امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-01
اشتراک گذاری:

زندگینامه استاد عنتر سعید مسلم (بدوی) – قسمت نخست

نام: عنتر سعيد مسلم

محل تولد : روستای العمة، شهر قطور واقع در استان الغربية مصر

تاريخ تولد : 1936/11/17 (بیست و ششم آبان سال 1315 شمسی)

تاريخ وفات : 2002/09/06 (پانزدهم شهریور سال 1381 شمسی)

تعداد فرزندان : 10 پسر و 11 دختر

نام استاد «عنتر» (به معنی شخص جنگجو و دلاور) بوده و «سعید» نام پدر ایشان است، اما در ایران استاد را بیشتر به اسم پدرشان می‎شناسند!!

استاد عنتر مسلم در بدو تولد از نظر بينايی هیچ مشکلی نداشته و چشمانش کاملا سالم بود. در يک سالگی به يک بيماری خيلی ساده و معمولی دچار شد که برای بسیاری از کودکان پيش می‎آيد. اما چون خانواده استاد در روستا زندگی می‎کردند و طبيب در دسترس نبود، مادربزرگ ايشان از بعضی از داروهای محلی برای مداوای چشمان او استفاده کرد که باعث شد چشمان استاد آسيب ببيند و در همان يک سالگی بينايی خود را به طور کامل از دست داد.

پدر مرحوم عنتر مسلم، ايشان را در همان سنين کودکی به مکتب‎خانه روستا فرستاد و در آنجا خيلی زود نبوغ او آشکار شد، به طوری که سرعت بالای يادگيری او استاد مکتب‎خانه را شگفت زده می‎کرد.


بعد از آن و در هفت سالگی به مدرسه ابتدایی الازهر رفت. مدارس دینی الازهر در اکثر شهرهای مصر دائر است و دانش آموزان در این مدارس علاوه بر دروس معمول، امور دینی و قرآنی را نیز می‎آموزند و زمانی می‎توانند اين مرحله را پشت سر بگذارند که قرآن را به طور کامل حفظ کرده، احکام تجويد را به صورت دقيق فرا بگيرند. در اینجا نیز قدرت حافظه بی‎نظیر و استعداد خدادادی او همه را به حیرت وا داشت. چرا که با وجود نابینا بودن، در حالی که فقط هشت سال داشت حافظ کل قرآن شد.

اما هوش و ذکاوت شيخ عنتر و همت بالای او حدی نداشت و قبل از این که مرحله ابتدایی الازهر را به پایان برساند علاوه بر حفظ قرآن، متن شاطبیه و قرائت‎های سبعه را نیز فرا گرفت و موفق شد مدرک سطح عالی قرائت الازهر را دریافت نماید.

شیخ عنتر در حالی که تنها دوازده سال داشت شروع به تلاوت قرآن در محافل کرد و در مجالس ختم و محافلی که در روستاهای مجاور برگزار می‎شد به تلاوت می‎پرداخت.

مرحوم مسلم در کودکی عاشق آلات موسیقی بود و بدون این که آموزش دیده باشد گاهی به صورت تمرینی و به تنهایی برای خود می‎نواخت و حتی در بعضی از جشن‎های مذهبی به اجرای آوازهای دینی می‎پرداخت. همین علاقه سبب شد در جوانی زیر نظر متخصصین شروع به یادگیری مقامات موسیقی نموده و نواختن آلات مختلف موسیقی مانند عود، کمانچه، نی و … را فرا بگیرد. ولی بعد از این که در محضر اساتید قرآنی، علوم قرائت را فرا گرفت، موسیقی را کنار گذاشت و فقط به تلاوت پرداخت.

صدای زیبا و ملکوتی، سبک تلاوت بسیار تاثیرگذار و دلنشین و همچنین تسلط بالای ایشان بر قرائت‎های مختلف، تاثیر زیادی بر مستمعین می‎گذاشت و خيلی زود آوازه تلاوت‎های زيبای ايشان در همه جا فراگیر شد و از شهرهای مختلف از ايشان برای تلاوت دعوت می‎کردند و استقبال زیادی هم از تلاوت‎های ایشان می‎شد. یکی از علاقه‎مندان استاد که در بعضی از محافل ایشان حضور داشته نقل می کند: «هر وقت با خبر می‎شدیم که قرار است شیخ عنتر مسلم برای تلاوت به روستای ما بیاید همه افراد محل از چند ساعت قبل دست از کار می‎کشیدند و برای استقبال ایشان رفته و منتظر رسیدنش می‎ماندند.»

مرحوم استاد، شخصی بسیار متواضع، مردمی و خوش‎اخلاق و هم چنین بسیار بخشنده و سخاوتمند بود. نقل شده یک بار که برای قرائت به یکی از روستاها رفته بود، در پایان تلاوت، تمام آنچه که به عنوان اجرت تلاوتش دریافت کرده بود را در بین فقرای محل که برای شنیدن تلاوتش جمع شده بودند تقسیم کرد.

یکی از ویژگی‎های جالب و منحصر به فرد استاد عنتر مسلم این بود که آمادگی آن را داشت که در مجالس، تلاوتش را از هر جای قرآن و از هر آیه‎ای شروع کند و در محافلی که علاوه بر ایشان قراء دیگر نیز تلاوت می کردند، استاد از همان آیه‎ای که قاری قبلی تلاوتش را تمام کرده بود تلاوت خود را شروع می‎کرد!! یعنی بدون هیچ‎گونه تمرین و آمادگی قبلی.

نکته جالب دیگر این که با توجه به عبارات نسبتاً دشوار و ثقیل که در سوره‎هایی مانند «ممتحنه»، «محمد»، «ص»، «جاثیه» و … وجود دارد، قاریان قرآن در محافل به ندرت این سوره‎ها را تلاوت می‎کنند، اما تلاوت‎های مجلسی زیادی از استاد شیخ مسلم از این سور مبارکه به جای مانده که بیانگر تسلط و مهارت بالای ایشان است.

با وجود این که مرحوم سعید مسلم قاری إذاعی نبود و هیچ وقت در رادیو تلاوت نکرد، شهرت و آوازه تلاوت‎های زیبای او از مرزهای مصر نیز فراتر رفت و در کل عالم اسلامی پیچید. تا جایی که از طرف بعضی از شاهزادگان سعودی برای سفر به کشور عربستان دعوت شد. ایشان در رمضان سال 1410 قمری (1989 میلادی) برای انجام سفر عمره به مکه مشرف شدند. جالب اینجاست که در عربستان علاوه بر ضبط تلاوت‎های استودیویی از استاد خواسته شد تا امامت نمازهای جماعت را بر عهده بگیرد که ایشان نیز پذیرفت. همچنین در چندین شب از ماه مبارک رمضان در یکی از مساجد شهر جده به اقامه نماز تراویح پرداخت که بعضی از قرائت‎های استاد در نماز تراویح، ضبط شده و در دسترس می‎باشد که بسیار زیبا، خاشعانه و تأثیرگذار است.

استاد سعيد مسلم چند بار ازدواج کردند و 21 فرزند پسر و دختر داشتند. اسامی فرزندان استاد از این قرار است:


شيخ سمير: قاری معروف که صدا و سبک تلاوتش بسیار شبیه پدر است.


مهندس سعيد: که در کشور عربستان زندگی می‎کند.


کاپيتان رأفت: که بازيکن سابق تيم ملی فوتبال مصر بود.


و همچنین أشرف، عنتر، محمد، احمد، عماد، مصطفی و عمر.


سرانجام استاد شيخ عنتر سعيد مسلم روز پنج شنبه 6 سپتامبر سال 2002 ميلادی، در سن 66 سالگی درگذشت.

یکی از مهمترین فصل های زندگی استاد عنتر مسلم ماجرای اختلافات ایشان با الأزهر و رادیوقرآن و بعضی از بزرگان تلاوت مصر است که سبب شد از تلاوت در رادیو محروم شود. متاسفانه در هیچ جا به طور دقیق و موثق به این قضیه اشاره نشده است و حتی اشخاصی که با مرحوم سعید مسلم ارتباط نزدیکی داشتند از اشاره مستقیم به این ماجراها خودداری می‎کنند.

به عنوان مثال یکی از افرادی که از آشنایان نزدیک استاد سعید مسلم و خانواده ایشان بوده و قسمت عمده‎ای از تلاوت های استاد را هم ایشان برای اولین بار در اینترنت منتشر کرده (جناب شیخ أبوالشیما خطیب و سخنران مصری که برای نوشتن زندگینامه استاد بیشتر از مطالب ایشان استفاده شده است) در پاسخ به سوالاتی که راجع به اختلافات استاد با الازهر از ایشان پرسیده شد گفتند که از توضیح کامل درباره این قضایا معذورند، چون در این ماجرا باید نام چند تن از بزرگان تلاوت قرآن به میان بیاید که بعضی از آنها به رحمت خدا رفته‎اند و بعضی هنوز در قید حیات هستند، به همین دلیل فعلا به صلاح نیست به این مسائل پرداخته شود و تنها به صورت کلی به دو مسئله اشاره کردند: …

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *