌ در گفت‌وگو با مشرق در پاسخ به این سؤال که شما موافق نامزدی آقای حسن خمینی در انتخابات بودید؟ اظهار داشت: من برای ایشان نامه نوشتم که نامزد انتخابات نشود و به چند دلیل مخالف بودم که ایشان نامزد انتخابات شود. حاج حسن آقا وابسته به بیت امام(ره) هستند و شرایط امروز کشور نیز سخت است. رئیس‌جمهور شدن او نمی‌توانست شرایط را عوض کند.
وی گفت: آنهایی که حسن خمینی را نامزد کرده بودند… می‌خواستند از وجه بیت امام(ره) استفاده کرده و دولت را خودشان مدیریت کنند؛ من با این موافق نبودم. من برای ایشان نامه نوشتم و گفتم مخالفم که وارد این وادی شوید.
محمد‌ هاشمی ‌در پاسخ به این سؤال که نظر ایشان چه بود؟ بیان داشت: ایشان توجه کردند، البته حرف مقام معظم رهبری نیز روی ایشان تأثیر داشت، من هم ادله‌ای به حاج حسن آقا داده بودم.
وی در پاسخ به این سؤال که البته فردای روز انصراف اصلاح‌طلبان موج تخریبی علیه ایشان راه انداختند و یک روزنامه اصلاح‌طلب او را محافظه‌کار خواند؛ این یعنی نگاه ابزاری به بیت امام(ره)؟ گفت: می‌خواستند از پتانسیل ایشان استفاده کنند. آنها می‌خواستند از امتیاز حسن آقا و بیت امام(ره) در مقاصد سیاسی استفاده کنند.

سروری: فرزند من در انتخابات شوراها ثبت‌نام نکرد
به‌دنبال تخریب شورای ائتلاف هستند

پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با بیان اینکه این روزها شورای ائتلاف از سوی مجموعه‌های مختلف داخلی و خارجی مورد هجمه قرار گرفته، گفت: هدف، تخریب این شورا است. چرا؟ به دلیل آنکه شورای ائتلاف دست به تغییر مدل‌های مختلف زده است.
به گزارش تسنیم، وی افزود: ما برای اولین بار کل حوزه‌های انتخابیه را بررسی و مطالعه کردیم، در تمامی حوزه‌های انتخابیه نظرسنجی انجام دادیم و با نظر و مشارکت مردم و نخبگان جریان انقلاب توانستیم به پیروزی قاطع در انتخابات مجلس یازدهم دست یابیم.
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در واکنش به انتشار خبری مبنی بر ثبت‌نام فرزند او در انتخابات شوراها، تصریح کرد: خبر ثبت‌نام یک نفر که تشابه اسمی ‌با فرزند بنده دارد به سوژه خبری تبدیل شد، چرا؟ مشخص است؛ آنها من [پرویز سروری] را هدف قرار نمی‌دهند، بلکه شورای ائتلاف را مورد هدف قرار می‌دهند.

بادامچیان: به‌عنوان کاندیدای احتمالی مؤتلفه
 در شورای وحدت مطرح هستم

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نشست خبری درباره کاندیداهای این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: من و مهندس میرسلیم و دکتر نیکنام و آقای انواری و آقای ‌ترقی این ۵ نفر هستیم و روشن است که از حزب یک نفر نامزد خواهد بود و بیشترین توجه از بین اینها روی کسی خواهد بود که از شورای نگهبان بتواند تاییدیه بگیرد و ما این دوره حزبی به میدان آمده‌ایم. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به اظهارات اخیر متکی در مورد احتمال معرفی نامزدهایی بیش از 10 نفر اعلامی ‌از سوی شورای وحدت و حضور نامزدهای موتلفه در این لیست، گفت: چون موتلفه 5 نامزد داشت از سوی موتلفه بنده در شورای وحدت برای کاندیداتوری مطرح هستم و از این رو اعلام کاندیداتوری می‌کنم.

خلیلیان: یک جهاد سازندگی
 برای رسیدن به ایران پیشرفته راه بیندازیم

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: کشور بایستی صاحب یک نگاه نو به مسائل شود و یک تحول اساسی در نحوه اداره کشور داشته باشیم و بتوانیم ملت را بسیج کنیم و یک جهاد سازندگی برای رسیدن به ایران پیشرفته راه بیندازیم. برای همین نام دولت خود را «نگاه نو و تحول اساسی» گذاشتیم.
وی گفت: فوری‌ترین کار برای دولت آینده بازسازی قدرت خرید مردم است، در عین حال حمایت بخش تولید که طرحی برای آن تدوین شده است.
خلیلیان بیان داشت: اتکای کشور نباید به فروش نفت خام باشد. بایستی با تمام قوا روی صنایع پیشین و پسین مرتبط با نفت کار و آن را تبدیل به ارزش افزوده کنیم، بعد محصول صادر شود و کشور از تمرکز بر صادرات نفت خام خارج شود.

دعوت بیش از هزار نفر از اقشار مختلف استان بوشهر از سعید جلیلی برای حضور در انتخابات
۱۳۱۳ نفر از اقشار مختلف استان بوشهر در بیانیه‌ای خطاب به سعید جلیلی، عضو شورای‌ عالی امنیت ملی، خواستار کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم شدند.
به گزارش فارس، در این بیانیه خطاب به سعید جلیلی آمده است: به خوبی به یاد داریم که در انتخابات سال ۹۲، نسبت به مسئله اصلی کشور یعنی اقتصاد و معیشت مردم دو پاسخ مطرح شد، یکی «دیدن کدخدا برای رفع تحریم‌ها» و دیگری «تکیه به ظرفیت‌های داخلی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها!»  ۸ سال کشور به پاسخ «دیدن کدخدا» فرصت داد تا مسئله اقتصاد و معیشت را سامان دهد؛ اما نتیجه‌ آن به‌جای سود سرشاری که قرار بود مردم را چنان بی‌نیاز کند که دیگر نیازی به یارانه نداشته باشند، شد صف مرغ و تخم‌مرغ و روغن، شد چند ماه حقوق نگرفتن کارگران، شد تعطیلی کارخانجات و زمین‌گیر شدن تولید و بیکاری کارگران، شد تولد سلطان‌های سکه و ارز و اختلاس، شد تنزل بی‌سابقه ارزش پول ملی، شد آب شدن سرمایه‌های مردم در بورس و هرج و مرج در بازار و…؛ این‌ها همه ثمرات و نتایج پاسخ غلطی بود که همه چیز حتی آب خوردنمان را هم به آن گره می‌زدند و خیلی از سیاسیون حتی به اصطلاح اصولگرا نیز در سال‌های گذشته آن را تائید می‌کردند! و نه تنها اقتصادمان درجا زد، بلکه استقلال و آزادی و امنیتمان هم بارها مورد هجمه قرار گرفت! و متأسفانه در دهه «عدالت و پیشرفت» نه شاهد عدالت بودیم (که بارها رهبر انقلاب دردمندانه به عقب‌ماندگی در عدالت‌ اشاره کردند) و نه پیشرفتی متناسب با داشته‌های کشور!
در ادامه این بیانیه آمده است: اینک عموم مردم به تجربه این حقیقت را دریافته‌اند که «دیدن کدخدا»، «پاسخی غلط» بود به مسئله آنها! و اما آنچه که ما را واداشته تا جنابعالی را مخاطب خود قرار دهیم این است که شما در سال 92 جدی‌ترین مخالف ایده «دیدن کدخدا» و تنها کاندیدی بودید که پاسخی متفاوت به مسئله اقتصاد و معیشت مردم داشتید و طی 8 سال گذشته در دولت سایه نیز آن را به‌طور جدی دنبال کردید.

باندبازی‌ها را به هم می‌ریزیم
سید امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در سلسله نشست‌های گفتمانی «گرا» در مورد لزوم مشارکت مردم در انتخابات گفت: مشارکت سیاسی در انتخابات تکلیف شرعی است و منجر به انجام وظیفه امت می‌شود. مردم با مشارکت سیاسی از آرمان‌های انقلاب حفاظت می‌کنند.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: با مشارکت حداکثری در انتخابات احتمال اشتباه مردم کمتر است. وقتی گفتمان دقیق و مشخص نداریم مردم سردرگم می‌شوند. نایب‌رئیس مجلس در مورد سابقه اجرایی‌اش گفت: طبق قانون نماینده مجلس، جزو مقامات اجرایی است. بنده قبل از نمایندگی نیز سابقه مدیریتی و اجرایی داشته‌ام. در مقام مقایسه خود با کسی نیستم. تفاوت من با سایر دوستان این است که بعد از اینکه رهبری بیانیه گام دوم را دادند، بنده با تعدادی از اندیشمندان به برنامه اجرایی برای بیانیه گام دوم رسیدیم و بنده به‌عنوان نماینده این برنامه و مدیران به میدان آمده‌ام. وی افزود: نام دولت بنده «دولت اعتماد برای ساخت ایران جدید» است. آمده‌ام تا تیم بازی و باندبازی را بر هم بزنم. سامانه‌ای را طراحی کردم که شهروندان بر اساس نظام شایستگی گزینه‌های خود را برای وزارتخانه‌ها معرفی کنند.

عارف از گزینه‌های اصلاح‌طلبان است
از لاریجانی حمایت نمی‌کنیم

احمد شریف، عضو جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگو با مهر، درباره انتشار خبری مبنی بر حذف عارف از عرصه انتخابات، گفت: بعید می‌دانم این اخبار صحت داشته باشد. تاکنون چنین موردی سابقه نداشته و هنوز اصلاحات در مورد مصادیق کاندیداها به توافق نرسیده است تا درباره حضور یا عدم حضور عارف تصمیمی ‌اتخاذ شود.
وی افزود: البته اخبار حاکی از آن است که عارف جلسات خود را مرتب تشکیل می‌دهد و در حال فعالیت است، بنابراین نشانه‌ای از کناره‌گیری او نیست و نمود بیرونی برای این اخبار وجود ندارد.
شریف در پاسخ به این سؤال که چه کسانی احتمال بیشتری برای حضور در صحنه انتخابات از سوی جریان اصلاحات را دارند، گفت: با توجه به آنچه تاکنون مشاهده کرده‌ایم، جهانگیری، محسن ‌هاشمی، پزشکیان، عارف، رهامی، کواکبیان و البته محمدجواد ظریف از جمله کسانی هستند که احتمال حضورشان قوی‌تر به‌نظر می‌رسد. به غیر از «ظریف» که اعلام کرده، فعلاً تصمیمی ‌برای حضور در انتخابات ندارد بقیه اسامی ‌آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام کرده‌اند.

نه لاریجانی اصلاح‌طلب است و نه اصلاحات
 او را از جناح خود می‌داند

عضو جبهه اصلاحات ایران روشن شدن سازوکار تعیین کاندیدای نهایی در نهاد اجماع‌ساز را عامل شفافیت بیشتر شرایط انتخابات برشمرد و تشریح کرد: به زودی مشخص خواهد شد که کاندیداهای اصلی اصلاحات قبل از ثبت‌نام یا بعد از ثبت‌نام مشخص می‌شوند. اگر کاندیداها قبل از ثبت‌نام مشخص شوند، باید دو سوم از آرای ۴۶ نفر عضو نهاد اجماع‌ساز را به دست بیاورند. با توجه به احتمال رای نیاوردن برخی از گزینه‌ها، ممکن است مسیر برخی از این افراد برای ادامه حضور در این کارزار تغییر کند.

وی حضور علی لاریجانی به‌عنوان نامزد جبهه اصلاحات را تکذیب کرد و گفت: کسانی که لاریجانی را نامزد جبهه اصلاحات بدانند، اصلاح‌طلب نیستند. بارها تکرار شده است که تا به امروز حضور لاریجانی به‌عنوان کاندیدای اصلاحات منتفی است، نه لاریجانی اصلاح‌طلب است و نه اصلاحات او را از جناح خود می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *