امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-07
اشتراک گذاری:

دانشمندان حالت فوق جامد ماده را در بعدی جدید ایجاد کردند

دانشمندان موفق شدند حالت ابرجامد ماده را در بعدی دیگر خلق کنند که مسیر جدیدی از حالت کوانتومی و عجایب آن را برای ما آشکار کرده است.

با تعریف ابرجامد ماده در بعد جدید در آینده با طیف جدیدی از خاصیت کوانتومی روبرو خواهیم شد. پلاسما حالت جدیدی است که علاوه بر سه حالت ماده یعنی جامد، مایع و گاز وجود دارد. اکنون دانشمندان در بررسی های اخیر خود بر روی حالت ابرجامد ماده به نتایج جالبی دست پیدا کردند.

این دانشمندان توانستند ماده فوق جامد (supersolid) را در شکل دوبعدی ایجاد کنند. این مواد نوعی جامد هستند که اتم های آنها در یک ساختار بلوری مانند جامد معمولی قرار دارند. این مواد همچنین این قابلیت را دارند که با ویسکوزیته صفر تبدیل به سیال فوق روان با دو ویژگی متناقض شوند.

وجود چنین ماده ای از سال 1960 بطور فرضی قابل قبول بود و در نهایت در سال 2017 موفق به ایجاد آن بصورت تجربی شدند. مطالعه اخیر نیز دانشمندان تلاش کردند تا بررسی هایی را روی ایجاد ابرجامدات با استفاده از حالت های متفاوت ماده یا همان  چگالش بوز-اینشتین (BEC) انجام دهند. در این حالت از ماده یک ابر گازی با چگالش کم و تشکیل شده از اتم های خنک با دمای نزدیک به صفر است که می تواند ویژگی های کوانتومی عجیبی را در این حد از سرما از خود نشان دهد که مقیاس های دیگر مشاهده نمی شود.

پیش از این دانشمندان تنها ابرجامدات تک بعدی ایجاد کرده بودند که تنها در یک جهت بطور متوسط جریان داشت. اما محققان دانشگاه اینسبراک (Innsbruck) توانستند حالت جدیدی از این ماده را در بعد دیگر نیز ارائه کنند. متیو نورسیا، یکی از محققان این مقاله که در مجله Nature به چاپ رسیده است در این مورد می گوید: در حالت کلی تصور ما بر این است که هر اتم در یک قطره خاص قرار گرفته و امکان ارتباط بین آنها وجود ندارد. اما در  حالت فوق جامد کلیه قطرات بطور نامتمرکز در یک قطره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *