امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-06
اشتراک گذاری:

روش‌های جلوگیری از حمله تروجان

از آنجایی که تروجان‌ها از طریق فریب کاربر، سیستم را آلوده می‌کنند، از بسیاری از این حملات می‌توان با هوشیاری و رفتارهای خوب امنیتی جلوگیری کرد. همیشه هنگام مواجه با وب‌سایت‌های شرط‌بندی یا دانلود رایگان فیلم و نرم‌افزار با احتیاط رفتار کنید و سعی کنید برنامه‌های رایگان را مستقیم از وب‌سایت سازنده دانلود کنید نه از سرورهای غیرمجاز. 

احتیاط دیگری که می‌توان در این زمینه لحاظ کرد، تغییر تنظیمات پیش‌فرض ویندوز به حالتی است که افزونه‌های نرم‌افزارها همیشه قابل مشاهده باشند. بدین ترتیب احتمال فریب خوردن از آیکونی که با ظاهر بی‌خطر می‌رسد، کاهش می‌یابد. 

علاوه بر نصب آنتی ویروس قوی که توانایی شناسایی اغلب بدافزارها را داشته باشد، اقدامات زیر نیز برای جلوگیری از حمله تروجان توصیه می‌شود:‌

  • اسکن کامل سیستم به‌طور منظم
  • به‌روزرسانی خودکار سیستم عامل تا جدیدترین پچ‌های امنیتی در سیستم نصب شود
  • به‌روزرسانی سریع اپلیکیشن‌ها تا آسیب‌پذیری‌های امنیتی در آن‌ها برطرف شود
  • خودداری از بازدید وب‌سایت‌های ناامن یا مشکوک
  • خودداری از کلیک کردن روی لینک‌ها و فایل‌های پیوست در ایمیل‌های نا‌آشنا
  • استفاده از رمز عبور پیچیده
  • استفاده از فایروال

روش حذف تروجان 

حذف تروجان

از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع درباره بدافزارها به‌خصوص تروجان صادق است. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید از آلوده شدن سیستم خود به تروجان جلوگیری کنید، برای حذف آن نیاز به برنامه آنتی ویروس قدرتمندی دارید تا بتواند سیستم را به‌طور کامل اسکن کند و بدافزار را شناسایی و حذف کند.

روش دیگر حذف تروجان، غیر فعال کردن برنامه‌های استارتاپ است که از منبع قابل اعتمادی دانلود نشده‌اند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، ابتدا دستگاه خود را در حالت safe mode اجرا کنید تا بدافزار نتواند از حذف شدن این برنامه‌ها جلوگیری کند. البته دقت کنید کدام برنامه را حذف می‌کنید؛ چون اگر برنامه‌هایی که کامپیوتر به آن‌ها احتیاج دارد، اشتباهی حذف کنید ممکن است سیستم کُند یا کلا غیر فعال شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *