امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-09
اشتراک گذاری:

 بهترین هوش مصنوعی‌ها برای ترجمه

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به سرعت در حال پیشرفت است و کاربردهای مختلفی در زمینه‌های مختلف از جمله ترجمه پیدا کرده است. ترجمه ماشینی یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است که به طور خودکار متنی را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه می‌کند.

 به طور کلی هوش مصنوعی برای ترجمه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:
ترجمه ماشینی آماری SMT: (SMT) از مدل‌های آماری برای ترجمه استفاده می‌کند. این مدل‌ها با استفاده از مجموعه داده‌های دو زبانه آموزش دیده‌اند و می‌توانند الگوهای ترجمه را شناسایی کنند.

ترجمه ماشینی عصبی NMT: (NMT) از شبکه‌های عصبی برای ترجمه استفاده می‌کند. شبکه‌های عصبی می‌توانند روابط پیچیده بین کلمات و عبارات را درک کنند و ترجمه‌های دقیق‌تری نسبت به SMT تولید کنند.

بسیاری از ما وقتی نیاز به ترجمه داشته باشیم، ابتدا ذهنمان به سراغ Google Translate می‌رود، گوگل ترنسلیت جزو اولین ابزارهایی بود که توسط Google AI توسعه یافته بود و برایمان دست و پا شکسته ترجمه می‌کرد که البته روز به روز دقت آن بیشتر شد. اکنون این ابزار از هر دو مدل SMT و NMT استفاده می‌کند و می‌تواند متون را به بیش از ۱۰۰ زبان ترجمه کند.

اما با وجود هوش مصنوعی و ابزارهایی که هر روز به تعداد و دقتشان افزوده می‌شود، برای ترجمه دیگر به جای گوگل ترنسلیت، می‌توان به سراغ گزینه‌های بهتری رفت.

دقت، روانی و بهبودپذیری از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی هوش مصنوعی‌ها برای ترجمه هستند. دقت به این معنی است که ترجمه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی تا چه اندازه با متن اصلی مطابقت دارند. روانی به این معنی است که ترجمه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی تا چه اندازه روان و قابل فهم هستند. بهبودپذیری به این معنی است که هوش مصنوعی تا چه اندازه قابلیت بهبود دارد. هوش مصنوعی‌هایی که قابلیت بهبودپذیری بالایی دارند، می‌توانند با گذشت زمان و افزایش داده‌های آموزشی، ترجمه‌های دقیق‌تر و روان‌تری تولید کنند.

بهترین هوش مصنوعی‌ها برای ترجمه

 DeepL
DeepL یک ابزار ترجمه ماشینی عصبی است که توسط DeepL GmbH توسعه یافته و این ابزار در مجموعه داده‌ای عظیم از متن و کد آموزش دیده و در ترجمه متون دقیق و روان بسیار خوب عمل می‌کند. امکان ترجمه اسناد، استفاده از شبکه‌های عصبی برای درک معنای متن، توانایی تشخیص تفاوت‌های ظریف بین زبان‌ها، توانایی ترجمه متنی که حاوی اصطلاحات فنی یا تخصصی است و توانایی ترجمه متنی که در سبک‌های مختلف نوشته شده از مزیت‌های این ابزار است. DeepL فعلاً از 31 زبان پشتیبانی می‌کند که متاسفانه زبان فارسی در بین آنها نیست، منتها مثلاً در ترجمه آلمانی به انگلیسی امتیاز بسیار بالاتری نسبت به گوگل ترنسلیت گرفته است.

 Microsoft Translator
Microsoft Translator یک ابزار ترجمه ماشینی است که توسط Microsoft توسعه یافته و این ابزار از مدل SMT استفاده می‌کند. از طریق این ابزار نیز می‌توانید متن و صدای خود را با کمک سرویس‌های ابری به ۱۰۵ زبان از جمله فارسی ترجمه کنید. همچنین سرویس مترجم همزمان آن امکان ترجمه مکالمات و تصاویر را فراهم می‌کند.

 Yandex Translate
Yandex Translate یک ابزار ترجمه ماشینی است که توسط Yandex توسعه یافته و این ابزار هم از مدل SMT استفاده می‌کند و می‌تواند متون را به بیش از ۱۰۰ زبان ترجمه کند. قابلیت ترجمه متن از تصاویر و وجود ویژگی‌های اضافی مانند دیکشنری، تطابق دوزبانه و صرف فعل از قابلیت‌های آن است.

 Reverso Translation
Reverso Translation یک ابزار ترجمه ماشینی است که توسط شرکت Reverso توسعه یافته و از ترجمه ماشینی عصبی (NMT) استفاده می‌کند و می‌تواند متون را به بیش از 26 زبان، از جمله فارسی ترجمه کند. وجود ویژگی‌های اضافی مانند دیکشنری، تطابق دوزبانه و صرف فعل، قابلیت ترجمه با استفاده از تاریخچه نیز از مزایای این ابزار است. منظور از تاریخچه این است که به عنوان مثال، اگر کاربر کلمه‌ای را در دیکشنری Reverso جستجو کند، Reverso Translation می‌تواند از این اطلاعات برای بهبود ترجمه کلمه در آینده استفاده کند.

Machinetranslation
در نهایت اگر بخواهیم قدرتمندترین ابزار را در این زمینه معرفی کنیم، باید شما را با machinetranslation.com آشنا کنیم. این ابزار متن ورودی شما را با 5 موتور قدرتمند ترجمه کرده و بهترینش را در اختیار شما می‌گذارد. این سایت با ادغام و کمک Google Translate، DeepL، Amazon، ModernMT و Microsoft متن شما را به بهترین شکل ترجمه می‌کند.

هوش مصنوعی در زمینه ترجمه پیشرفت‌های زیادی داشته است. در حال حاضر، هوش مصنوعی‌ها می‌توانند متون را به دقت و روانی قابل قبولی ترجمه کنند. با این حال، هنوز هم برخی از چالش‌ها در زمینه ترجمه ماشینی وجود دارد. یکی از این چالش‌ها، ترجمه عبارات و کلماتی است که دارای معانی متعدد هستند. چالش دیگر، ترجمه متون تخصصی است که دارای اصطلاحات خاص هستند. در این زمینه Amazon Translate، TextUnited، Smartling، Systran Translate PRO، Crowdin و… نیز ابزارهای هوش مصنوعی هستند که برای ترجمه کاربرد دارند که برخی پولی و برخی رایگان هستند، ولی در نهایت، انتخاب بهترین ابزار ترجمه ماشینی به نیازهای کاربر بستگی دارد.

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *