امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-05
اشتراک گذاری:

سواد رسانه‌ای در قرآن/ چگونه از نشر شایعه جلوگیری کنیم؟

پژوهشگر فضای مجازی گفت: قرآن برای اینکه در جامعه اختلاف پدید نیاید و شایعه‌ای منتشر نشود و مردم نیز آن را باور کنند، بررسی منبع و اصالت پیام را مطرح کرده است.

سیدعلیرضا آل داوود در گفتگو با بخش ویژه “ایستگاه1400” در برنامه زنده “رویداد” با اشاره به اینکه رسانه‌های ارتباطی نقشی فعال در انتخابات یافته‌اند، تاکید کرد که رسانه‌های مجازی فعالیتی غیر کنترل شده دارند و به نوعی رها شده‌اند.

وی این رویه را بر عکس کشورهای پیشرفته دانست و افزود: علی رغم تاکیدات رهبر، فضای مجازی و حکمرانی در این عرصه در کشورمان رها مانده است و هر کس هرچه می‌خواهد، اخبار جعلی نشر می‌دهد.

آل داوود گفت: هم اینک تلاش‌های زیادی از سوی رسانه‌های دشمن برای تاثیرگذاری بر انتخابات صورت می‌گیرد و لذا در این میان مخاطب باید از سواد رسانه‌ای و خبری برخوردار باشد.

وی در زمینه راهکارهای دستیابی به سواد خبری گفت: متنوع مجاری اخبار به قدری زیاد است که نیاز داریم یکسری مهارت‌ها را کسب کنیم.

آل داوود افزود: عده‌ای از این شرایط سو استفاده کرده تا مقاصد مورد نظر خود را پیش برند و در این بین، گروهی از داخلی‌ها نیز پیرو دشمن شده‌اند و مقصد اصلی‌شان، آسیب رساندن به مردم است.

وی با بیان اینکه سواد خبری مرز اطلاعات درست را از نادرست مشخص می‌کند، گفت: در سوره حجرات، خداوند می‌فرماید باید منبع خبر –در اینجا اصطلاحا به خبر اشاره شده و در قرآن کریم به مسئله خبر چینی از سوی افراد فاسق اشاره دارد- و اصالت آن را بررسی کرده و از زودباوری و شتاب زدگی پرهیز کنیم.

آل داوود ادامه داد: این مسئله یکی از جنبه‌های معجزه گونه خبری است؛ حال آنکه در دهه‌های اخیر مبحث سواد رسانه‌ای رواج پیدا کرده است.

وی گفت: قرآن برای اینکه در جامعه اختلاف پدید نیاید و شایعه‌ای منتشر نشود و مردم نیز آن را باور کنند، بررسی منبع و اصالت پیام را مطرح کرده است.

آل داوود همچنین مخاطب را از نشر شتاب زده اخبار منتشر شده پرهیز داد و افزود: این خبرها از سوی بدخواهان منتشر می‌شود و امنیت روانی جامعه را دچار مخاطره می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *