امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

نقد عملکرد دولت باید با ارائه سند و مستدل باشد

علی اصغر بهمنش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : همیشه عنوان شده که نقد منصفانه باعث رفع کاستی ها و حرکت به جلو می شود و این در صورتی امکان پذیر است که نقدها پشتوانه علمی داشته باشد ، دلیل و سند برایش ارائه شود و مهم تر از همه ریشه های ناموفق بودن عملکرد با نگاه علمی و عقلانی شکافته شده و راهکار ارائه شود.

 وی با اظهار این که در مناظره های ریاست جمهوری با وجود این که دولت مستقر به سیبل نقد و تخریب تبدیل شده بود ، هیچ کس حرفی از علت مشکلات و راهکار برون رفت ارائه نکرد ، گفت : مرز اینگونه نقد کردن به خاطر مستند و مستدل نبودن و نپرداختن به ریشه ها و عدم ارائه راهکار با تخریب مشخص نمی شود و مردم هم با اینگونه برخورد قانع نمی شوند که پای صندوق رای حاضر شوند.

این فعال سیاسی با تبیین فرق نقد و تخریب یکی از تفاوت های این دو را در حسن نیت افراد دانست و افزود : در نقد زمانی که با پشتوانه علمی و مستدل باشد و ریشه ها شناسانده شود ، حتی اگر راهکار هم ارائه نشود ، مخاطب می فهمد حسن نیت وجود دارد ولی وقتی مطالب بدون پشتوانه و کلی طرح می شود و به ریشه ها توجهی نمی شود و راهکار بدیل هم ارائه نمی گردد ، اینجا دیگر ما با تخریب مواجه هستیم و مخاطب اینگونه برداشت خواهد کرد که اظهارات از روی بغض و کینه  صورت می گیرد.

بهمنش نقد عملکرد دولت ها را یکی از ابزارهای مهم اصلاح روش ها و بهینه سازی سیستم اداره کشور در دوران مدرن دانست و گفت : نقد عملکرد دولت باید همواره در کشور ساری و جاری باشد و رسانه ها و احزاب و نخبگان باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند ، ولی نامزدهای ریاست جمهوری هنگام قرار گرفتن پشت میز مناظره باید برنامه هایشان را ارائه دهند و تبیین و تشریح کنند و البته پس از این مرحله می توانند برنامه خودشان را با مقایسه عملکرد دولت در همان بخش تبلیغ نمایند و به عنوان برنامه بدیل و بدیع معرفی کنند .

وی با اظهار این که تاکنون با برگزاری دو مناظره میان نامزدهای ریاست جمهوری مردم شاهد چنین نگاهی به مناظره از سوی نامزدها نبودند و احساس اجحاف می کنند ، تاکید کرد : نامزدها باید بدانند در این دوره از انتخابات بیشتر از هر زمانی با شهروندان آگاه به مسایل روز و مشکلات کشور مواجه هستند چون اولا مردم مشکلات کشور را با گوشت و پوستشان احساس می کنند  و بر معیشتشان تاثیرگذاری کرده است و ثانیا به یمن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تا حدود زیادی ریشه های مشکلاتی که سفره اشان را کوچک تر کرده می شناسند ، در نتیجه مناظره کنندگان باید با نگاه به چنین شهروندانی مسایل را مطرح کنند.

این فعال سیاسی مازندران گفت : مطمنا هر دولتی در زمان فعالیت خود نقاط ضعف و قوتی دارد که دولت آقای روحانی نیز از این قاعده مستثی نبوده است ، اما بخشی از این نقاط ضعف به خودِ دولت بر نمی گشت و ناشی از مسائل بین المللی و خارجی بوده است . 

وی با تاکید بر این که دیدگاه بی طرفانه در خصوص عملکرد دولت آقای روحانی دارد ، افزود : برخی نامزدهای انتخاباتی مسائلی مربوط به سلامت و ارائه خدمات در این بخش ارائه کردند و عنوان شد این دولت در این زمینه اقدام لازم و مناسب را انجام نداده است ، در حالی که طرح تحول نظام سلامت از طرح های بسیار خوب و قوی این دولت بوده است که نتیجه آن را ما در زمینه های مختلف بهداشت و درمان همچون افزایش تعداد مراکز درمانی ، هتلینگ بیمارستان ها و پوشش بیمه ای شاهد هستیم .

بهمنش گفت : دولت آقای روحانی در پنج سال نخست روی کار آمدنش توانست فعالیت های خوبی را در جامعه انجام دهد که موردی از آن همین مسائل مربوط به بهداشت و درمان است و مردم اینها را می بینند.

وی یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید را به سرانجام رساندن برجام و خارج کردن پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل دانست  و افزود : این که دولت بعدی آمریکا به صورت یکجانبه و غیراخلاقی از این توافق خارج شد ، تقصیر دولت آقای روحانی نبوده است چنان که از بسیاری از پیمان های بین المللی دیگر هم خارج شد و جهان را دچار شوک کرد.

این فعال سیاسی با تقسیم عملکرد دولت تدبیر و امید به دو مقطع قبل و بعد از سال ۹۷ ، توضیح داد :  از سال ۱۳۹۷ و با خروج یک طرفه ترامپ از برجام دولت درگیر مشکلات و تبعات آن شد. در زمان امضای برجام هم این موضوع قابل پیش بینی نبود و اتفاقا زیرکی مذاکره کنندگان ایرانی برجام این بوده که آن  را طوری رقم زدند که خروج آمریکا با انتقاد هم پیمانانش مواجه شد و آنها محکومش کردند ولی در مناظره نامزدهای ریاست جمهوری طوری برخورد شد که انگار دولت آقای روحانی مقصر خروج ترامپ از برجام بوده است.

 وی افزود : این بی انصافی است که ما اداره کشور با همه مشکلات و مشقات پس از سال ۹۷ و خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه بی سابقه طی ۴۰ سال عمر انقلاب اسلامی را نبینیم . این دولت توانسته در چنین شرایطی که درآمدهای نفتی تقریبا به صفر رسید و بانک های ما تحت تحریم قرار گرفتند و در داخل هم عده ای با معطل نگه داشتن لایحه پیوستن ایران به  گروه ویژه اقدام مالی موسوم به « اف ای تی اف FATF » حلقه محاصره را تنگ تر کردند ، کشور را اداره کند.

دبیر حزب وحدت و همکاری ملی در مازندران گفت : انتظار از نامزدهای ریاست جمهوری این است که اگر قرار است نقاط ضعف دولت و برجسته کردن آن تبدیل به محتوای مناظره اشان شود ، حداقل نقاط قوت و کارهای انجام شده در این هشت سال را نیز عنوان کنید. اینگونه چشم بستن بر تمامی خدمات دولت و توصیف عملکرد دولت با عناوین ” عملکرد بد” قبال قبول نیست و مردم نیز آن را تایید نمی کنند .

وی افزود : این که برای کسب رای مردم بخواهیم تمام این خدمات را نادیده بگیریم و دولت را تخریب کنیم ، به نظام هم ظلم کرده ایم . مردم نیز این مسائل و اهداف را لمس می کنند و نامزدها مطمئن باشند با ادامه این روند ، شاهد پاسخ معکوس مردم خواهند بود.

نقد عملکرد دولت باید با ارائه سند و مستدل باشد

پاسخ نه مردم به تخریب‌ها 

وی ادامه داد : شرافت انسانی و عقل این اجازه را نمی دهد که برای اینکه به مقام و یا جایگاهی برسیم از هر طریقی به دنبال ضربه زدن به دیگری باشیم ، بلکه باید از نظر توانایی ، تجربه ، سوابق و توانمندی فنی و علمی خود را اثبات کنیم و دیگران را هم با همین ترازو مورد ارزیابی قرار دهیم.قطعا در این صورت شنونده و بیننده را می توانیم مجاب کنیم که حرف ها و اظهارنظرهایی که می کنیم معتبر و قابل استناد است ، نه اینکه با حرف های دور از اخلاق به دنبال زدن و تحریب یک نفر باشیم تا بتوانیم به خواسته مورد نظر خود برای به دست آوردن آن جایگاه برسیم.

بهمنش گفت : مردم کشورمان که خسته از بداخلاقی ها و مسائل اینچنینی هستند بسیار در این زمینه هوشیارند و نمی توان نظر و آرای مردم را با این بداخلاقی ها جلب کرد.

وی از دروغ و توهین به عنوان دو فاکتور و عنصری نام برد که در مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری به وضوح دیده شد ، و تاکید کرد : این شیوه برخورد میان افرادی که قرار است رییس یکی از قوای کشور شوند مناسب نیست . باید این رویه اصلاح شود.

 این فعال سیاسی گفت : با توجه به اینکه در مناظراتی که صورت گرفت و گفتمان های انجام شده برنامه ای از سوی کاندیداها مطرح نشده است و تنها شیوه و روال تخریب جای خود را به ارائه برنامه داده است ، قطعا مردم در انتخابات پیش رو بر اساس عملکرد گذشته به این افراد رای خواهند داد چون مناظره تا اینجا آنها را به نتیجه نرسانده است و این یعنی ما دو مناظره خنثی داشته ایم با این تفاوت که ممکن است نتیجه  معکوس هم بدهد یعنی به جای ترغیب مردم به مشارکت ، آنها را دلسرد کرده باشد  .

نقد عملکرد دولت باید با ارائه سند و مستدل باشد

FATT راهی برای خروج کشور از مشکلات 

بهمنش به مطالب عنوان شده از سوی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری در باره گروه ویژه اقدام مالی موسوم به « اف ای تی اف FATF » هم گفت : یکی از عجایب مناظره این بود که افرادی که سه سال تمام با پیوستن کشور به این معاهده مخالفت می کردند ، هنگام مناظره به مدافع آن تبدیل شدند ، در حالی که این سئوال برای همگان مطرح است که اگر برجام و این معاهده حلال مشکلات کشور است پس چرا در این سال ها با معطل نگه داشتن اف ای تی اف و انتقاد تند و تیز از برجام تلاش کردند تا کشور از مزیت های آن استفاده نکند ؟

وی افزود : شکی نیست که پیوستن به معاهدات بین المللی راهی برای کمک به کشور برای رفع پاره ای از مشکلات است ، مشکلاتی که تا سر سفره مردم پیشروی کرده است. با پیوستن به  گروه ویژه اقدام مالی ی عنی اف ای تی اف FATF  ، بانک ها و موسسات مالی ایران که در شرایط محدودیت و قفل شدن قرار دارند ، از این حالت خارج می شوند . همچنین مشکلات مالی و ارزی بازرگانان و تجار در این زمینه رفع خواهد شد و این اجازه به آنها داده می شود که بتوانند تبادلات تجاری و مالی خود را انجام بدهند.

این فعال سیای گفت : پیوستن به  گروه ویژه اقدام مالی که اکثر کشورهای جهان در آن عضو هستند باعث می شود تا چالش هایی که جهان علیه ایران وضع می کند همچون شفافیت و یا  حقوق بشر برداشته شود و سنگ اندازی در مقابل اجرای آن نمی تواند به سود کشور باشد . 

بهمنش همچنین از نبود دلیل قانع کننده در خصوص برخی اظهار نظرهای اقتصادی نامزدها انتقاد کرد و اظهار داشت : اینکه کاندیدایی اعلام می کند که به افراد بیکار ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می کند آن هم در شرایط مالی فعلی کشور قابل قبول و درک نیست . کسی که قرار است میلیون ها مسکن بسازد بدون این که مشخص کند منابع آن را چگونه و از کجا قرار است تامین نماید ، برخورد صادقانه با مردم نیست. وعده افزایش چندین برابری یارانه نقدی در وضعیتی که تامین مالی آن نیازمند درآمدزایی بالاست و در وضعیت اقتصادی و سیاسی و بین المللی کنونی هم دورنمایی برای آن وجود ندارد ، می تواند فریبکارانه تلقی شود.

وی افزود : اگر واقعا نامزدها برای اینگونه برنامه ها ، دستورالعمل اجرایی دارند ، باید در مناظره اعلام می کردند چون عملی کردن این برنامه ها یعنی این که ما اقتصاد ما باید وارد رشد چنددرصدی شود و سرمایه گذاری ها شتاب بگیرد و ایجاد چنین زمینه ای نیازمند رفع تحریم ها و تعامل مناسب بین المللی است ولی در این بخش نامزدها چندان اختیاری ندارند و تصمیم گیری در باره آنها حاکمیتی است در نتیجه این ابهام برای مردم مطرح می شود که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و مسائل مربوط به صادرات چطور منابع اجرای چنین حرفی قابل تحقق است ؟

بهمنش برنامه های مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری را که غالبا با تخریب یکدیگر و یا دولت انجام شده را راهکاری برای جلب مشارکت مردم ندانست و تاکید کرد : با رویه ای که از سوی صدا و سیما در برگزاری این مناظرات در پیش گرفته شد ، مردم ناامیدتر شده اند و مناظره مردم را به تصمیم برای مشارکت در انتخابات نرسانده است چه رسد به این که آنها را نسبت به وجود نامزدی اصلح و با برنامه متقاعد کرده باشد  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *