امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-14
اشتراک گذاری:

کمینگاه مجازی برج «متروپل»!

? بخش‌هایی از برج نوساز «متروپل» آبادان، دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر فروریخت! آمار متوفیان در این حادثه تلخ تا دیشب به ۲۹ تن رسیده است و حاشیه‌های به وجود آمده پس از حادثه آبادان، نشان از وخامت اوضاع فضای مجازی دارد و بار دیگر نشان داد ساماندهی این فضا در کشور از اوجب واجبات است.

?گزاره‌خبری:
1️⃣ تلویزیون سعودی الحدث ۵ خرداد در گزارشی از تظاهرات مردم آبادان در اعتراض به آنچه بی‌توجهی نظام اسلامی نسبت به فروریختن برج ده طبقه متروپل نامیده، مدعی شد، این اعتراضات منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان شده است و اعلام کرد: «روزهای گذشته مردم شهر آبادان واقع در جنوب غربی ایران تظاهراتی گسترده را در اعتراض به عدم توجه مقامات به افراد تحت محاصره آوار یک برج ویران‌شده در این شهر برگزار کردند».

❌ گزاره‌های‌ تحلیلی:
1️⃣ پس از این حادثه، علاوه بر ۵۲ گروه عملیاتی که شامل ۲۲۱ امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر در عملیات امدادی ساختمان متروپل فعال شدند، نیروهای امدادی ازجمله ۵۰ مأمور زبده آتش‌نشانی باتجربه در حادثه پلاسکوی تهران نیز به آبادان اعزام شدند. ۴۶ خودروی عملیاتی شامل ۳۸ دستگاه خودرو از خوزستان و ۸ دستگاه از استان‌های معین در این عملیات به‌کارگیری شده است.
2️⃣ از ابتدای وقوع حادثه، فارغ از حضور مداوم مسئولان ارشد استان، معاون اول و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و وزیر کشور در صحنه حاضر شده و بر خدمات‌رسانی حداکثری به آسیب دیدگان و تسریع در آواربرداری، تأکید و نظارت میدانی داشته‌اند.
? بااین‌وجود، بررسی نحوه پوشش خبری این حادثه تلخ از سوی رسانه‌های معاند و مقایسه آن با بازتاب خبری حوادث مشابه، نتایج قابل‌توجهی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد؛ به‌عنوان نمونه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ برج مسکونی «#گرنفل» در غرب لندن دچار آتش‌سوزی وسیعی شد؛ طبق آمار بی‌بی‌سی، در این حادثه، ۷۲ تن در آتش سوختند. بااین‌حال بی‌بی‌سی از حادثه گرنفل صرفاً ۳۲ خبر کوتاه و ۷ عکس بعضاً تکراری و از نمای هوایی منتشر کرد که اغلب حالت خنثی داشتند؛ اما در ریزش متروپل، بی‌بی‌سی تاکنون ۷۳ خبر منتشر کرده است و تعداد عکس‌های منتشرشده هم سه برابر حادثه گرنفل بوده است. این رسانه‌ها همواره در پی آن بوده‌اند که با وقوع هر حادثه‌ای – کوچک یا بزرگ- ایران را یک کشور بحرانی به تصویر بکشند و در مقابل، در حوادث مشابه وقوع یافته در کشورهای اروپایی، نحوه اطلاع‌رسانی‌ها به‌گونه‌ای است که آرامش، نظم و تدبیر تعریف شده از این کشورها در اذهان عمومی، خدشه‌دار نشود.
✍️ #حسين_عباسيان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *