امین، امانت‌دار وقت شما...1403-04-13
اشتراک گذاری:

نبود زیرساخت؛ دست‌انداز اجرای طرح‌های مقابله با کرونا در اصناف مازندران

به گزارش ایرنا ، نبود سیستم متمرکز و جامع اطلاع رسانی به صنوف ، فقدان ابزارهای لازم برای برخورد قانونی با متخلفان ، نبود سیستم دستیابی به اطلاعات صنوف بویژه در بخش تزریق دُزهای باعث شده تا آنها خود را ملزم به پایبندی قوانین ندانند و در در این زمینه کوتاهی بکنند که در تازه ترین مورد این مساله ، ابلاغیه جدید اتاق اصناف کشور و ادامه فعالیت صنوف در این ایام کرونایی مستلزم رعایت نکاتی است که در این ابلاغیه ذکر شده است . براساس اطلاعیه جدید که ۱۸ بهمن امسال به اتحادیه های اصناف استان های کشور ابلاغ شد در راستای سیاست های پیشگیرانه ستاد ملی مقابله با کرونا از تعطیلی گسترده، ضروری است تمامی واحدهای صنفی نسبت به تزریق سه دوز واکسن کرونا و اخذ کارت و نصب آن در واحد صنفی  و در محل قابل رویت همگان به فوریت اقدام کنند.

تزریق های دُزهای سه گانه واکسن کرونا و پس از آن دریافت کد موردنظر مورد ملاک برای فعالیت قرار گرفته است که برخوردها در این زمینه هم جدی تر شده است که در مرحله اول اخطار کتبی پلمب به واحدها داده می شود و در مرحله دوم مسدود کردن پوز بانکی به مدت دو هفته برای واحدها ناقض الزامات تعیین شد و در مرحله بعدی برخوردها با صنوف متخلف پلمب به مدت ۳۰ روز است .

با گذشت بیش از دو سال از شیوع کرونا و پیاده کردن شیوه های مختلف برای مقابله با آن اکنون با باور اینکه این بیماری جاخوش کرده است و احتمال دارد همچون بیماری آنفلوانزا برای همیشه در کنار ما باقی بماند می بایست در فکر تطبیق با این شرایط بود که برای این منظور پیاده کردن راهکارهای لازم برای بازگشت دوباره مردم و بخش های مختلف به جامعه مهم می باشد .

از ابتدای شیوع این بیماری به خاطر شرایط آن که بیماری قدرت سرایت پذیری بالایی را دارد محدود کردن افراد به حضور در نقاط شلوغ و پرتراکم مورد تاکید قرار گرفت و بارازها و مراکز خرید یکی از نقاطی که برای این منظور با محدودیت همراه شد تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود .

برای این منظور به دفعات دستورالعمل های مختلف اجرا شد از زدن ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی ، خرید های اینترنتی و در برخی مواقع بسته به شرایط گسترش بیماری تعطیلی چند روز و چند هفته ای بازارها از سوی ستاد ملی مقابله کرونا ابلاغ و در کشور اجرا شد .

پس از طی این فازهای مختلف مقابله با کرونا ، ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت برای تایید سلامت متولیان صنوف  و دریافت کد رهگیری واحد صنفی در دستور کار قرار گرفت و از اوایل سال ۱۳۹۹ این مرحله به اجرا در آمد که در همان زمان بسیاری از صنوف برای این  که بتوانند جواز فعالیت و برگشت به بازار کسب و کار را پیدا بکنند ثبت نام را انجام دادند و کد مورد نظر را دریافت کردند تا بتوانند از خسارت بیشتر ناشی از تعطیلی کرونایی واحد خود بکاهند .

بسیاری از صنوف به این شیوه مقابله با شیوع تن در دادند و راهکارهای ابلاغی را اجرا کردند و به طوری که در آن زمان کدهای رهگیری بر روی شیشه بسیاری از مغازه ها نصب شده بود ،  اما اکنون بعد از پشت سر گذاشتن  این مراحل و پذیرش این بیماری که شاید مدت ها بخواهد در جامعه ماندگار باشد دستورالعمل جدیدی از سوی اصناف ایران ابلاغ شده است که نشان می دهد برای اینکه صنوف به دوران ابتدای کرونایی برگشت نداشته باشند و تعطیلی اجباری بازار گریبانگیر آنها نشود ملزم به اجرای آن می باشند .

اما با وجود این ابلاغیه ای جدید نگاهی به وضعیت اجرای آن در واحدهای صنفی مازندران نشان می دهد که آنچنان باید و شاید این مساله مورد توجه قرار نگرفته است و خبری از نصب بارکدهای مورد نظر نیست . بارکدهایی که به نوعی هم به فروشندگان این اجازه می دهد که در شرایط اوج گیری دوباره کرونا بتوانند فعالیت کنند و از سوی دیگر خریداران نیز با اطمینان خاطر از اینکه مسئول واحد صنفی باتکمیل واکسیناسیون ایمنی لازم را دارد .

نبود زیرساخت؛ دست‌انداز اجرای طرح‌های مقابله با کرونا در اصناف مازندران

اصناف در اندر خم مشکلات

گشت و گذار در برخی مراکز خرید و بازارهای مازندران نشان می دهد با وجود گذشت حدود دو هفته از صدور و انتشار خبر ابلاغیه جدید اتاق اصناف کشور اما طی این مدت بسیاری از واحدها به انجام این کار تن نداده اند و همچنان بر روال معمول و شرایط رنگ بندی آبی فعالیت می کنند .

مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد که از حدود یکصد واحد صنفی در برخی مسیرهای شلوغ و پرتردد بازارهای مازندران از جمله ساری و قائمشهر تعداد بسیار انگشت شماری از واحدهای صنفی مبادرت به انجام این کار کرده اند و کد رهگیری مورد نظر را بر روی شیشه واحد صنفی خود نصب کرده اند در گفت و گو با تعدادی از این افراد آنها برخی موارد را به عنوان دلیل عدم انجام این کار ذکر کرده اند که عدم اطلاع از این ابلاغیه جدید از جمله این موارد است .

مسیر میدان شهرداری به ابن شهرآشوب در ساری از جمله مناطقی است که افراد برای خریدهای خاص همچون خرید تنقلات و خشکبار به این مکان مراجعه می کنند . بجز حدود ۱۰ واحد صنفی که کد رهگیری مورد نظر را نصب کرده اند مابقی افراد عدم انجام این کار را بی اطلاعی از موضوع و یا تراکم بالای سایت برای ثبت نام عنوان می کنند .

رضا از جمله افرادی که در این مسیر فروش خشکبار انجام می دهد و در پاسخ به این سووال که آیا سه دُز واکسن خود را تزریق کرده است ، پاسخ مثبت می دهد و می گوید : برای حفظ سلامت خودم ، خانواده ام و همچنین مشتریانی که به مغازه ام مراجعه می کنند سعی کردم در همان روزهای اعلام برنامه تزریق واکسیناسیون را انجام بدهم .

وی افزود : البته با این کار به نوعی آرامش خاطر روحی و روانی برای خودم نیز ایجاد شده است چرا که تا قبل از آن همواره این نگرانی را داشتم که نکند در محیط کاری به این بیماری مبتلا شوم و علاوه بر خودم اعضای خانواده ام نیز را درگیر بکنم .

در ادامه پرس و جو از او درباره ابلاغیه جدید صنوف مبنی بر نصب کد رهگیری منتج به بی اطلاعی وی از این ابلاغیه شد و اینکه او به تصور اینکه کد رهگیری قبلی که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا نصب کرده بود ، کافی است همان را به عنوان ملاک ادامه فعالیتش قرار داد .

وی با اشاره به کد رهگیری قبلی که در کشوی میز خود قرار داده بود اضافه کرد : این کد رهگیری را در آن زمان همیشه نصب می کردم و بعد مدتی که شرایط عادی شد و نظارت و بازرسی های سفت و سختی در این زمینه وجود ندارد که من یا دیگر همکاران از این ناحیه احساس برخورد جدی بکنیم دیگر نصب نمی کنم .

جواد از جمله مغازه دارانی است که در خصوص اطلاعیه جدید اصناف ایران مطلع نبود و به همین دلیل کد رهگیری نداشت .او عنوان کرد دلیل اینکه برخی از همکارانش در این مسیر مبادرت به نصب کد رهگیری نکرده اند همین بی اطلاعی از اطلاعیه جدید اصناف می باشد و گفت : امیدواریم طی روزهای آینده این اطلاع رسانی صورت بگیرد تا همکاران با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند .

وی در پاسخ به  این موضوع که تشکل اصناف عنوان کرده که به صورت پیامکی این ابلاغیه برای تمام صنوف ارسال شده است ، افزود : در مورد دیگر بازاریان نمی توانم نظری بدهم اما من و دیگر بازاریان این مسیر یعنی خیابان قارن  چنین پیامکی را دریافت نکرده ایم که البته اگر این اطلاع رسانی به نحو درست و جامعی انجام می شود مطمنا برای انجام کارهای لازم اقدام می کردیم .

به گفته این مغازه دار ساروی البته اگر روال برخورد بدینگونه باشد و نصب و یا عدم نصب کد رهگیری به عنوان عاملی برای شناسایی افراد متخلف این ابلاغیه مورد نظر باشد مطمئنا بسیاری از بازاریان در این زمینه متضرر خواهند شد چرا که هستند افرادی که به آنها اطلاع رسانی نشده است .

البته در این میان افرادی هم هستند سختی در انجام مراحل ثبت نام و شلوغی سایت را یکی از دلایل عدم موفقیت شان در ثبت اطلاعات مربوط و دریافت کد رهگیری عنوان کردند و گفتند : با توجه به تعدد صنوف و اعلام زمان برای ثبت نام باعث شده تا ترافیک برای مراجعه به سایت بالا باشد و ثبت نام را طولانی و برخی مواقع دچار مشکل کرده است .

جعفر از جمله افرادی که به دلیل همین مشکل نتوانسته کد رهگیری را دریافت بکند و مراحل ثبت نامش مختل شده است و کد رهگیری بر روی شیشه واحد صنفی اش در خیابان جویبار شهر قائمشهر نصب نشده است .

وی گفت : این ابلاغیه اتاق اصناف را از طریق دیگر همکارانم مطلع شدم و با توجه به سابقه قبلی برای دریافت کد رهگیری به سایت مورد نظر مراجعه کردم که آنقدر حجم افرادی که وارد سامانه شده بودند زیاد بود به من اجازه ثبت اطلاعات را نداد و تاکنون تلاش چند روزه ام بی نتیجه مانده است .

وی که از سه دُز واکسن خود را نیز تزریق کرد ، می گوید : در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی سایت تصمیم گرفتم تا زمان ثبت اطلاعاتم و دریافت کد رهگیری جدید در صورت مراجعه بازرس اصناف یا صنعت  برگه کد رهگیری قبلی را ارائه بدهم تا شاید مشکلی پیش نیاید و جریمه نشوم .

وی پیشنهاد داد طبق روال موارد قبل از جمله واکسیناسیون که براساس گروه سنی افراد به سایت مراجعه و ثبت نام را انجام می دادند برای این منظور نیز حداقل این شیوه ها را به کار ببندند تا بخشی از شلوغی های سایت کاسته شود و افراد قارد به انجام کارهای مربوطه باشند .

نبود زیرساخت؛ دست‌انداز اجرای طرح‌های مقابله با کرونا در اصناف مازندران

اطلاعیه جدید اصناف فصل الخطاب برای روند فعالیت اصناف مازندران

بنا به گفته عضو هیات رییسه اتاق اصناف مازندران تا پیش از این و در زمان اولیه شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ که موضوع اخذ کد رهگیری مطرح بود حدود ۷۰ درصد واحدهای صنفی استان تن به این کار دادند و برچسب های کد خود را بر روی شیشه های مغازه های خود نصب کردند .
مازندران حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی دارد که در زمان شیوع کرونا و بنا به تصمیم آن زمان ستاد ملی کرونا و برای از سرگیری فعالیت ها اخذ کد رهگیری ملاک فعالیت به شمار می رفت و متولیان صنوف می بایست کد مورد نظر را در اختیار داشته باشند .

البته در آن زمان که موضوع  تزریق واکسن مطرح نبود پارامترهای ارزیابی بهداشت و سلامت صنوف در ایام کرونایی رعایت پروتکل های بهداشتی از قبیل زدن ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی دست ها بود که باعث شد تا صنوف به شیوه های مختلف نظیر نصب پیشخوان هایی با فاصله یک و نیم متری یا استفاده از تایلون  برای فاصله گذاری میان خریداران و فروشندگان روی آورند .

پیاده کردن این شیوه ها و چهارچوب های کاری از سوی اصناف باعث شد تا مدتها نوک پیکان پرخطر بودن صنوف از روی آن برداشته شود و بازار به روال معمول خود البته با رعایت شیوه نامه های لازم برگردد.

با توجه به شیوع اومیکرون و روند صعودی این بیماری در کشور اتاق اصناف ایران در اطلاعیه اخیرش در تاریخ ۱۸ بهمن امسال موارد تازه ای را برای ادامه فعالیت صنوف در این ایام نزدیک به بازار شب عید در نظر گرفته است .

در این اطلاعیه آمده است که با توجه به موج جدید شیوع بیماری کرونا و در راستای سیاست های پیشگیرانه ستاد ملی مقابله با کرونا از تعطیلی گسترده، ضروری است تمامی واحدهای صنفی نسبت به تزریق سه دوز واکسن کرونا و اخذ کد و کارت و نصب آن در واحد صنفی در محل قابل رویت برای همگان به فوریت اقدام کنند.

 اتاق اصناف ایران در اطلاعیه ای همچنین توضیح داد : واحدهای صنفی ضمن تزریق سه دوز واکسن و اخذ کد کیو آر از سامانه “ایران من” مجاز به فعالیت هستند. لذا به موجب ضرورت اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا، به فوریت بارگذاری اطلاعات واحدها و فعالیت‌های صنفی اعم از تجاری، بازرگانی، خدماتی، تفریحی، رفاهی، تولیدی، صنعتی، کارگاهی، اقتصادی و اجتماعی بر بستر سامانه ایران من به نشانی asnaf.moi.ir  الزامی است. ضمنا می‌بایست در وضعیت قرنطینه بیماری نباشند.

ضمانت های اجرایی این اطلاعیه جدید بدینصورت شرح داده شد که در مرحله اول اخطار کتبی پلمب، به واحدها (صنفی و …) که بدون داشتن الزامات طرح و اخذ کد کیو آر از سامانه امید فعالیت دارند به آنها داده می شود و در مرحله دوم مسدود کردن پوز بانکی به مدت دو هفته برای واحدها صنفی و … ناقض الزامات تعیین شد و در مرحله بعدی برخوردها با صنوف متخلف پلمب به مدت ۳۰ روز است .

عضو هیات رییسه اتاق اصناف مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : این ابلاغیه جدید اتاق اصناف ایران به اتحادیه ها و نماینده های اصناف استان اعلام شد و آنها از طریق پیامک و یا کانال های ارتباطی که در فضای مجازی دارند آن را اطلاع رسانی کرده اند .

عباس رمدانی توضیح داد : البته قبول داریم این شیوه اطلاع رسانی نمی تواند جامع و کامل باشد و احتمالا بخش هایی از صنوف این ابلاغیه جدید به آنها نرسیده است و شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا هنوز کدهای رهگیری نصب نشده است همین موضوع باشد .

وی گفت : در جلسه آتی اصناف مازندران که این هفته برگزار می شود پیرامون نحوه اطلاع رسانی جامع به اصناف تبادل نظر خواهد شد که پیشنهاد این است با راه اندازی سیستم جامع اطلاع رسانی این نقاط ضعف جامه عمل پوشانده شود .

این فعال در حوزه اصناف مازندران همچنین به شلوغی و تراکم بالای سایت که منجر به آن شده تا ثبت اطلاعات را مختل بکند به عنوان مساله ای نام برد که در دوره قبل نیز دردسرساز شد و گفت : با توجه به این مشکلاتی که رخ می دهد توصیه می کنیم که در روزهای آینده و احتمالا با خلوت شدن سایت این کار را انجام بدهند تا با مشکلات بعدی در زمینه عدم دریافت کد رهگیری مواجه نشوند .

رمدانی افزود : با این ابلاغ همگانی که در مازندران صورت گرفته است یعنی تمامی فعالان در این بخش از این ابلاغیه جدید مطلع شده اند و می بایست تابع ضوابط باشند و نکات مورد نظر را رعایت کنند و انتظار این است که صنوف در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند تا با شرایط صعودی اومیکرون در مازندران به سمتی پیش نرویم که ناچار به تعطیلی بازار و یا صنوف شویم .

این نماینده اصناف مازندران در اتاق اصناف ایران تاکید کرد : تمامی این اطلاعیه ها و ابلاغیه ها بدین منظور است که بازار شب عید تعطیلی را در کشور نداشته باشیم و صنوف در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده فعالیت خود را ادامه بدهند .

معاون بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران نیز از نبود سیستم جامعی برای در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به تزریق واکسن اصناف و یا در دسترس نبودن این  اطلاعات برای بازرسان باعث شده تا اجرای این چنین طرح هایی با مشکل مواجه شود .

سید مسیب موسوی افزود : در حالیکه در دوره های قبل نیز تزریق واکسن به عنوان یکی از ملاک های فعالیت اصناف به شمار می رفت هر بار به دلیل نداشتن سیستم جامع اطلاعات در این بخش در اجرا با مشکل مواجه بودیم.

وی ادامه داد : برای اجرای موفق در اجرای طرح های اینچنینی نیاز است تا این مقدمات برای انجام کار فراهم شود تا به صورت دقیق تر و ویژه تر کارها انجام شود .

پیشتر قاسم اویس ، معاون بهداشتی سابق دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : یکی از مواردی که در سامانه وزارت بهداشت در زمینه تزریق واکسن وجود دارد این است که مشاغل افراد لحاظ نشده است به طوری که در شرایط اینچنینی که برخی ارگان ها همچون صنعت نیاز به اطلاعات ثبتی شاغلان صنوف واکسن زده دارند این امکان وجود ندارد تا آنها از این طریق بتوانند به اطلاعات مورد نظر دست یابند و اقدامات لازم را در این خصوص انجام بدهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *