امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

همکاری آژانس های هواپیمایی با ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت ها

در حالی که وزارت راه و شهرسازی طی چند روز اخیر بارها اعلام کرده است که افزایش نرخ بلیت هوپیما غیرقانونی بوده اما هنوز در دفاتر فروش بلیت و سایت ها بلیت ها با اعمال افزایش به فروش می رسند. این افزایش قیمت ها به اندازه ای بوده که صدای اعتراض مردم و مسافران را درآورده و در برخی موارد میزان افزایش قیمت ها تا یک میلیون تومان نیز می رسد.

شایلی قرائی

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری می گوید: آژانس ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما هیچ گونه تخطی از نرخ های اعلام شده ندارند و به همان ترتیب گذشته و با نرخ های قبل اقدام به فروش بلیت می کنند. حرمت الله رفیعی افزود: تمامی افزایش قیمت از سوی ایرلاین ها اعمال شده و دفاتر خدمات مسافرت هوایی نقشی در افزایش قیمت ها نداشته اند.

قیمت بلیت هواپیما در هفته های اخیر بدون در نظر گرفتن مصوبات و به صورت غیرقانونی افزایش داشته است. در برخی موار میزان افزایش قیمت ها به گونه ای بوده که مردم دیگر قادر به خرید بلیت یک طرفه نیز نیستند. این افزایش قیمت ها در حالی صورت گرفته که طی روزهای اخیر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در اظهارنظرهای مکرر اعلام کرده است که این افزایش قیمت ها بدون مجوز بوده و قرار نیست هیچ گونه افزایشی در نرخ بلیت هواپیما در هر مبدا و مقصدی داشته باشیم.

طبق مصوبه سازمان هواپیمایی مصوب شورای عالی هواپیمایی در ۲۵ آبان‌ماه سال ۹۹ نرخ بلیت هواپیما حدود ۱۰ درصد افزایش یافت و حداکثر افزایش قیمت بلیت ۷۷۱ هزار و ۴۳۰ تومان تعیین شده است. همچنین در خرداد ماه امسال هم کف قیمتی نرخ‌های بلیت برداشته شد و بر این اساس ایرلاین‌ها می‌توانند تا سقف تعیین شده اقدام به فروش بلیت هواپیما به مسافران کنند. از روزهای گذشته برخی ایرلاین‌ها در یک اقدام خودسرانه اقدام به افزایش ۴۰ درصدی در تمامی مسیرها کرده بودند که با مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری روبه‌رو شد.

فعالان حوزه راه و شهرسازی در این رابطه معتقدند که به دلیل شیوع بیماری کرونا، شرکت های هواپیمایی بخش زیادی از درآمدهای خود را به دلیل کاهش سفرها و اعمال مصوبه فروش ۶۰ درصدی از دست داده اند. گویا ایرلاین ها قصد دارند برای با افزایش غیرمنطقی قیمت بلیت هواپیما خسارات خود را از جیب مردم جبران کنند. بسیاری از ایرلاین‌ها مهم ترین دلیل افزایش قیمت‌ها را رعایت ۶۰ درصدی فاصله گذاری اجتماعی در صندلی هواپیما عنوان می‌کنند که در همین رابطه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته بود: مصوبه فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت پرواز‌ها به دلیل کرونا، موضوعی است که بدون هیچ محاسبات علمی تعیین و لازم الاجرا شده است و این موضوع فقط ضرر و زیان شرکت‌های هواپیمایی را بیشتر می‌کند.

در حالی که هنوز چند روز از دستور العمل‌های سازمان هواپیمایی برای جلوگیری از افزایش نرخ بلیت هواپیما نگذشته، دوباره شاهد قیمت‌های میلیونی هواپیما در برخی سایت‌ها هستیم. هنوز چند روزی از خبر اصلاح افزایش قیمت بلیت هواپیما به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی نگذشته که دوباره شاهد نرخ‌های نجومی قیمت بلیت هواپیما در برخی از سایت‌های فروش بلیت توسط ایرلاین‌ها هستیم؛ این در حالی است که این بار افزایش نرخ بلیت هواپیما تا ۴۰ درصد بیشتر از نرخ‌های تعیین شده است.

براساس این گزارش با توجه به اینکه تنها دو روز از میلاد امام رضا(ع) و روزهای متبرک زیارتی گذشته اما باز هم ایرلاین‌ها نرخ‌های این مسیر را با قیمت‌های بیش از یک میلیون تومان می‌فروشند‌. براساس این گزارش با توجه به آنکه مسیر تردد با خودروهای شخصی به شهر مشهد به دلیل شیوع ویروس کرونا از هفته گذشته مسدود شده، میزان استقبال از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافته است که همین امر باعث توجه برخی از دلالان و اعلان‌ها و همچنین آژانس‌های مسافرتی شده است.

بر اساس مشاهدات میدانی هم اکنون علاوه بر آنکه نرخ بلیت هواپیما به بیش از یک میلیون تومان رسیده است، نرخ بلیت هواپیما در مسیر مشهد تا سه روز آینده هم با نرخ بیش از یک میلیون تومان به مسافران عرضه می‌شود و این در حالی است که بلیت هواپیما برای امروز و فردا هم در تمامی ساعات نایاب شده و تمامی ظرفیت‌های صندلی‌ها تکمیل شده است.

در همین زمینه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری می گوید: آژانس ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما هیچ گونه تخطی از نرخ های اعلام شده ندارند و به همان ترتیب گذشته و با نرخ های قبل اقدام به فروش بلیت می کنند. حرمت الله رفیعی افزود: تمامی افزایش قیمت از سوی ایرلاین ها اعمال شده و دفاتر خدمات مسافرت هوایی نقشی در افزایش قیمت ها نداشته اند.

به گفته رفیعی، آژانس‌ها حتی یک ریال هم نمی‌توانند، بلیت هواپیما را گران‌تر بفروشند و متولی اصلی گرانی بلیت ایرلاین‌ها هستند. آژانس‌ها هیچ دخالتی در افزایش قیمت بلیت هواپیماها ندارند. در روزهای اخیر قیمت‌ها در تمامی سایت‌ها به شکل تقریباً هماهنگی بین خود ایرلاین‌ها افزایش یافته است و این خود باعث ایجاد مشکل برای مسافران شده است.

وی اظهار کرد: برخی از مسئولان ادعا می‌کنند که آژانس‌ها خود قیمت بلیت را افزایش داده‌اند اما باید اعلام کنم که آژانس‌های مسافرتی این اختیار را ندارند که حتی یک ریال نرخ بلیت را گران‌تر به مسافران بفروشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *