امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-06
اشتراک گذاری:

خطرات مصرف سیگار

مصرف سیگار علت اصلی مرگ و میر زود رس در جهان است . بیش از پنجاه در صد از معتادان به سیگار دچار مرگ به علت ابتلای به بیماری های قلبی ، عروقی ، سرطان ها و بیماری های انسدادی ریه ها می شوند . فرد سیگاری در مقایسه با افراد همسان با خود ، از نظر سطح اجتماعی و اقتصادی ، ده سال کمتر عمر می کند.

بیماری ناشی از مصرف دخانیات :

1-سرطان ریه و بیماری های انسدادی ریه مثل آسم

2-بیماری قلبی عروقی : که در کشور های توسعه یافته ، رتبه اول مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. در بیست درصد موارد ، ناشی از مصرف دخانیات است .

3-انواع سرطان های دهان ،بینی ، حلق ، حنجره مری ، لوزالمعده ، مثانه ، دهان رحم ، بدخیمی خونی در افراد سیگاری بسیار شایع تر از جمعیت عادی جامعه است .

4-بیماری ( برگر ) که موجب قطع شدن دست و پا  می شود ، منحصرا در سیگاری ها  دیده می شود.

5-نا باروری و ناتوانی جنسی در دوران میانسالی در سیگاری ها بسیار شایع تر از جمعیت سالم است و عامل اصلی این اختلال ، آسیب دیدن عروق دخیل در تولید مثل می باشد . زنان سیگاری به طور متوسط دو سال زود تر یائسه می شوند

6-بیماری های روماتیسمی و بافت همبند که در بیست درصد موارد ، با مصرف دخانیات پیوند دارد .

7-پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک شدید در صورت

8-بیماری مزمن مثل سل ، عفونت های ریوی ، آنفولانزا ، آسم ، ام . اس ، زوال عقل ، بیماری های لثه ، پوکی استخوان ، آب مروارید ، آسیب عصب چشم و از دست دادن دندان ها در سیگاری ها بسیار شایع تر از جمعیت عادی است.

9-بانوان سیگاری ، حاملگی پر خطری در پیش دارند ، خونریزی ، کنده شدن جفت ، زایمان زودرس ، حاملگی خارج از رحم ، به دنیا آوردن نوزاد کم وزن و نارس ، نا هنجاری های مادر زادی در جنین مانند شکاف کام و مرده زایی در بانوان سیگاری به طرز

زیان های دود سیگار برای اطرافیان فرد سیگاری

نکته دیگر ، اثر دود سیگار بر اطرافیان است . استنشاق دود سیگار بر اطرافیان است . استنشاق دود سیگار دیگران ، به اصطلاح دود دست دوم می تواند تمام موارد فوق را سبب شود .

طبق مطالعات علمی ، افرادی که دود دست دوم تنفس می کنند ، استعداد بیشتری برای ابتلا به سرطان ، اختلال در سیستم ایمنی و ابتلای بیماری های مزمن دارند و تفکر منطقی و مهارت های ذهنی این افراد کاهش می یابد.

ترک سیگار : سیگار به شدت اعتیاد آور است و از نظر میزان وابستگی و اعتیاد ، هم سطح با الکل است . سیگار را مهم ترین ماده اعتیاد آور جهان ( که موجب ذلت انسان می شود ) می نامند . بنابراین هر چند آلوده شدن به این بلا بسیار ساده و سهل است ، ولی رهایی از این دام چندان ساده نیست .

اما در هرحال برای رهایی از دام اعتیاد هرگز دیر نیست و انسان هر چه زودتر خود را از بند اعتیاد  رها سازد بیشتر سود خواهد برد.

یک ماه پس از ترک ، وضع ظاهری فرد به ویژه جریان خون و سلامت پوست – بهبود واضح نشان خواهد داد . ظرف 9 ماه پس از ترک ، عوارض تنفسی به ویژه سرفه ، بهبود چشمگیر نشان می دهد . یکسال پس از ترک خطر سکته قلبی و در ده سال پس از ترک ، احتمال ابتلا به سرطان  ها تا 50 درصد  کاهش می یابد . فرد سیگاری چنانچه پیش از 35 سالگی سیگار را کنار بگذارد ، امید به زندگی او تقریبا با افراد غیر سیگاری برابر خواهد شد .

اولین شرط لازم برای ترک اعتیاد به سیگار داشتن اراده و پشتکار قوی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *