امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-08
اشتراک گذاری:

ترتیل آیاتی از جزء هفتم

? گلبرگی از مصحف ?
? ترتیل آیاتی از جزء هفتم با صوت «محمد دارابی»
? سوره مبارکه مائده آیات 118 تا آخر و انعام 1 تا 5

? إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ ۖ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿١١٨﴾
? قَالَ اللَّهُ هَٰذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ ۚ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴿١١٩﴾
? لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا فِيهِنَّ ۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿١٢٠﴾
? بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ۖ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ﴿١﴾
? هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ ﴿٢﴾
? وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ ۖ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ ﴿٣﴾
? وَمَا تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ ﴿٤﴾
? فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ ۖ فَسَوْفَ يَأْتِيهِمْ أَنْبَاءُ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ ﴿٥﴾

? سوره انعام 165 آيه دارد و تنها سوره طويلى است كه تمام آيات آن باهم، يكجا و در يك مرتبه (دفعهً واحدهً) آن‌هم در شب نازل شده است. این سوره در مكّه و با تشريفات خاصّى نازل شده و جبرئيل آن را با بدرقه هفتادهزار فرشته بر پيامبر خدا نازل كرده است.

? پيام اصلى آيات اين سوره مبارزه با شرك و دعوت به توحيد است. همچنین از آنجا كه مشركان جزيرة‌العرب به اعتقاد خود بعضى چهارپايان را حلال و بعضى را حرام مى دانستند، قرآن در مقام مبارزه با اين‌گونه خرافات و باورهاى غلط، احكامى را در مورد چهارپايان بيان مى‌دارد كه بدين جهت اين سوره «انعام» نام گرفته است.

✍️ رواياتى درباره فضيلت اين سوره و نيز برآورده شدن حاجت به واسطه تلاوت آن آمده است. از جمله از امام صادق(ع) نقل شده كه هر كس چهار ركعت نماز بخواند، آنگاه اين سوره و سپس دعايى را قرائت كند حاجاتش برآورده مى شود.

? در هيچ سوره‌اى به اندازه اين سوره كلمه ى «قل» نيامده است. 44 بار تكرار اين خطاب به پيامبر(ص) شايد به خاطر آن است كه در اين سوره عقائد باطل و انحراف‌ها و توقّعات بى‌جاى مشركان بيان شده و لازم است قاطعيّت در كار باشد. اين مطلب بيانگر آن است كه پيامبر(ص) مأمور است متن وحى را بى كم و كاست بگويد.

? اوّلين آيه اين سوره به «آفرينش نظام هستى» اشاره دارد.

? بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ «1»
ستايش مخصوص خداوندى است كه آسمان‌ها و زمين را آفريد و تاريكى‌ها و روشنى را قرار داد، امّا كافران (ديگران را) با پروردگارشان برابر و همتا مى‌گيرند.

☀️ در تمام قرآن واژه‌ «نور» مفرد و واژه «ظلمات» به صورت جمع آمده است. اصولا حقّ يكى است و راه‌هاى باطل بسيار. آرى؛ نور، نشانه وحدت و ظلمات نشانه پراكندگى است. «يَعْدِلُونَ» از «عدل»، به معناى همتاست.


✨جلسه تخصصی قرائت✨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *