امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-16
اشتراک گذاری:

ترتیل آیاتی از جزء یازدهم

? گلبرگی از مصحف ?
? ترتیل آیاتی از جزء یازدهم با صوت «سیدمحمد رسولی»
? سوره مبارکه توبه 112 تا 115

? التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿١١٢﴾
? مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ ﴿١١٣﴾
? وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ ۚ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ ﴿١١٤﴾
? وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿١١٥﴾

? مؤمنانِ مجاهد، اهل توبه، عبادت، ستايش، سياحت، ركوع، سجود، امر به معروف و نهى از منكر و حفظِ حدود و مقرّرات الهى‌اند و چنين مؤمنانى را بشارت ده.

? در اين آيه 9 صفت براى مؤمنانِ مجاهد بيان شده است: از گناهان توبه كرده، در مدار عبادت قرار مى‌گيرند. با زبان، حمد و با پا حركت و با بدن ركوع و سجود دارند، پس از خودسازى، با امر به معروف به اصلاح جامعه مى‌پردازند و از مرز قوانين الهى خارج نمى‌شوند.

? توبه از گناه، راه عبادت را باز مى‌كند، زبانِ ستايشگر همراه با پويايى و تحرّك، آمادگى براى ركوع و سجود در پيشگاه خدا مى‌آورد، و امر به معروف و نهى از منكر، حافظِ حدود الهى در جامعه است.

? كلمه‌ى‌ «التَّائِبُونَ»، نشانه آن است كه مؤمنانى كه جان و مال خود را به خدا مى‌فروشند، مى‌توانند با يك انقلاب و بازسازى درونى و اعراض از كردارهاى نارواى گذشته، وارد اين‌ ميدان معامله با خدا شوند.

▪️ عُبّاد بصرى در راه مكّه امام سجاد(ع) را ديد، به حضرت گفت: «تركتَ الجهادَ و صعوبَته و اَقبلتَ الى‌الحجِّ و لِينَه؟» جهاد و سختى آن را رها كرده‌اى و به حج و آسانى آن روى آورده‌اى؟ آنگاه آيه‌ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‌ من المومنین انفسهم و اموالهم … در مورد ارزش جهاد و شهادت را خواند! حضرت فرمودند: ادامه آن را هم بخوان! عبّاد آيه‌ التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ … را خواند. حضرت فرمود: اگر ياران ما اين صفات و كمالات را دارا مى‌بودند، بر ما واجب بود قيام كنيم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود.

? در روايتى آمده است كه مراد از «السَّائِحُونَ» روزه‌داران مى‌باشد.

✨جلسه تخصصی قرائت✨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *