امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-01
اشتراک گذاری:

جلد هفدهم دایره‌المعارف قرآن کریم منتشر شد

جلد هفدهم دائرة المعارف قرآن کریم در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تألیف و به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش کتاب ونشر خبرگزاری رسا: جلد هفدهم دائرة المعارف قرآن کریم در ۵۹۲ صفحه در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تألیف و به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

«دائرة المعارف قرآن کریم» نخستین و جامع ترین دائرة المعارف قرآنی در جهان اسلام است و یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های قرآنی در حال انجام در سطح کشور می باشد.

بیش از ۲۰ سال است که پروژه دائره المعارف قرآن کریم شروع شده و تاکنون ۱۷ جلد از این پروژه منتشر شده است؛ این کار با معیارها، استانداردها و معیارهای شناخته شده دایره المعارفی در کشور، در حال تدوین می باشد که بر اساس حروف الفبا انجام شده و به زبان فارسی است.

جلد ۱۷ این دائرة المعارف از حرف «ص» شروع شده و تا حرف «ط» ادامه دارد؛ بخشی از این مداخل که در جلد ۱۷ دائره المعارف قرآن کریم استفاده شده، اعم از صادق(از اسما و صفات الهی)، صالحان، صبر، صحابه، صلح، صدیقین، صلح، صلوات و… مهمترین مداخلی هستند که در این جلد وجود دارد و جلد مذکور مشتمل بر۶۷  مدخل اصلی و مقاله است.

هدف اصلی این دائرة المعارف، ارائه و آسان یاب کردن اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنی است؛ به گونه ای که اهل تحقیق را به مثابهِ منبعی مادر و ماندگار از منابع فرعی بی نیاز کند. در جنب این هدف، غرض عمومی تدوین دایره المعارف حاضر این است که مخاطبان دانش پژوه در حد مطالعات پایه اسلامی نیز بتوانند از پژوهش های استوار و اصیل قرآنی بهره گیرند.

نثر این کتاب به‌صورت دائره المعارفی و معیار است و تلاش شده که مقالات ویژگی جامعیت را داشته باشد و مشتمل بر منابع دسته اول و معتبر بوده و در عین حال، مختصر باشد.

شایان ذکر است، دائره المعارف قرآن کریم حدود ۳ هزار موضوع اعم از معارف، مفاهیم و اعلام قرآن را در بر دارد؛ این اعلام شامل اعلام مصور و اعلام غیر مصور بوده و در بخش‌های فلسفه و کلام، عرفان و اخلاق، ادیان، فقه و حقوق، اعلام و تاریخ، معارف، مفاهیم و علوم قرآنی در حال انجام است.

مهمترین ویژگی های دائرة المعارف قرآن کریم عبارتند از: نگاه جامع به هر یک از موضوعات و انعکاس همه دیدگاه های علمی، استواری بر پایه نظام الفبایی در چینش مدخل‌ها، استفاده از منابع اصیل و متقن و دست اول، ارائه همه آراء و دیدگاه های مهم و مبنایی در موضوعات قرآنی، برخورداری از نظام ارجاع درون مقاله ای و برون مقاله ای، بهره وری از نثر معیاری در مقالات و اثر برگزیده در موارد متعدد در مجامع علمی و پژوهشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *