امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-14
اشتراک گذاری:

شروع پرقدرت لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰

علی لاریجانی کارزار انتخابات ۱۴۰۰ را پرقدرت آغاز کرده است. رئیس پیشین مجلس در یک هفته گذشته نشان داده، نه تنها عزم جزمی برای رسیدن به پاستور دارد بلکه قرار است این کار را با برنامه‌ای منسجم و بر مبنای عقلانیت انجام دهد.

به گزارش خبرآنلاین، شنبه گذشته (۲۵ اردیبهشت) آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بود. روزی که بسیاری از مدعیان اصلی انتخابات ۱۴۰۰ با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، علاوه بر نام‌نویسی برای حضور، نطق‌های انتخاباتی خود را از همان ساختمان خیابان فاطمی به گوش مخاطبانشان رساندند.

از همان روز، کارزار انتخابات ۱۴۰۰ و صف‌آرایی مدعیان آغاز شد و بسیاری از کسانی که تا روز آخر عنوان کرده بودند قصد حضور در رقابت‌های انتخاباتی را ندارند، با ثبت‌نام صبحگاهی لاریجانی، به تکاپو افتادند و برای ایجاد جبهه‌ای خاص در مقابل او، به سمت وزارت کشور یورش بردند و سونامی نام‌نویسی نامزدهای اصولگرا به راه افتاد.

هرچند هنوز شورای نگهبان کاندیداهایی را که صلاحیتشان احراز شده، معرفی نکرده است اما لاریجانی، رئیسی، جلیلی، جهانگیری و رضایی از جمله شخصیت‌هایی هستند که احتمال احراز نشدن صلاحیتشان بسیار کم است و به همین دلیل اقدامات و اظهارات انتخاباتی خود را برای رقابتی تقریبا یک ماهه آغاز کرده‌اند.

نطق آتشین

طی هفته گذشته این علی لاریجانی بوده که با چند اقدام خاص، فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی هفته اول رقابت را در دست گرفته است. لاریجانی از همان دقایق ابتدایی حضوش در ستاد انتخابات و با نطق آتشین خود نشان داد که با دست پر به صحنه آمده است. او در نطق انتخاباتی خود با گفتن این جمله که “حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود”، نشان داد که چه کسی را رقیب اصلی خود می‌داند و کنایه‌ای هم به حل نشدن مشکلات با “سوپرمن‌بازی” و یا “کلید جادویی” زد تا مرزبندی خود را علاوه بر کاندیداهایی که خود را ناجی ایران می نامند مشخص کند.

استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی قدم دیگر لاریجانی بود. او پیش از ثبت‌نام با ایجاد یک حساب کاربری در توییتر نوشت: «شرایط سخت، تصمیم‌های شجاعانه می‌خواهد. بسم‌الله الرحم الرحیم…» و البته با هشتگ “نه کلید نه چکش”، بر مواضع خود در نظق انتخاباتی‌اش تاکید کرد.

هشتگ سازی‌های لاریجانی هم در نوع خود جالب توجه بود. او در توییت بعدی‌اش نوشت: « تعامل هوشمندانه با غرب، همکاری سازنده با شرق و برادری با کشورهای منطقه، پیش‌شرط پیشرفت اقتصادی و جهش تولید است. هر کسی که با این گزاره مخالف است صراحتاً توضیح دهد که چگونه می‌خواهد مشکلات اقتصادی ایران را حل کند؟ دوران کلی‌گویی و فرار از پاسخ به سوالات سخت به سر آمده است.» استفاده از هشتگ “سوالات سخت” نشان داد که لاریجانی برای رقبای خود که مدت‌هاست تنها با شعارهایی دهان‌پرکن به دنبال سوءاستفاده از وضعیت سخت معیشتی مردم هستند، سوالات سختی تدارک دیده است و می‌خواهد بی‌برنامه بودن آنان را به رخشان بکشد.

شروع پرقدرت لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ /هفته اول؛ پنج - هیچ

روز اول؛ دو – هیچ

فردای ثبت‌نام هم ستاد لاریجانی با انتشار فیلمی دو دقیقه‌ای از لحظات نام‌نویسی او، که با عنوان “روز اول؛ دو، هیچ” منتشر شد فضای مجازی را در دست گرفت. این فیلم که با موسیقی متن خاص خود، سخنان کلیدی لاریجانی در روز ثبت‌نام را در برداشت، خبرسازترین اتفاق بعد از ثبت‌نام‌ها بود. 

از نحوه پوشش و حرکات لاریجانی در روز ثبت‌نام، تا سخنانش درباره مساله اصلی امروز ایران، از نوع فیلمبرداری و کارگردانی این فیلم کوتاه تا انتخاب موسیقی، همه و همه به موضوعی برای بحث در شبکه‌های اجتماعی بدل شدند و طبق عنوان این فیلم، به نوعی لاریجانی را دو بر صفر از سایر رقبا جلو انداختند.

این در حالی بود که سایر رقبا که از مدت‌ها قبل با ایجاد صدها حساب کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از برخی امکانات خاص مثل ربات‌های لایک‌ریزی به دنبال جهت دادن به افکار عمومی در فضای مجازی بودند با همین دو دقیقه فیلم، به حاشیه رانده شدند.

از طرفی برخی اقدامات ناشیانه ستادهای سایر کاندیداها مثل پخش کلیپ عزیمت به محل نام‌نویسی آن هم با کلیشه دریافت گل از دست یک دختربچه و البته بوسیدن او با ماسک! و یا پخش فیلم ثبت‌نام با تلفیقی از موسیقی عروسی و عربی، ساختن عکس‌هایی از کاندیداها در قالب شخصیت‌هایی مثل مختار و یا ابرقهرمان نشان دادن برخی کاندیداها با فوتوشاپ، نشان داد که دست لاریجانی در فعالیت رسانه‌ای از آن‌ها پرتر است.

چالش سوالات سخت

لاریجانی پس از پخش این فیلم هم با چند توییت دیگر و با “سوالات سخت” رقبای خود را به چالش کشید و عملا با موضع‌گیری‌های خود نشان داد که تنها سید ابراهیم رئیسی را رقیب اصلی خود در انتخابات ۱۴۰۰ می‌داند. هرچند که برخی مواضع لاریجانی به جلیلی هم بازمی‌گردد اما بسیاری از ناظران معتقدند که نقشی را که قالیباف در انتخابات ۹۶ برای رئیسی بازی کرد، در انتخابات ۱۴۰۰ قرار است جلیلی بر عهده بگیرد و به همین دلیل نمی‌توان جلیلی را کاندیدای اصلی جناح راست دانست و در واقع رئیسی، رقیب اصلی لاریجانی در این انتخابات است و به همین دلیل هم لاریجانی در بسیاری موارد رئیس دستگاه قضا را مستقیم یا غیرمستقیم مخاطب قرار می‌دهد.

به طور مثال لاریجانی در توییت ۲۸ اردیبهشت خود در کنایه‌ای معنادار که به نظر می‌رسید مخاطب آن رئیسی باشد نوشت: «مخالف حل مسئله مبادله مالی با دنیا و صادرات هستند؛ اراده و تجربه‌ای برای رفع تحریم‌ها ندارند؛ در داخل کشور هم به جای اجماع دعوا راه می‌اندازند. ولی می‌گویند به دنبال تعامل با همه کشورهای دنیا هستند. این تناقض‌گویی‌ها عوام‌فریبی است.»

او همچنین در پاسخ به سردبیر روزنامه اصولگرای جوان که توییت‌ها و اظهارات لاریجانی را سلبی خوانده و از لاریجانی برنامه خواسته بود، نوشت: « پذیرش این ناکارآمدی مقدمۀ اصلاح امور و ایجاد اجماع ملی برای حل مسائل سخت است. در اینجا قصد من بیان تناقضات گفتاری و رفتاری است. بحث‌های ایجابی و برنامه‌ها هم به جای خود بیان خواهد شد.»

برگ دیگری که لاریجانی در هفته گذشته رو کرد پخش ویدئویی ۹۵ ثانیه‌ای بود که در اقدامی خلاقانه، رو به دوربین، اولین “سوال سخت” خود را خطاب به رقبا مطرح کرد. او در این ویدئو با بیان اینکه “یک سوال مهم این است که میزان و چگونگی دخالت حکومت در امور مردم مشخص کنید”، دستور لغو ممنوعیت ویدئو را در دوران وزارت ارشاد خود یادآوری کرد و گفت: «گاهی یک قاضی ممکن است محدودیت برای مردم به وجود بیاورد. اگر این حدود مشخص نباشد از مبانی افرادی با حسن نیت هم ممکن است اشتباه کنند لذا چارچوب‌های دخالت حکومت در امور مردم یک سوال فوق‌العاده مهم است.»

این اظهارات برای بسیاری از مخاطبان، خاطره فیلتر شدن تلگرام را که با دستور یک مقام قضایی صورت گرفت، زنده کرد و نشان داد که برخی کاندیداها باید مانند لاریجانی، مواضع خود را درباره چنین مسائلی روشن مشخص کنند.
این نوآوری لاریجانی در برخورد با مخاطب را می‌توان با یکی از کاندیداهایی که از مدت‌ها قبل با خرید کانال‌های تلگرامی و حساب‌های کاربری متعدد، بدون داشتن سابقه اجرایی مشخص به دنبال مطرح کردن خود است، مقایسه کرد که کانال‌های منتسب به او در اقدامی ناشیانه، این نامزد داوطلبی را که حتی احراز صلاحیت شدنش هم با اما و اگر روبروست، در عکسی آرزومندانه در حال دریافت حکم ریاست جمهوری از رهبر انقلاب نشان داده شده اما حتی سازندگان عکس، فرق بین روز تحلیف و تنفیذ ریاست جمهوری را نمی‌دانسته‌اند و برای این عکس فوتوشاپی، عنوان روز تحلیف (روزی که رئیس‌جمهور درمجلس سوگند یاد می‌کند) انتخاب شده است!

شروع پرقدرت لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ /هفته اول؛ پنج - هیچ

گپ مجازی و دعوت به مناظره رقبا

از سوی دیگر در شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت، لاریجانی از یک امکان جدید مجازی هم حداکثر استفاده را کرد و با حضوری چهارساعته در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس و در حالی که چیزی نزدیک به ۲۵ هزار نفر به سخنانش گوش می‌دادند با مخاطبان به صورت مجازی گپ زد و به سوالات تعداد زیادی از خبرنگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی پاسخ داد. اقدامی که باز هم لاریجانی را در صدر اخبار انتخابات ۱۴۰۰ قرار داد.

او در پایان این نشست مجازی، از رئیسی و جلیلی برای مناظره در فضای کلاب‌هاوس و خارج از صداوسیما هم دعوت کرد که در نوع خود جالب توجه بود؛ چرا که این کاندیداها تاکنون به جز اظهارات یک‌طرفه خود، از نشستن در مقابل سوالات خارج از محدوده تعریف‌شده‌شان طفره رفته‌اند و به نظر می‌رسد از مواجه شدن با چنین چالش‌هایی گریزانند.

از طرفی لاریجانی با نوع سوالاتی که از داشتن برنامه مطرح می‌کند و حملات مستقیم به بی‌برنامگی رقبا، به نوعی زمین بازی را در دست خود گرفته و سایرین را به واکنش نسبت به اقدامات و اظهارات خود وادار کرده است که این اتفاق نشان از دست بالای او در کارزار انتخابات ۱۴۰۰ دارد.

هفته اول؛ پنج – هیچ

بررسی کوتاه همین چند اقدام کوچک اما هوشمندانه لاریجانی در هفته گذشته و حضور او در صدر اخبار انتخابات ۱۴۰۰ در مقابل فعالیت‌های تبلیغاتی گل‌درشت و کلیشه‌ای سایر رقبا نشان می‌دهد که لاریجانی برخلاف بسیاری از کاندیداها، با دستی پر و با برنامه‌ای منسجم و حساب‌شده پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گذاشته است.

نطق آتشین، پخش فیلم تاثیرگذار ثبت‌نام، توییت‌های چالش‌برانگیز، انتشار فیلم اولین سوال سخت و حضور در کلاب‌هاوس پنج اقدام موثر و مهمی بودند که لاریجانی در هفته اول پس از ثبت‌نام خود انجام داد در حالی که سایر کاندیداها تنها مجبور به واکنش نسبت به اقدامات لاریجانی برآمدند و به همین دلایل شاید بتوان در توصیف هفته اول رقابت انتخابات ۱۴۰۰ گفت: هفته اول؛ «لاریجانی پنج، سایرین هیچ.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *